Prima pagină » Cultură-Media » „Amintiri din Epoca de Aur”, apreciat de critica de specialitate internaţională prezentă la Cannes

„Amintiri din Epoca de Aur”, apreciat de critica de specialitate internaţională prezentă la Cannes

Filmul-omnibus "Amintiri din Epoca de Aur", produs şi scris de Cristian Mungiu, a fost apreciat în cronicile de specialitate după prima proiecţie la Festivalul de la Cannes, de marţi, Screendaily fiind de părere că va avea succes la public, iar Boston Globe apreciind inteligenţa scenariului.
20 mai 2009, 14:23, Cultură-Media

"Un film format din mai multe episoade care doboară mitul potrivit căruia România lui Ceauşescu era «Epoca de Aur», «Amintiri din Epoca de Aur» oferă o nouă incursiune în lumea noului val al cinematografiei româneşti, prezentând episoade amuzante din viaţa cotidiană sub dictatură", apreciază criticul de la Screen Daily, care prevede că pelicula ar putea fi "un titlu de festival apreciat de public, care va avea succes în cinematografele din ţările foste comuniste".

Totuşi, criticul publicaţiei specializate îşi exprimă rezerva faţă de potenţialul succes al filmului pe marile ecrane din Occident. Deşi drepturile de distribuţie pentru Statele Unite au fost cumpărate de IFC Films înainte de premiera oficială a peliculei - în secţiunea Un Certain Regard de la Cannes -, forma "omnibus" ar putea fi o problemă pentru public.

În România, filmul, care are în total 155 de minute, va fi prezentat în două părţi.

Criticul apreciază că filmul regizat de Ioana Uricariu, Hanno Hoefer, Constantin Popescu, Răzvan Mărculescu şi Cristian Mungiu, laureatul premiului Palme d'Or fiind şi scenarist şi producător al peliculei, este mai coerent decât majoritatea proiectelor de acest gen, precum "Paris, je t'aime" şi "Eros, Tokyo!". "Nu numai că cele cinci filme sunt bine realizate în sine («Amintiri din Epoca de Aur» cuprinde în total şase episoade, dar, la prima proiecţie de la Cannes, marţi, un scurtmetraj realizat de Mungiu a fost scos din program, pentru a reduce timpul vizionării, n.r.), dar efectul lor cumulativ este un portret suprarealist al României din anii '80, cu teamă, poveşti despre corupţie şi încarcerare, nelipsite de umorul care i-a făcut pe oameni să îşi continue existenţa", mai apreciază Screen Daily.

"Numele lui Mungiu şi umorul filmului va aduce succes de piaţă, iar negativiştii care cred că «Amintiri din Epoca de Aur» nu îşi va găsi un public, trebuie să îşi amintească faptul că «4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile», o peliculă sumbră, a avut în toată lumea încasări de 10 milioane de dolari", mai menţionează Screen Daily.

"Amintiri din Epoca de Aur" prezintă legendele urbane din perioada comunismului.

Primul scurtmetraj, "Legenda vizitei oficiale", spune povestea locuitorilor unui sat care se pregăteşte pentru o vizită oficială şi care dau curs tuturor dorinţelor celor din comitetul de organizare. Filmul prezintă cât de absurdă este situaţia de a cere oamenilor de la sat să se poarte într-un anumit mod în faţa oficialilor. Când inspectorul de partid, Pârvu, primeşte un telefon şi este anunţat că vizita de partid s-a anulat, toată lumea se îmbată şi se urcă într-un carusel. Din nefericire, nu mai rămâne nimeni jos care să oprească caruselul aşa că beţivii se învârt toată noaptea în cerc.

Al doilea film, "Legenda fotografiei de pe prima pagină", spune povestea unui fotograf de partid, care este instruit să modifice nişte fotografii oficiale. După vizita oficială a preşedintelui Franţei la Bucureşti, acesta apare în fotografii ca fiind mai înalt decât Ceauşescu. Fotograful este instruit să îi pună o pălărie Conducătorului pe cap, pentru ca acesta să pară la fel de înalt ca preşedintele francez. Pentru că sesiunea de modificare este un eşec, ziarul de partid Scînteia nu apare a doua zi, eveniment unic în istoria publicaţiei.

"Legenda şoferului de găini" prezintă întâmplări mai sumbre, căci face referire la restricţiile alimentare la care erau supuşi oamenii în perioada comunistă. Vlad Ivanov joacă rolul unui şofer care transportă găini şi care are instrucţiuni clare să nu se oprească până la locul livrării. Totuşi, roţile camionului îi sunt furate şi acesta este forţat să se oprească la un han.

"Legenda poliţistului lacom", despre care Screen Daily scrie că va fi cea mai apreciată din grupaj, prezintă cum hrana era monedă de schimb pentru oameni în perioada comunismului. Când o rudă îi aduce un porc unui poliţist, familia acestuia are dilema: nu ştie cum să ucidă porcul, astfel încât să nu afle vecinii. În cele din urmă, aceştia se hotărăsc să îl gazeze, decizie care are rezultate catastrofice.

"Legenda vânzătorilor de aer" prezintă încercările unor "mici întreprinzători" de a înşela oamenii, vânzându-le sticle goale.

"Presărat cu imagini din timpul manifestaţiilor în onoarea partidului şi cu imnuri ale vremii, «Amintiri din Epoca de Aur» nu critică neapărat un regim absurd, ci, mai degrabă, aduce un omagiu oamenilor care au fost forţaţi să supravieţuiască acestuia", apreciază Screen Daily.

Înainte de a prezenta pelicula "Amintiri din Epoca de Aur", Boston Globe aduce un omagiu cinematografiei române, reprezentată anul acesta pe Croazetă de Corneliu Porumboiu (cu "Poliţist, adjectiv", n.r.) şi de Cristian Mungiu: "Românii au fost aşteptaţi. Ah, românii. Azi, niciun festival internaţional nu este complet fără ei. Şi, în ultima vreme, festivalul de la Cannes a devenit un instrument al popularizării filmelor lor", scrie Boston Globe.

"Mungiu se întoarce (la Cannes, n.r.) pentru a împărţi lumina reflectoarelor cu câţiva prieteni, cineaşti mai puţin cunoscuţi", scrie publicaţia americană.

"Probabil acesta este cel mai eficient mod de a realiza ce îi face pe cineaştii români atât de speciali. Ei pot aborda şi comedia şi tragedia, de cele mai multe ori, în acelaşi film", apreciază publicaţia.

"Filmele sunt făcute într-un stil care este aproape de realism, dar şi suficient de lejer pentru a lăsa loc melodramei, polemicii şi farsei. Nimic nu este umflat, culorile sunt discrete, iar stilul căruia îi lipseşte afectarea pare a fi o extensie a gândirii naţionale. Personajele sunt oameni comuni, nimeni nu este sărac, dar judecata le este săracă uneori", mai scrie Boston Globe.

Criticii publicaţiei scriu că "Amintiri din Epoca de Aur" este "cea mai ludică şi mai alegorică" încercare a cinematografiei româneşti, o serie de poveşti "inteligentă, cu conţinut succint şi amuzantă". "Cinematografia narativă este pe mâni bune cu ei", mai apreciază Boston Globe.

"Poveştile din «Amintiri din Epoca de Aur», ca în majoritatea filmelor româneşti, sunt construite pentru a ajunge, la final, la un punct culminant, la o «poantă». (...) Sunt poveşti despre morală, o combinaţie între disperare şi decizii proaste", mai scrie Boston Globe.

Şi Agence France-Presse (AFP) a apreciat filmul-omnibus produs de cel care a câştigat, în urmă cu doi ani, premiul Palme d'Or, pentru producţia "4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile". Cu titlul "«Amintiri din Epoca de Aur» amuzante pentru a supravieţui dictaturii", materialul AFP elogiază atât filmul ca întreg, cât şi talentul celor patru tineri cineaşti care s-au alăturat lui Mungiu.

"Un mod de a evita disperarea este să râzi. Noi am vrut să surprindem esenţa acelei perioade dificile prin legende urbane care au susţinut moralul unor oameni constrânşi să stea la coadă să îşi cumpere mâncare", a declarat pentru AFP Cristian Mungiu.

"Amuzante şi suprarealiste, filmele subliniază duritatea unui sistem opresiv, paranoic şi kafkian", apreciază AFP. Filmul prezintă legende urbane din cea mai cruntă perioadă a dictaturii Ceauşescu, legende despre care circulau zvonuri că ar fi inventate chiar de către un departament special al Securităţii, după cum a mărturisit regizorul român pentru AFP.

"Spectatorii de la Cannes au râs când au văzut agitaţia locuitorilor satului Vizureşti, care se pregăteau pentru trecerea unui oficial al Partidului Comunist, în «Legenda vizitei oficiale»", relatează AFP.

Multe dintre legendele prezentate în film spun poveşti tragice despre felul în care trăiau oamenii în perioada comunistă, când trebuia să facă eforturi uriaşe sau trocuri neobişnuite pentru alimente.

Mungiu şi-a amintit că tatăl său, medic fiind, primea sticle de whisky de la pacienţi. "Puteai să iei jumătate de porc pentru şapte sticle de whisky", a spus Mungiu.

Şi Ioana Uricaru şi-a amintit că oamenii schimbau volumul "Magicianul", de John Fowles, pe pachete de unt.

"Reuşita a cinci cineaşti, adolescenţi în perioada descrisă în film, este faptul că au prezentat toată absurditatea regimului, de la ordinele partidului la poluare, tăierea apei, foamea, dar şi acele momente când «oamenii aveau timp să îşi vorbească şi să se uite împreună la video», după cum a spus Mungiu", concluzionează AFP.