Video Defibrilatoare automate în Aeroportul Henri Coandă, unde săptămânal este o aterizare de urgenţă medicală - VIDEO

Aeroportul Internaţional "Henri Coandă" Otopeni are, de miercuri, două defibrilatoare automate pentru cazurile de stop cardiorespirator, în condiţiile în care, în medie, o dată pe săptămână este o aterizare de urgenţă medicală, iar traficul de călători depăşeşte anual 7,5 milioane.

488 afișări

"Este un pas timid montarea acestor două defilibratoare în aeroport. Toate aeroporturile din vestul Uniunii Europene au defibrilatoare automate pentru cazurile de stop cardiorespirator. Defibrilatorul semiautomat este un instrument sigur, el interpretând ritmul cardiac şi acţionând numai dacă este nevoie", a declarat secretarul de stat în Ministerul Afacerilor Interne Raed Arafat.

Secretarul de stat a spus că astfel de aparate au fost utilizate la început de către pompieri, care fără să ştie să interpreteze ritmul cardiac, au putut să pună electrozii, să apese pe aparat, iar acesta, după ce făcea analiza, arăta dacă este necesar şocul electric.

"Ulterior, s-a decis că oricine poate face această treabă fără să aibă o pregătire specială, putând fiind îndrumaţi prin telefon. De fapt, aparatul dictează paşii care trebuie urmaţi. Astfel, s-au salvat foarte multe vieţi. Un exemplu pe care îl dau frecvent americanii este montarea defibrilatoarelor semiautomate în cazinourile din Las Vegas - unde oamenii pot face stop cardiorespirator atât de bucurie, cât şi de tristeţe -, care au redus mortalitatea după stop cardiac cu 40-50 la sută", a adăugat Arafat.

Secretarul de stat a mai spus că defibrilatoarele automate sunt necesare în aeroporturi, gări şi locurile frecvent circulate, precizând că în Europa acestea fac "parte din peisaj". Mai mult, în Europa, aceste aparate sunt contectate la un dispecerat, iar în momentul în care sunt scoase din cutia în care sunt montate, intervin echipajele specializate.

Raed Arafat a adăugat că există şi recomandarea ca astfel de aparate să fie montate în aeronavele mari, care parcurg distanţe importante.

"Este necesară introducerea legislaţiei care să permită ca orice persoană să poată folosi aceste defibrilatoare, instalate în locurile publice pentru salvarea unor vieţi. Defibrilatorul nu permite unei persoane să administreze şoc electric, dacă nu trebuie, se blochează. Nu a fost înregistrat până acum niciun caz în care defibrilatorul să fi făcut rău cuiva. Dacă defibrilatorul simte un ritm care nu trebuie şocat, nu lasă să încarce. Defibrilatorul vorbeşte, dă indicaţii, întreabă în limba ţării respective, la noi română, explică ce să faci dacă este necesar şocul electric. Îţi cere să nu atingi bolnavul atunci când faci analiză şi îţi explică când îl poţi atinge. Dacă cineva îl scoate din lăcaşul lui, atunci se porneşte alarma care semnalează faptul că cineva a umblat la aparat. Şi chiar dacă aparatul a fost scos, cei care l-au luat sunt rugaţi să sune la 112 pentru a sosi un echipaj specializat. Este un aparat extrem de inteligent, care poate salva viaţa, mai ales că un cord pornit după 15-20 de minute poate lăsa sechele neurologice pacientului cu stop cardiorespirator. În schimb, dacă se intervine în primele minute, atunci aceste sechele pot fi evitate", a spus Arafat.

El a precizat că pasagerii cu probleme cardiace care călătoresc pe distanţe mai mari şi care au o anumită vârstă, mai întâi trebuie să discute cu medicii lor, iar apoi pot lua o aspirină preventiv sau pot purta ciorapi speciali de călătorie, pentru a evita tromboza.

"Avionul nu este contraindicat cardiacilor, dar în avion se poate întâmpla orice. Sunt avioane mari cu sute de călători, fiecare având o anumită vârstă", a mai spus secretarul de stat.

Directorul de comunicare al Aeroportului Internaţional "Henri Coandă", Valentin Iordache, a declarat că aceste defibrilatoare sunt importante pentru aeroport, în condiţiile în care în 2013 traficul a fost de peste 7,5 milioane de călători.

"Serviciul medical din Aeroportul «Henri Coandă» este bine dotat, avem specialişti în medicină de urgenţă şi două ambulanţe integral dotate pentru astfel de cazuri. Pot spune că tot mai multe aeronave ne solicită ajutorul pentru cazuri medicale, astfel că putem vorbi, în medie, de o aterizare pe săptămână pentru o urgenţă medicală. Aeronavele nu aterizează pe alte aeroporturi, ci îl preferă pe al nostru pentru că ştiu că aici poate fi acordată asistenţă medicală de urgenţă 24 din 24", a spus Valentin Iordache.

Şeful Serviciului asistenţă medicală din aeroport, dr. Cornelia Carey, a spus că patologia din această zonă acoperă toată gama de suferinţe, de la urgenţe majore, până la cazuri mai simple, de la copii de o săptămână, până la adulţi de peste 90 de ani.

Ea a precizat că, în acest an, au fost înregistrate trei cazuri de urgenţă majoră de stop cardiac, două fiind în aeronave care au solicitat aterizarea de urgenţă. Totodată, au existat urgenţe medicale pentru accident vascular celebral, infarct, abdomen acut, a mai spus medicul.

Cornelia Carey a adăugat că medicii aeroportului au fost solicitaţi şi pentru călători, însoţitorii acestora, dar şi pentru personalul navigant de pe aeronave străine. Este cazul unui pilot care avea ameţeli şi al unui membru din cabină, care avea ulcer şi "a dezvoltat abdomen acut".

Proiectul privind amplasarea defibrilatoarelor semiautomate, în valoare de 70.000 de euro, a fost iniţiat de compania Servier Pharma şi Asociaţia Română de Intervenţie în Situaţii de Urgenţă (ARISU).

Acesta a început cu montarea a cinci defibrilatoare în staţiile de metrou, apoi un altul la Muzeul Antipa şi acum cele două la Aeroportul Internaţional "Henri Coandă", urmând să fie montate alte două, a declarat Nicolae Stavre, preşedintele ARISU.

Cele cinci defibrilatoare de la metrou sunt în staţiile Unirii 1, Unirii 2, Eroilor, Universitate şi Piaţa Victoriei.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici