"Carmen îl întâlneşte pe Borat" - cronica unui proces anulat

Documentarul olandez "Carmen îl întâlneşte pe Borat", proiectat la Festivalul Internaţional de Film Transilvania (TIFF), duminică, de Ziua Romă, urmăreşte procesul unei familii de romi din satul Glod, care l-a dat în judecată pe actorul Sacha Baron Cohen pentru că a calomniat-o în filmul "Borat".

543 afișări
Imaginea articolului "Carmen îl întâlneşte pe Borat" - cronica unui proces anulat

Departe de a fi doar o relatare a faptelor, documentarul "Carmen îl întâlneşte pe Borat/ Carmen Meets Borat" capătă, pe alocuri, tente de telenovelă. Căci telenovelele sunt una dintre marile pasiuni ale lui Carmen, care învaţă spaniola pentru a pleca, la un moment dat, în Spania, unde "88 la sută din oameni e buni".

Prima parte a documentarului prezintă viaţa molcomă a lui Carmen, care este vânzătoare în magazinul tatălui ei, primeşte propuneri indecente de la clienţii burtoşi din barul deţinut tot de tatăl ei, în Glod. O mare nemulţumire a tatălui fetei este că ea a ajuns fată bătrână, nemăritată, la cei 18 ani ai ei, în timp ce fetele din jur se căsătoresc la o vârstă rezonabilă, 15-16 ani.

Viaţa lui Carmen este prezentată prin "ochiul" unei echipe de filmare occidentale, aflată în căutarea exotismului. O privilegiată care locuieşte într-o vilă, în Glod, Carmen trebuie să care apă cu găleata, pe care, în prealabil, o încălzeşte pe aragaz, pentru a umple cada în care face băi cu spumă, înconjurată de zeci de sticle de şampon, dar şi de detergenţi de spălat pe jos. De asemenea, "ochiul" echipei străine asistă la o pomană a porcului cu tot tacâmul, la o şedinţă "electorală" în mijlocul barului, dar şi la căsăpirea unor Dacii vechi, pentru ca locuitorii din Glod să facă rost de fier vechi pentru a-l vinde.

Zeci de minute bune din film nu se face nicio referire la "Borat" sau la numele satului în care se desfăşoară acţiunea, până când o femeie de la magazin începe să ceară bani echipei de filmare. O serie de astfel de cereri din partea sătenilor, mai mult sau mai puţin "cu chef", este prezentată, apoi, "la foc continuu". Şi povestea despre oamenii din Glod versus "Borat" începe.

Legătura dintre Carmen şi "Borat" este aceea că bunicul său a fost prezentat în acest film ca fiind "cel care se ocupă cu avorturile" în satul natal din Kazahstan al personajului principal.

Parodia realizată în stil documentar "Borat! - Învăţături din America pentru ca toată naţia Kazahstanului să profite", distribuită de 20th Century Fox, compania deţinută de News Corp., a avut încasări de 261 de milioane de dolari în lumea întreagă şi a obţinut o nominalizare la ediţia din 2007 a premiilor Oscar pentru cel mai bun scenariu adaptat. Pentru acest rol, Cohen a câştigat un premiu Globul de Aur pentru cel mai bun actor de comedie. În film, umoristul britanic Sacha Baron Cohen pretinde că este un reporter din Kazahstan, Borat Sagdiyev, care vizitează Statele Unite. El are o serie de întâlniri cu diverşi americani, care nu ştiu că este vorba de un film şi în prezenţa cărora acesta face comentarii rasiste, antisemite sau homofobe. Filmările pentru scenele din satul kazah de unde pleacă Borat au avut loc în satul Glod din Dâmboviţa, sătenii fiind prezentaţi în film, fără să ştie, în roluri de criminali şi prostituate.

Din acest motiv, bunicul lui Carmen şi tatăl acesteia se hotărăsc să dea în judecată studiourile 20th Century Fox, care au produs filmul. Astfel intră în casa acestora avocaţi străini, care le dau speranţa că vor învinge în procesul cu marele studio de film. Avocatul îi numeşte, chiar, bombastic, pe săteni "The Godiators" - Glodiatorii. Şi astfel, bunicul şi tatăl lui Carmen sunt încurajaţi de avocaţi să meargă până în Statele Unite, la ceremonia premiilor Oscar, să îl înfrunte pe Sacha Baron Cohen, care, pentru a participa la filmări, le-a dat locuitorilor din Glod câte trei euro. Dar pentru că avocaţii nu au reuşit să le facă rost de viză pentru Statele Unite, oamenii au ajuns să îşi depună plângerea, într-un mod umilitor, la sediul din Londra al studiourilor 20th Century Fox. Când aceştia îi spun agentului de pază, fără a avea vreun traducător cu ei, că sunt din România, acesta îi întreabă : "Cine e România?".

Demersul locuitorilor din Glod a fost curmat, însă, de o decizie a unui tribunal american, care a respins procesul, din lipsă de probe. Astfel că, tot ceea ce le-a mai rămas sătenilor din Glod a fost, după mici crize de depresie, să se concentreze asupra cursului vieţii: nunţi, copii şi voie bună.

Fără a aduce alte dovezi despre cazul "Glodiatorii" versus Borat în afara sutelor de reportaje pe această temă, documentarul se limitează la a prezenta o felie din realitatea satului Glod, pe un ton uşor melodramatic.

"Carmen îl întâlneşte pe Borat", regizat de Mercedes Stalenhoef, a avut premiera americană la Festivalul Hot Docs din Chicago.

Cea de-a opta ediţie a Festivalului Internaţional de Film Transilvania a început oficial vineri seară, peste o mie de spectatori asistând la ceremonia de deschidere, în deja tradiţionalul loc de desfăşurare al festivalului - Cinema Republica din Cluj-Napoca. Festivalul se desfăşoară în perioada 29 mai - 7 iunie.

(Material realizat de Oana Ghiţă, oana.ghita@mediafax.ro)