- Home
- Cultură-Media
- BUCUREŞTI, (07.04.2008, 13:29)
- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
Matei Vişniec: "Angajare de clovn" a fost ultima mea piesă scrisă înainte să plec din România
Dramaturgul francez de origine română Matei Vişniec a declarat, luni, la audiţia spectacolului radiofonic "Angajare de clovn", regizat de Gavril Pinte, că această piesă, scrisă în urmă cu douăzeci de ani, a fost ultimul text pe care l-a scris înainte de a părăsi România.
2433 afișări
Matei Vişniec: "Angajare de clovn" a fost ultima mea piesă scrisă înainte să plec din România (Imagine: Mediafax Foto)
"Nu pot să vă spun decât că resimt o emoţie extraordinară să mă aflu lângă domnul Albulescu, e un zeu pentru mine (...)", a declarat Matei Vişniec, referindu-se la actorul Mircea Albulescu, unul din protagoniştii piesei "Angajare de clovn". "E un lucru extraordinar că s-a închis o buclă colaborând cu Mircea Albulescu", a spus dramaturgul, adăugând că a scris multe dintre piesele sale gândindu-se la actorii din generaţia lui Mircea Albulescu.
ULTIMELE ȘTIRI
-
Macron avertizează că Europa e în pericol și propune dotarea UE cu arme nucleare: „Să nu devenim vasalii SUA”
-
Războiul din Ucraina, ziua 793. Moscova avertizează că va reacţiona dacă activele ruseşti îngheţate vor fi confiscate / Grecia nu va trimite sisteme Patriot în Ucraina
-
Ciolacu: Am încheiat orice dialog şi orice ofertă pentru Cristian Popescu Piedone
-
Zeci de mii de ucraineni, aflaţi în afara ţării, nu vor putea obţine paşapoarte noi
Pe de altă parte, Matei Vişniec s-a arătat încântat că mai există teatru radiofonic, într-o "lume în care imaginea e totul, publicitatea ne bombardează cu imagine".
Despre textul "Angajare de clovn", Matei Vişniec a mărturisit că l-a scris într-o perioadă în care se simţea "obosit", fiind din ce în ce mai greu de suportat regimul comunist şi cenzura impusă de acesta, care, de altfel, determină "exilul" său la Paris. "Poate am scris o piesă care va rezista în istoria literaturii române, e ultima piesă pe care am scris-o în România, eram obosit, nu mai voiam să scriu nici teatru. Este o piesă realistă din punctul meu de vedere, sunt nişte oameni vii care se întâlnesc şi discută, iar faptul că după 20 de ani emoţionează îmi dă speranţă că poate nu mi-am irosit viaţa în scris. Vă mulţumesc că mă ţineţi în viaţă, în definitiv", a mai afirmat Matei Vişniec.
Actorul Mircea Albulescu a spus, la rândul său, că "scrisul, teatrul lui Matei nu suportă diminutive". "Îi mulţumesc din suflet, această piesă este cel mai frumos copil al meu de foarte multă vreme", a declarat Albulescu. El a apreciat calităţile regizorului Gavril Pinte, care i-a îndrumat folosind "calitatea pintenilor de cristal" (care nu permit călăreţului să strunească un cal violent pentru că se rup). "Regizorul a găsit exactă măsura, să ne pună cap la cap şi să ne îndemne către limita noastră superioară. Modalitatea tehnică de a da o valoarea supranaturală duce teatrul radiofonic intră într-o nouă etapă nouă", a mai spus actorul.
Regizorul Gavril Pinte a ţinut să le mulţumească colegilor săi de la Teatrul Radiofonic, pentru că "nu au făcut ei înaintea" sa acest spectacol.
Matei Vişniec, Gavril Pinte, Mircea Albulescu şi Constantin Drăgănescu au participat la audiţia spectacolului şi la discuţiile cu publicul la Ramada Majestic.
"Angajare de clovn", o piesă care vorbeşte despre condiţia umană şi falsele ei strategii de supravieţuire, a primit Premiul UNITER pentru cea mai bună piesă românească a anului 1991. "Aşa e viaţa, când ajungi bun de aruncat la gunoi, mai bine să te arunci la gunoi", "Ce s-o mai lungim, v-aţi tâmpit", "Sunt singurul clovn bătrân bun", "O fantomă în piele de om, asta eşti Pepino" - sunt unele dintre replicile a trei prieteni vechi, foşti colegi la circ care se întâlnesc din cauza unui anunţ pentru angajarea unui clovn bătrân.
Spectacolul radiofonic "Angajare de clovn", realizat după textul acestui dramaturg exersat în dialogul post-absurd, a fost difuzat pe 17 februarie, în premieră, la Radio România Cultural, în cadrul proiectului "Dramaturgi români contemporani", un program complex de promovare şi aprofundare a dramaturgiei naţionale contemporane, iniţiat şi coordonat de Magda Duţu.
"Propunerea de a realiza şi varianta radiofonică vine din partea regizorului Gavril Pinte. Distribuţia este una extraordinară şi oferă un spectacol de o deosebită valoare artistică", a spus coordonatoarea proiectului.
Citește pe alephnews.ro: Franța a descoperit secretul longevității. Peste 31.000 de persoane vor împlini anul acesta peste un secol de viață
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
Final de linie. Prima industrie care va fi ucisă de Inteligenţa Artificială. ”În cel mult un an, toate centrele vor dispărea”
Lanţul românesc de restaurante ce se luptă cu giganţii KFC şi McDonald’s a facut 48 de milioane de euro anul trecut şi vrea să se extindă cu până la 50 de noi locaţii, inclusiv la nivel international
Oficial Direcţia Informaţii Militare: este un grad de probabilitate scăzut pentru o confruntare Rusia – NATO
Familia Regală a Marii Britanii, lovită de o nouă tragedie. A fost găsit mort, în urma unei supradoze
CANCAN.RO
Ministrul Justiţiei: La sfârşitul lunii martie cred că SIIJ poate fi desfiinţată. "Această Secţie şi-a ratat rolul pe care l-ar fi putut avea"
ULTIMA ORǍ
vezi mai multe