Camera de Comerţ Americană cere "de urgenţă" Guvernului să suspende OUG de modificare a Legii audiovizualului

Camera de Comerţ Americană în România (AmCham România) cere Guvernului să suspende OUG de modificare a Legii audiovizualului, precizând că aceasta aduce importante prejudicii companiilor care activează în media, publicitate şi furnizare de servicii de televiziune prin cablu.

414 afişări
Imaginea articolului Camera de Comerţ Americană cere "de urgenţă" Guvernului să suspende OUG de modificare a Legii audiovizualului

Camera de Comerţ Americană cere "de urgenţă" Guvernului să suspende OUG de modificare a Legii audiovizualului (Imagine: Shutterstock)

"În numele şi la sesizarea companiilor membre ce activează în media, publicitate şi furnizare de servicii de televiziune prin cablu, Camera de Comerţ Americană în România (AmCham România) îşi exprimă îngrijorarea cu privire la Ordonanţa de Urgenţă pentru modificarea şi completarea Legii audiovizualului nr. 504/2002, adoptată în cadrul întâlnirii de Guvern din 27 noiembrie 2012, proiect legislativ ce aduce importante prejudicii acestor industrii şi pune sub semnul întrebării funcţionalitatea democraţiei din România", potrivit unui comunicat remis MEDIAFAX.

Potrivit comunicatului AmCham România, adoptarea Ordonanţei reprezintă "o încălcare flagrantă a criteriilor de transparenţă prevăzute în Legea nr. 52/2003 referitoare la transparenţa decizională în administraţia publică, întrucât niciuna dintre părţile implicate nu a fost consultată, iar proiectul legislativ nu a fost publicat pe pagina de web a Guvernului României, acţiuni ce au conferit industriilor statutul de simplu spectator".

De asemenea, Consiliul Concurenţei nu a fost consultat cu privire la această Ordonanţă - aşa cum este specificat în Legea concurenţei nr. 21/1996 -, iar Ministerele Justiţiei şi Finanţelor Publice nu au fost invitate să îşi exprime punctul de vedere asupra Ordonanţei, în conformitate cu legislaţia ţării, se mai spune în comunicat.

"Această abordare abuzivă şi netransparentă a procesului legislativ este contestată de comunitatea de afaceri şi catalogată drept subiectivă, iar poziţiile publice exprimate sugerează că aceasta este menită să deservească interesele anumitor deţinători ai trusturilor media", mai spune AmCham România.

Potrivit AmCham România, conform noilor prevederi, Ordonanţa impune Consiliului Naţional al Audiovizualului o limitare a atribuţiilor pe care acesta le deţine în prezent. "Potrivit OUG, în cazul în care o decizie CNA este contestată în instanţă, aplicarea acesteia se suspendă până la momentul pronunţării unei hotărâri definitive şi irevocabile, măsură ce ar crea un decalaj important între factorul ce a stat la baza sancţiunii şi aplicarea acesteia, transformând sancţiunea într-o pură formalitate lipsită de conţinut educativ. Totodată, învestirea în funcţie a membrilor CNA devine strâns legată de majoritatea politică existentă la un moment dat, Guvernul dobândind capacitatea de a numi sau revoca membri", mai susţine AmCham România.

Camera de Comerţ Americană în România mai afirmă că furnizorii de televiziune prin cablu sunt la rândul lor afectaţi de implicaţiile negative ale Ordonanţei, "aceasta introducând criterii discriminatorii în relaţia cu posturile de televiziune, prin stabilirea unor obligaţii disproporţionate şi penalităţi ce pot ajunge la 3% din totalul cifrei de afaceri". "O astfel de abordare a sancţiunilor, alături de un număr excesiv de obligaţii, lasă loc unui tratament abuziv, într-un context în care furnizorii de cablu deţin intrumente limitate de contracarare, în eventualitatea în care astfel de situaţii vor surveni", spune AmCham România.

Totodată, potrivit AmCham România, Ordonanţa demonstrează "un puternic impact negativ asupra industriei media, plasând trusturile într-o poziţie privilegiată în raport cu agenţiile de publicitate, care se găsesc acum în imposibilitatea de a negocia achiziţia de spaţiu publicitar". "Acest format încurajează concurenţa neloială în piaţă şi oferă furnizorilor de spaţiu media oportunitatea de a stabili arbitrar o grilă de preţuri pentru spaţiul publicitar, înlăturând astfel criteriul clasic, dar funcţional, al frecvenţei difuzării unui anumit produs", se mai spune în comunicatul AmCham România.

Potrivit Camerei de Comerţ Americane în România, confidenţialitatea contractelor dintre agenţiile media şi clienţi este, de asemenea, încălcată. "Agenţiile nu pot face publice deţinătorilor de trusturi media contractele pe care le-au încheiat cu anumiţi clienţi, întrucât acestea nu includ doar condiţiile de achizţie a spaţiului publicitar - informaţie ce ar putea fi de interes pentru trusturi şi mult mai mult, ele vizând un pachet de servicii integrat, precum şi remuneraţia aferentă", spune AmCham România, precizând că aceste aspecte sunt incluse în politica de confidenţialitate între părţile contractuale şi nu se regăsesc în interesele de afaceri ale unei terţe părţi, aşa cum sunt trusturile media.

"Ne exprimăm convingerea că normalitatea şi bunul simţ vor prevala în detrimentul unor acţiuni dezinformate, subiective, desconsiderante şi distructive iniţiate cu scopul de a favoriza interesele unei singure categorii de jucători în aceste industrii. Cerem de urgenţă Guvernului României să suspende publicarea Ordonanţei în Monitorul Oficial timp de 60 de zile şi să reia procesul numai în condiţiile în care procedurile stabilite în legislaţia română şi cea europeană vor fi respectate", mai spune AmCham România.

Guvernul a modificat, marţi, legislaţia audiovizualului stabilind, printre altele, prin ordonanţă de urgenţă, ca preţurile oferite de intermediari, respectiv agenţiile de publicitate, clienţilor care doresc spaţii publicitare să fie confirmate în mod obligatoriu şi în prealabil cu radiodifuzorii.

Sumele aferente vor fi plătite direct de către beneficiarul publicităţii către radiodifuzor, a anunţat purtătorul de cuvânt al Guvernului, Andrei Zaharescu.

El a arătat că ordonanţa vizează "combaterea corupţiei şi a sistemelor subterane" de achiziţionare a spaţiului media prin practici netransparente şi anticoncurenţiale.

Zaharescu a adăugat că a doua categorie de schimbări vizează protecţia interesului consumatorilor prin instituirea unor reglementări clare şi obiective privind accesul la programele de televiziune în condiţii de calitate.

Pe de altă parte, Narcisa Iorga, Ioan Onisei, Gelu Trandafir, Valentin Jucan şi Mircea Deacă, membri CNA, au declarat miercuri, într-o conferinţă de presă, că prin modificarea Legii audiovizualului Consiliul e "tras pe linie moartă", însă Răsvan Popescu, preşedintele CNA, a spus că OUG e "în favoarea media".

Premierul Victor Ponta a declarat, însă, miercuri seară, că OUG care modifică Legea audiovizualului nu a fost publicată încă în Monitorul Oficial pentru că ministerele Justiţiei şi Finanţelor trebuie să dea forma finală a acestei, în urma deciziei Guvernului de a se scoate din ordonanţă toate referirile la CNA.

"Nu s-a publicat în Monitorul Oficial Ordonanţa pentru că Ministerul Justiţiei şi Ministerul de Finanţe, în urma deciziei de ieri din Guvern de a scoate toate referirile la CNA, trebuie să dea forma finală", a spus Ponta, răspunzând unei întrebări în acest sens.

Ponta a precizat că din OUG au fost scoase condiţiile impuse viitorilor membri ai CNA, el argumentând că tot ce se doreşte de schimbat la CNA poate schimba Parlamentul, nefiind o urgenţă.

Premierul a reiterat faptul că OUG a operat modificări doar la partea de fiscalitate.

În ceea ce priveşte prevederile referitoare la suspendarea deciziilor CNA, Ponta a precizat că acolo era o problemă de raliere de procedură la Legea audiovizualului în sensul în care pentru toate sancţiunile administrative să se aplice regimul general, iar contestarea lor în instanţă le suspendă.

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici