ANALIZĂ: Revoluţie în Formula 1

Eficienţă şi recuperare a energiei, fără a pierde putere şi performanţă, asigurând inovaţie, viteză şi intrigă, aceasta este deviza noii ere a Formulei 1, care începe, vineri, la Melbourne, odată cu antrenamantele Marelui Premiu al Australiei.

588 afișări
Imaginea articolului ANALIZĂ: Revoluţie în Formula 1

ANALIZĂ: Revoluţie în Formula 1 (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Pentru transformarea unui sport auto mare devorator de resurse înt-unul mai sigur şi mai "verde", FIA a adoptat schimbări revoluţionare în regulamentele tehnic şi sportiv pentru ediţia 2014 a Campionatului Mondial.

Cele mai importante modificări produse în Marele Circ sunt de ordin tehnic şi vizează mai ales partea de propulsie. Epoca motorului V8 de 2,4 litri a apus la finalul lui 2013, făcând loc motorului turbo V6 de 1,6 litri, care revine în Formula 1 pentru prima dată din 1988. Noile propulsoare, împreună cu sistemul de recuperare a energiei, pot oferi circa 750 de cai putere, la maximum 15.000 de turaţii pe minut (în 2013, V8 de 2.4 l avea o turaţie maximă de 18.000).

Cutiile de viteze vor avea opt trepte, faţă de şapte în 2013, iar un astfel de ansamblu trebuie să reziste la şase Grand Prix-uri consecutive.

Sistemul KERS, de recuperare a energiei cinetice, a fost înlocuit cu unul mai sofisticat, ERS, format din două părţi: una pentru recuperarea energiei cinetice din frânare (MGU-K), ca până acum, şi alta pentru recuperarea căldurii din gazele de eşapament (MGU-H). KERS-ul oferea piloţilor un surplus de 80 de cai putere pentru circa 7 secunde pe tur, în timp ce ERS-ul va oferi 160 de cai putere pentru 33 de secunde pe tur.

Unitatea de propulsie include motorul, sistemul ERS, sistemul de stocare a energiei, sistemul electronic de control şi turbina. Un pilot va fi penalizat de fiecare dată când va schimba o parte a unităţii de propulsie, începând cu a şasea componentă. Până în prezent, piloţii puteau folosi fără a fi penalizaţi opt motoare pe sezon.

Schimbări au fost operate şi la partea aerodinamică a monoposturilor. DRS-ul, aripa mobilă spate, se va putea deschide 65 de milimetri, faţă de 50 de milimetri până acum. Această soluţie a fost adoptată pentru a se obţine o mai bună apăsare aerodinamică a maşinilor. Aripa faţă a fost îngustată de la 1.800 de milimetri la 1.650 de milimetri, iar botul monoposturilor a fost coborât din motive de siguranţă.

Cantitatea maximă de carburant a fost stabilită la 100 de kilograme/cursă (circa 135 litri), de la circa 150 de kilograme în 2013. O singură ţeavă de evacuare a gazelor este permisă din acest an, cu ieşirea la mijlocul spatelui monopostului, nemaifiind permise două eşapamente laterale.

Pe plan sportiv, principala regulă adoptată, dar şi cea mai criticată, o reprezintă dublarea punctelor puse în joc la ultima cursă a sezonului. Măsura are darul de a ţine suspansul activ până la finalul campionatului, dar dacă s-ar fi aplicat în 2013 nu ar fi avut inflenţă asupra titlurilor mondiale.

FIA va acorda un trofeu pentru cel mai bun pilot în calificări şi au fost permise totodată o serie de teste în timpul sezonului. În ultima repriză a calificărilor, a cărei durată a fost mărită de la 10 la 12 minute, piloţii sunt obligaţi să efectueze cel puţin două tururi de circuit. Prima repriză a fost redusă de la 20 de minute la 18.

Un sistem de puncte de penalizare ataşat superlicenţei piloţilor de Formula 1 va fi pus în aplicare începând din 2014, fiind asemănător cu cel folosit la suspendarea permiselor de conducere. Astfel, anumite greşeli comise de piloţi vor fi penalizate cu puncte, iar la 12 puncte acumulate, driver-ul va fi suspendat o etapă. Punctele de penalizare sunt anulate după un an.

Piloţii îşi pot alege din 2014 un număr de la 2 la 99 pe care să-l poarte pe tot parcursul carierei lor. Numărul 1 va fi rezervat numai campionului mondial.

Formula 1 va avea din acest an o nouă imagine şi un nou sunet şi le va cere sportivilor un nou stil de pilotaj şi o incursiune în necunoscut, ţinând cont că nimeni nu are o idee exactă cu privire la modul în care toate aceste schimbări vor afecta Marele Circ.

Testele efectuate înaintea sezonului au arătat că majoritatea echipelor nu sunt încă adaptate noii ere. Principala problemă o reprezintă fiabilitatea monoposturilor, iar specialiştii se aşteaptă la un număr record de abandonuri la Melbourne.

Calificările Marelui Premiu al Australiei sunt programate sâmbătă, de la ora 08.00, iar cursa duminică, la aceeaşi oră.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici