Acord care ajută sectorul aviaţiei să reducă gazele cu efect de seră cu cel puţin 55% până în 2030

Comisia Europeană salută acordul la care s-a ajuns între Parlamentul European şi Consiliu cu scopul de a ajuta sectorul aviaţiei să devină „Pregătit pentru 55”, adică să atingă obiectivul de reducere a emisiilor nete de gaze cu efect de seră cu cel puţin 55 % până în 2030.

1362 afișări
Imaginea articolului Acord care ajută sectorul aviaţiei să reducă gazele cu efect de seră cu cel puţin 55% până în 2030

Parlamentul European şi Consiliul European au ajuns la un acord, săptămâna trecută, cu scopul de a ajuta sectorul aviaţiei să devină „Pregătit pentru 55”, înscriind în legislaţie contribuţia sa la obiectivul de reducere a emisiilor nete de gaze cu efect de seră cu cel puţin 55 % până în 2030. Acordul politic privind revizuirea normelor sistemului UE de comercializare a certificatelor de emisii (EU ETS) în domeniul aviaţiei a fost încheiat în noaptea de 6 decembrie, potrivit Comisiei Europene.

Normele actualizate privind comercializarea certificatelor de emisii vor accelera punerea în aplicare a principiului „poluatorul plăteşte” prin eliminarea treptată a certificatelor gratuite pentru sectorul aviaţiei până în 2026. Acordul convenit sporeşte stricteţea sistemului existent, care se aplică sectorului aviaţiei din 2012. Aceasta înseamnă că industria va trebui să îşi asume într-o măsură mai mare costul amprentei sale de carbon şi că vor exista mai multe stimulente economice pentru reducerea emisiilor datorită unui semnal puternic legat de preţ.

Până la începutul anului 2027, tarifarea carbonului se va aplica în UE zborurilor din interiorul Uniunii şi al Spaţiului Economic European şi zborurilor având ca destinaţie Elveţia şi Regatul Unit, menţinându-se actualul mecanism suspensiv („stop the clock”) privind aplicarea internaţională a normelor. În 2026, Comisia va efectua o evaluare a Schemei de compensare şi de reducere a emisiilor de carbon pentru aviaţia internaţională (CORSIA), instituită de Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale (OACI), pentru a verifica dacă aceasta îndeplineşte într-o măsură suficientă obiectivele Acordului de la Paris. În funcţie de rezultatului acestei evaluări, Comisia va prezenta o propunere legislativă, care ar putea extinde domeniul de aplicare al sistemului UE de comercializare a certificatelor de emisii la zborurile de plecare în cazul în care CORSIA nu este suficient aliniată la Acordul de la Paris.

Acordul prevede, de asemenea, o nouă schemă de sprijin pentru accelerarea utilizării combustibililor de aviaţie durabili, finanţată din veniturile EU ETS, estimate la 1,6 miliarde euro. El va crea totodată un nou sistem prin care companiile aeriene să monitorizeze, să raporteze şi să verifice alte emisii decât cele de CO2 şi efectele asupra climei generate de aviaţie, acestea reprezentând două treimi din impactul global al aviaţiei asupra climei. Vor fi publicate mai multe date privind emisiile generate de aviaţia internaţională, într-un format uşor de utilizat, protejându-se în acelaşi timp datele sensibile din punct de vedere comercial, fapt care constituie un pas semnificativ în direcţia transparenţei.

Acordul politic trebuie acum adoptat în mod oficial. După finalizarea acestui proces de către Parlamentul European şi Consiliu, noile norme vor fi publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi vor intra în vigoare cu efect imediat.

Pactul verde european este strategia de creştere pe termen lung a UE menită să asigure neutralitatea climatică a Europei până în 2050. Pentru a atinge acest obiectiv, Europa trebuie să îşi reducă emisiile cu cel puţin 55 % până în 2030, comparativ cu nivelurile din 1990. Acordul din această săptămână reprezintă un alt pas important în adoptarea pachetului legislativ „Pregătiţi pentru 55” al Comisiei pentru punerea în aplicare a Pactului verde european. Acesta urmează altor trei acorduri recente care vizează stoparea comercializării de noi autoturisme cu emisii de CO2 în Europa până în 2035, stabilirea unor obiective naţionale mai ambiţioase de reducere a emisiilor în sectoarele transporturilor, construcţiilor, deşeurilor şi agriculturii şi intensificarea eliminării dioxidului de carbon cu ajutorul utilizării terenurilor, al silviculturii şi al agriculturii.

Emisiile generate de aviaţie în Europa au crescut în medie cu 5 % de la an la an între 2013 şi 2019. Deşi au cunoscut o scădere puternică în cursul pandemiei, se preconizează că aceste emisii vor continua să crească. Pentru a atinge neutralitatea climatică, UE trebuie să reducă emisiile generate de transporturi, inclusiv de aviaţie, cu 90 % până în 2050 (comparativ cu nivelurile din 1990). Obiectivul mai ambiţios în materie de climă al sectorului aviaţiei va fi esenţial pentru ca UE să îşi atingă obiectivele climatice în temeiul Acordului de la Paris şi să facă din Pactul verde european o realitate.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici