Jiří Menzel: În momentul în care în film lipseşte zâmbetul, acel film este plictisitor

Cineastul ceh Jiří Menzel a declarat sâmbătă, într-o conferinţă de presă organizată în timpul Festivalului de Film Transilvania (TIFF), că umorul este esenţial în peliculele sale, deoarece, "în momentul în care în film lipseşte zâmbetul, acel film este plictisitor".

241 afișări
Imaginea articolului Jiří Menzel: În momentul în care în film lipseşte zâmbetul, acel film este plictisitor

Jiří Menzel (Imagine: Octav Ganea/Mediafax Foto)

Cineastul Jiří Menzel va primi premiul pentru întreaga carieră la gala Festivalului Internaţional de Film Transilvania, sâmbătă seară.

"Eu, în film, nu am vrut să creez depresii oamenilor, nu am vrut să îi umilesc arătându-le ceva de neînţeles pentru ei, nici să îi umilesc prin vulgaritate şi nu am vrut să le trezesc acele dorinţe de criminalitate. Acel film trebuie să le trezească un sentiment de catharsis pentru ei şi nu de depresie", a declarat cineastul.

"În momentul în care în film lipseşte zâmbetul, acel film este plictisitor. Nici măcar o tragedie nu poate fi fără un pic de zâmbet, asta a ştiut şi Shakespeare. 'Hamlet' fără gropar nu ar fi avut umor. 'Hamlet', în sine, este o figură cu umor. Are foarte multe paradoxuri, are umor. Nu îmi place să mă plictisesc şi de aceea îmi plac filmele în care oamenii râd. Râsul este bun pentru sănătatea dumneavoastră", a declarat acesta.

De asemenea, Menzel a spus că genul comediei este subestimat în general. "Este mai greu să faci comedie şi este mai puţin recunoscut. Multă lume se uită la o comedie ca la ceva mai ieftin. Pentru că umorul se face într-un mod ieftin. Însă marii regizori de comedie au ştiut că umorul este să arăţi cum este un adevăr", a declarat el.

Menzel a vorbit în conferinţa de presă şi despre începuturile sale în lumea cinematografiei. "Am vrut să fac numai teatru, dar nu m-au acceptat la şcoala de teatru, pentru că nu avem talent suficient. M-am dus la televiziune pentru că mi-am spus că televiziunea nu va avea atâtea pretenţii asupra talentului meu", a spus Menzel. "Profesorul meu m-a învăţat să fac film, dar, pentru că colegii mei ştiau că îmi place teatrul, m-au invitat să regizez şi piese de teatru. La teatru mă odihnesc din a face film şi la film mă odihnesc din a face teatru", a vorbit Menzel despre alternanţa pe care o face între lumea scenei şi viaţa pe platourile de filmare.

"Deşi la teatru este o muncă mai prost plătită, mie îmi place să lucrez cu actorii. Este îngreunat de tehnica cu care joacă actorii. În film sunt mai bine plătit", a mai spus el.

Regizorul ceh a declarat că lucrul esenţial pe care îl caută în relaţia cu un actor este încrederea reciprocă. "În general, prefer să lucrez cu actorii pe care îi ştiu, cu care reuşesc să dezvolt o relaţie de încredere. Din acel moment, diferenţa de vârstă nu mai joacă niciun rol", a spus el.

Despre relaţia cu propriile filme, Menzel a vorbit în termeni foarte practici. "Eu am doar o muncă şi trebuie să îmi fac acea muncă cât mai bine posibil. Cred că să dau o viziune filmelor ar însemna prea multă vanitate din partea mea", a spus el.

De asemenea, regizorul a vobit despre relaţia sa cu producătorii şi restul echipei de filmare. "În teatru, nu îmi aleg piesele de teatru şi scenariile. Vine o ofertă de a lucra. Cu alegerea se ocupă cel care dă banii, producătorul. Eu nu am curaj să spun cuiva 'Dă-mi bani pentru proiectul meu!'", a mai spus Menzel. "Singura condiţie este să fie inteligibil textul şi să fie comic. Mă plictisesc piesele serioase, grave", a subliniat Menzel.

Regizorul a tranşat în câteva cuvinte relaţia sa cu criticii de film: "Criticul, pentru mine, este un om care are o singură obligaţie - să dovedească cititorilor că este mai deştept decât prostul acela care a făcut filmul".

De asemenea, în conferinţa de presă, Menzel a vorbit despre colaborarea sa cu scriitorul Bohumil Hrabal. "Cu Hrabal am avut o prietenie extraordinară, chiar dacă era de două ori mai în vârstă decât mine. Am trecut prin momente grele împreună, când nici el nu putea să publice, nici eu să fac film", a mărturisit acesta.

Despre relaţia sa cu restul cinematografiei, Menzel a spus: "Nu mă uit prea mult la filme. Mie îmi este de ajuns să văd trailere la TV. Mai bine mă uit cu plăcere la 'Stan şi Bran' sau la filmele lui Woody Allen".

"Un maestru al comediei umane", cum îl numea influentul critic american Rogert Ebert, Jiří Menzel s-a născut la Praga, în 1938, şi a absolvit celebra şcoală de film FAMU în 1962. Coleg de generaţie cu Miloš Forman şi Věra Chytilová, Menzel este unul dintre reprezentanţii Noului Val în cinematografia cehă. Scurtmetrajul său "Moartea domnului Baltazar" a fost inclus într-un film-manifest al Noului Val, numit "Pearls of the Deep/ Micile perle", distins cu premiul criticii - FIPRESCI la Locarno, în 1965.

La doar 28 de ani, cu primul lungmetraj şi cu doi ani înainte de Primăvara de la Praga, din 1968, Jiří Menzel a devenit unul dintre cei mai cunoscuţi regizori europeni, câştigând Oscarul pentru cel mai bun film străin cu "Trenuri bine păzite/ Ostře sledované vlaky", una dintre cele şase pelicule pe care avea să le regizeze după povestiri semnate de renumitul scriitor ceh Bohumil Hrabal. Filmul i-a adus numeroase alte premii şi şansa de a pleca din fosta Cehoslovacie. Menzel a rămas însă în ţară şi a regizat peste 20 de filme, majoritatea premiate.

În 1968, obţinea marele premiu la Karlovy Vary pentru "Vară capricioasă/ Rozmarné léto", iar în 1969 termina un film care a stat închis două decenii din cauza cenzurii: "Ciocârlii pe sârmă/ Skřivánci na niti", o altă adaptare după Hrabal, recompensată cu Ursul de Aur şi cu premiul FIPRESCI la Festivalul de la Berlin abia în 1990.

Jiří Menzel a mai regizat, printre altele, "Cutting it Short/ Postřižiny" (menţiune specială la Festivalul de la Veneţia, 1981), "Sfârşitul vremurilor vechi/ Konec starých časů" (cel mai bun film - Festivalul Internaţional de la Los Angeles, 1990) şi "În slujba regelui Angliei/ I Served the King of England" (premiul FIPRESCI la Berlin, propunerea Cehiei la Oscar - 2007).

În prezent, regizorul se află în postproducţie cu noul său film "Don Juans/ Donšajni".

Cineastul este membru al Academiei de film americane, membru fondator al Academiei de Film Europene şi a condus departamentul de regie al FAMU între 1990 şi 1992. Timp de şapte ani, între 1991 şi 1998, a fost şeful Studio 89, parte a renumitei companii de producţie Kratky Film. Montează, ca regizor de teatru, pe diferite scene ale lumii şi joacă la două teatre din Praga. Ca actor, a apărut în peste 40 de producţii. În 1996, preşedintele Vaclav Havel i-a oferit Medalia de onoare a statului ceh.

Festivalul Internaţional de Film Transilvania (TIFF), care are loc la Cluj-Napoca, a debutat pe 31 mai şi se va încheia duminică.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici