Un nou studiu publicat în revista Nature sugerează că diferența de gen în rezultatele la matematică nu este naturală, ci apare încă din primele luni de școală, scrie Live Science.
Cercetarea, bazată pe date de la peste 2,5 milioane de elevi din clasa întâi din Franța, a constatat că băieții și fetele aveau abilități matematice similare la începutul școlii, însă după doar patru luni, băieții le depășeau semnificativ pe fete, iar diferența s-a accentuat până la finalul anului.
Studiul a făcut parte dintr-un efort național de reformă educațională în Franța.
Copiii au fost testați la matematică și limba maternă la începutul clasei întâi, apoi din nou după patru luni și după un an de școală.
Deși rezultatele inițiale nu au arătat diferențe între sexe, o diferență semnificativă în favoarea băieților a apărut rapid, indiferent de statutul socioeconomic, structura familiei sau tipul școlii.
Interesant este că această diferență s-a redus când școlile au fost temporar închise din cauza pandemiei, ceea ce susține ideea că metodele de predare contribuie la discrepanță.
Cercetătorii sugerează că anumite comportamente implicite, metode didactice sau chiar favorizarea unui grup în clasă pot influența modul în care băieții și fetele se raportează la matematică.
Experții subliniază că aceste tipare nu sunt inevitabile, dar pot avea legătură cu diferențele de joc din copilăria timpurie și cu stereotipurile sociale. De exemplu, băieții sunt încurajați să se joace cu piese de construcție, în timp ce fetele sunt implicate mai des în activități de citit și scris.
Deși este un studiu observațional, cercetarea cere acțiuni urgente la nivel de clasă și intervenții educaționale pentru a corecta dezechilibrul. Experții îndeamnă profesorii să creeze încă de la început un mediu matematic echitabil pentru toți copiii.