Opinie Sorin Pâslaru, ZF: Exporturile alimentare sunt de cinci ori mai mari ca în 2007, dar două treimi sunt cereale vrac şi animale vii

Una dintre cele mai importante veşti economice ale anului 2013 a fost deocamdată insuficient dezbătută. România a reuşit în sfârşit să treacă cu exporturile de produse agroalimentare peste importurile de alimente, astfel încât balanţa comercială externă în acest sector a fost pozitivă în 2013 pentru prima dată după 1989.

177 afișări
Imaginea articolului Opinie Sorin Pâslaru, ZF: Exporturile alimentare sunt de cinci ori mai mari ca în 2007, dar două treimi sunt cereale vrac şi animale vii

Sorin Paslaru

Anul trecut, exporturile de produse agoalimentare au fost de 5,1 miliarde de euro, cu 300 de milioane de euro mai mult decât importurile. Excepţională a fost evoluţia exporturilor din ultimii şase ani. De la circa un miliard de euro în 2007 la 5,1 miliarde de euro în 2013. Nu mai există în România o industrie care să îşi fi majorat exporturile de cinci ori în şase ani.

În aceeaşi perioadă, exporturile României s-au dublat, de la 25 de miliarde de euro la 50 de miliarde de euro, ceea ce înseamnă că ponderea exporturilor de produse agroalimentare s-au dublat în această perioadă în total, de la 4% la 10%.

Însă dacă intrăm în detaliu pe structura exporturilor, veştile nu mai sunt atât de bune. Cele 5,1 miliarde de euro exporturi de anul trecut au fost obţinute pe baza dublării exporturilor de grâu (1 mld. euro, 4,7 milioane de tone) şi a creşterii semnificative a exporturilor de porumb (700 mil. euro), de floarea –soarelui (600 mil. euro), de orz şi rapiţă (400 mil. euro).

În total, exportul de cereale brute înseamnă 2,7 miliarde de euro. În top mai urmează exporturile de oi şi capre (150 de milioane de euro), bovine (130 de milioane de euro) şi carne de pasăre (140 de milioane de euro).

În total, exporturile de cereale şi animale vii înseamnă 3,2 miliarde de euro, adică două treimi din totalul de 5,1 miliarde de euro din 2013.

Trebuie remarcat însă că avem o creştere substanţială a alimentelor procesate, chiar dacă valorile deocamdată sunt reduse.

Astfel, exporturile de produse de brutărie şi patiserie s-au dublat în 2013 până la 70 de milioane de euro, cele de preparate alimentare au crescut cu 15%,

până la 70 de milioane de euro, cele de conserve s-au majorat cu 25%, până la 60 mil. euro. La acestea se adaugă creşterea cu 50% a exportului de brânzeturi, până la 35 milioane de euro şi cu 20% a exportului de cârnaţi, până la 31 milioane de euro.

Datele macro sunt corelate cu ceea ce anunţă companiile producătoare de alimente. Un element comun în criză a fost, în condiţiile scăderii consumului intern, ieşirea la export. Chiar cu ponderi destul de reduse în portofoliul de venituri, între 10% şi 30%, dinamica cererii externe a asigurat creştere pentru întreaga cifră de afaceri a multor companii din acest sector.

Ziarul Financiar chiar a premiat în sesiunea de anul trecut a proiectului „Campioni în Business“, care identifică jucătorii cu cea mai dinamică creştere a cifrei de afaceri şi a profitbailităţii în ultimii trei ani, numeroase firme din zona de producţie agroalimentară.

De fapt, este o evoluţie naturală. De la 20-30 mil. euro afaceri în sus, companiile au capacitatea de-a prospecta pieţele externe şi de-a identifica parteneri care să le asigure comenzi. Şi oricât ar fi de dezorganizat statul român la nivelul reprezentanţelor comerciale în străinătate, puterea firmelor a suplinit lipsa de informaţii şi contacte pe pieţele externe, care ar fi trebuit furnizate de ataşaţii comerciali.

Însă pentru o ţară cu 8 milioane de hectare de teren agricol precum România, 70 mil. euro exporturi de preparate alimentare pe an este infim. La acest capitol, precum şi la brutărie, patiserie, conserve, brânzeturi, România este pe deficit comercial de zeci şi sute de milioane de euro.

Citeşte continuarea materialului pe www.zf.ro

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici