Cum vor fi evitate rezultatele slabe la examenele de absolvire. Ce măsuri pregăteşte Ministerul Educaţiei pentru la toamnă

Ministerul Educaţiei pregăteşte pentru noul an şcolar măsuri-fulger ce privesc modul de predare al profesorilor şi programa şcolară, astfel încât să fie evitate noi rezultate dezastruoase la examenele de absolvire.

395 afișări
Imaginea articolului Cum vor fi evitate rezultatele slabe la examenele de absolvire. Ce măsuri pregăteşte Ministerul Educaţiei pentru la toamnă

Cum vor fi evitate rezultatele slabe la examenele de absolvire. Ce măsuri pregăteşte Ministerul Educaţiei pentru la toamnă (Imagine: Nicu Mircea/Mediafax Foto)

Prioritatea absolută: evaluarea tuturor claselor din învăţământul obligatoriu, pentru a stabili nivelul de pregătire din cadrul unităţilor de învăţământ. Practic, în luna septembrie, la întoarcerea din vacanţă, toţi elevii din România vor primi câte un test la fiecare disciplină în parte, astfel încât să poată fi stabilit gradul de pregătire al claselor: în media şcolii, sub media şcolii, sau peste media şcolii. În funcţie de rezultatele clasei, profesorii vor fi nevoiţi să-şi schimbe modul de predare, adaptând nivelul pregătirii la nivelul de cunoştinţe al şcolarilor, relatează Gândul.

"Ministerul era dator să propună şcolii măsuri directe începând din septembrie. Elevul, când vine la şcoală, trebuie să-mi arate unde se află: pe medie, deasupra mediei sau sub medie. În consecinţă, activitatea directă a profesorului timp de un an va fi să-l ridice de la medie cât poate, să facă performanţa de care e capabil elevul sau să-l ajute să tindă către medie", precizează pentru gândul secretarul de stat Oana Badea, explicând cum anume se va face testarea: "Fiecare clasă va intra într-o anumită categorie în funcţie de rezultatele obţinute la nivelul şcolii. Dacă media clasei la română va ieşi 7,80 şi media şcolii e 6,50, clasa cu media 7,80 va fi considerată o clasă peste medie. Dacă e la nivelul mediei, de asemenea e bine pentru că înseamnă că şi-a atins toate elementele prevăzute. Dacă e sub media respectivă, înseamnă că toată activitatea profesorului la respectiva disciplină va presupune înainte de toate recuperare. Planificarea profesorului va trebui să arate foarte clar cum anume recuperează ceea ce nu au acumulat copiii şi abia apoi să adauge peste. Atât timp cât laşi un gol nu poţi avea pretenţia că va adăuga la cunoaştere".

"Părinţii să nu se îngrijoreze: nu facem ierarhizări"


Împărţirea claselor în categorii la nivelul fiecărei şcoli nu va duce la stigmatizarea elevilor, subliniază Oana Badea, care explică ce anume are în vedere măsura ministerului: "Nu e nici urmă de discriminare. Nu e o ierarhie afişată public. Are legătură cu programul de lucru al profesorului, nu cu clasamentele. Părinţii nu trebuie să se îngrijoreze. Noi nu facem ierarhizări. Copilul va scrie cât ştie. Asta este oglinda lui. Din acest moment, eu, şcoală, trebuie să ştiu ce trebuie să fac pentru el. Nu îi voi spune copilului că el nu ştie, ci că trebuie să facă mai mult".

Evaluarea se va desfăşura după un calendar stabilit de minister, subiectele urmând a fi lăsate la latitudinea unităţilor de învăţământ. Ideea testării iniţiale la începutul anului şcolar nu este una nouă, fiind deja aplicată în învăţământul obligatoriu. Noutatea constă în folosirea rezultatelor respectivelor testări, care vor avea efecte în întreg sistemul. Căci, spune Oana Badea, adaptarea predării la nivelul clasei are o implicaţie directă nu doar asupra elevilor, ci şi asupra profesorilor. Dacă, până în prezent, dascălii erau la rândul lor evaluaţi în funcţie de notele acordate şcolarilor, noua modalitate de predare va elimina legătura directă între calificativul primit de cadrele didactice şi notele pe care acestea le acordă la clasă.

Elevii vor învăţa cum să înţeleagă un text

În paralel cu flexibilizarea modalităţii de predare a profesorilor, MECTS introduce şi o măsură pentru îndreptarea unei alte probleme majore a învăţământului românesc: deficienţele elevilor în privinţa lecturii. Toate testele internaţionale au relevat faptul că elevii români se află pe ultimele locuri în Europa la capitolul citire şi înţelegere a textelor scrise, concluzia fiind una sumbră: mai bine de jumătate dintre şcolari se află sub nivelul critic.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici