Bugetul pe 2016: Deficit ESA de 2,95%, PIB de 746,6 miliarde de lei şi creştere economică de 4,1%. Toate majorările salariale aprobate sunt incluse

Bugetul pentru anul viitor a fost construit de fostul ministru al Finanţelor, Eugen Teodorovici, pe un deficit ESA de 2,95% din PIB şi de 2,8% pe cash, raportat la o creştere economică de 4,1%, stimulată de consum şi investiţii, în timp ce Produsul Intern Brut a fost estimat la 746,6 miliarde lei. Proiectul cuprinde toate majorările salariale aprobate, respectiv cu 25% pentru personalul din unităţile sanitare şi din sistemul de asistenţă socială, inclusiv a indemnizaţiilor persoanelor cu handicap, cu 15% a celor din învăţământ, din decembrie, şi cu 10% pentru restul bugetarilor.

8908 afișări

Bugetul pentru anul viitor a fost construit de fostul ministru al Finanţelor, Eugen Teodorovici, pe un deficit ESA de 2,95% din PIB şi de 2,8% pe cash, raportat la o creştere economică de 4,1%, stimulată de consum şi investiţii, în timp ce Produsul Intern Brut a fost estimat la 746,6 miliarde lei.

"Construcţia bugetară pentru anul 2016 se bazează pe prognoza indicatorilor macroeconomici şi ia în considerare toate actele normative, cu impact asupra veniturilor şi cheltuielilor bugetare, adoptate în ultima perioadă, de Guvern sau de către Parlament", a declarat Teodorovici miercuri, într-o conferinţă de presă, la prezentarea bilanţului mandatului.

Produsul Intern Brut a fost estimat la 746,6 miliarde lei, cu o creştere de 4,1%. Totodată, inflaţia medie anuală este prognozată la 0,5%, iar cursul mediu la 4,44 lei/euro.

Bugetul prevede un deficit bugetar (cash) de circa 2,8% din PIB (20,9 miliarde lei), care corespunde unui deficit ESA de 2,95% din PIB şi unui deficit structural de 2,73% din PIB, care reprezintă obiectivul bugetar pe termen mediu (Medium Term Objective - MTO).

Pentru 2017, deficitul ESA este estimat la 2,91%, cel structural la 2,88% din PIB, iar deficitul cash la 2,79%. Acestea urmează să se reducă din 2018, la 2,64% deficit ESA, 2,74% deficit structural şi 2,64% deficit cash, iar în 2019 vor ajunge la 1,76% deficit ESA, 1,75% deficit cash şi 2% deficit structural, acesta din urmă recuperând din devierea înregistrată faţă de ţinta de 1% din PIB.

Veniturile bugetului general consolidat au fost estimate la 227,3 miliarde lei, reprezentând 30,4% din PIB, iar cheltuielile ajung la 248,2 miliarde lei, cu o pondere de 33,2% din PIB.

Măsurile adoptate de Guvern şi Parlament au ca efect majorarea cheltuielilor bugetare cu circa 12,6 miliarde lei, care cuprind şi majorarea pensiilor cu 5% şi modificarea legii privind fondurile de pensii adminstrate privat, astfel încât cota de contribuţie să crească la 5,5% anul viitor şi la 6% în 2017.

Cheltuielile de investiţii se vor reduce anul viitor la 4,5% din PIB, de la 6,4% în acest an, iar pentru anii următori sunt prevăzute niveluri de 4,3% în 2017, 4,9% în 2018 şi 4,7% în 2019.

Datoria guvernamentală brută, care se situa la 37,8% din PIB la finele lunii septembrie, va urca anul următor la 39,8% din PIB, păstrându-se mult sub plafonul de 60% stabilit prin Tratatul de la Maastricht.

România avea, la finele anului trecut, al patrulea cel mai mic nivel a datoriei, după Estonia, Luxemburg şi Bulgaria.

În perioada 2016-2019, datoria guvernamentală brută se va situa sub 41% din PIB, sub pragul critic de 45% stabilit prin legea responsabilităţii fiscal bugetare din 2010.

Construcţia bugetară a avut în vedere menţinerea şi anul viitor a unor măsuri adoptate anii anteriori, precum neacordarea pentru personalul bugetar de tichete de masă (1,5 miliarde lei), tichete/vouchere de vacanţă (8,5 miliarde lei), premii şi ore suplimentare (1,5 miliarde lei), tichete cadou (2,9 miliarde lei) şi indemnizaţii la ieşirea la pensie/trecere în rezervă (0,2 miliarde lei).

Totodată, a inclus prorogarea unor termene din legea educaţiei naţionale, precum asigurarea a 6% din PIB pentru învăţământ, acordarea de cupoane sociale pentru educaţie timpurie, acurdarea sumei de 500 de euro la naşterea copilului.

Veniturile includ menţinerea şi în 2016 a măsurilor de impozitare a resurselor naturale aplicate în 2014-2015.

"Alocările pe ordonatorii de credite sunt împărţite, dar noul ministru de Finanţe va decide care vor fi sumele alocate fiecărui ordonator. Marea majoritate au primit faţă de bugetul pe 2015 în creştere, dar unde sunt alte situaţii, unde veţi observa în minus, motivele principale sunt că nu mai există la acele instituţii fonduri europene. De asemenea, pe fondul titlurilor executorii care au fost plătite în 2015, pare că în anumite zone sumele sunt diminuate", a precizat Teodorovici.

Teodorovici: Toate majorările salariale aprobate în acest an au fost incluse în bugetul pe 2016

Bugetul pentru anul 2016 cuprinde toate majorările salariale aprobate, respectiv cu 25% pentru personalul din unităţile sanitare şi din sistemul de asistenţă socială, inclusiv a indemnizaţiilor persoanelor cu handicap, cu 15% a celor din învăţământ, din decembrie, şi cu 10% pentru restul bugetarilor.

Măsurile aprobate de Parlament şi Guvern în acest an au ca efect anul viitor majorarea cheltuielilor bugetare cu circa 12,6 miliarde lei, cheltuieli incluse în construcţia bugetului pe 2016.

Printre acestea se numără dublarea alocaţiei de stat pentru copii, din luna iunie a acestui an, de la 42 de lei la 84 de lei, cu un impact de 1,8 miliarde lei, şi majorarea indemnizaţiilor veteranilor de război şi ale persoanelor persecutate din motive etnice şi politice, care au un impact de 0,6 miliarde lei, potrivit datelor prezentate de fostul ministru al Finanţelor, Eugen Teodorovici, într-o conferinţă de presă, la prezentarea bilanţului de mandat.

Totodată, sunt incluse majorările salariale cu 25% pentru personalul din unităţile sanitare (impact de 1,8 miliarde lei), cu 15% pentru personalul din sistemul de învăţământ începând din decembrie(1,7 miliarde lei), după ce salariile acestora au crescut cu 5% de la 1 martie şi cu încă 5% de la 1 septembrie.

Cheltuielile bugetului general consolidat, prevăzute la 248,2 miliarde lei (33,2% din PIB), mai cuprind creşterea salariilor cu 12% pentru personalul din instituţiile publice de subordonare locală (cu un impact bugetar de 1,3 miliarde lei), majorarea cu 25% a salariilor pentru personalul din sistemul de asistenţă socială (556 milioane lei), inclusiv a indemnizaţiilor persoanelor cu handicap (240,6 milioane lei), precum şi creşterea salariilor cu 10% pentru restul personalului bugetar (3,026 miliarde lei).

De asemenea, au fost prevăzute actualizarea normei de hrană şi echipament pentru militari şi poliţişti (1 miliard lei), instituirea pensiilor de serviciu pentru grefieri, personal navigant, personal diplomatic şi consular, funcţionari publici parlamentari (0,3 miliarde lei).

La estimarea cheltuielilor bugetare s-a mai avut în vedere majorarea pensiilor cu 5%.

Bugetul general consolidat prevede cheltuieli pentru sănătate de 30,4 miliarde lei, reprezentând 4,1% din PIB, cu 2,3 miliarde lei mai mult decât în acest an şi cu 3,7 miliarde lei peste nivelul de anul trecut.

Pentru învăţământ, cheltuielile sunt de 23,7 miliarde lei, cu o pondere de 3,2% din PIB, în urcare cu 1,6 miliarde lei faţă de acest an (exclusiv sumele aferente titlurilor executorii) şi cu 5,5 miliarde lei faţă de anul trecut (exclusiv sumele aferente titlurilor executorii).

La asigurări şi asistenţă socială au fost cuprinse cheltuieli de 83,3 miliarde lei, reprezentând 11,2% din PIB, cu 3,5 miliarde lei mai mult decât în 2015 şi cu 8,3 miliarde lei faţă de 2014.

Cheltuielile cu investiţii cuprinse în bugetul general consolidat sunt în sumă de 32,9 miliarde lei, reprezentând 4,4% din PIB.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici