CNA a amendat cu 10.000 de lei Antena 3, pentru o informaţie incorectă despre Elena Udrea

CNA a amendat Antena 3 cu 10.000 lei, pentru emisiunea "100 de minute" şi 7 ştiri în care a fost prezentată "informaţia eronată" conform căreia Elena Udrea a cerut controlul de la CJ Argeş, care a dus la arestarea lui Constantin Nicolescu, postul neasigurând astfel informarea corectă a publicului.

Imaginea articolului CNA a amendat cu 10.000 de lei Antena 3, pentru o informaţie incorectă despre Elena Udrea

CNA a amendat cu 10.000 de lei Antena 3, pentru o informaţie incorectă despre Elena Udrea (Imagine: Ovidiu Micsiki/Mediafax Foto)

Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului (MDRT) a sesizat Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) cu privire la emisiunea "100 de minute" difuzată pe Antena 3 în 28 ianuarie, de la ora 17.00, şi moderată de Alessandra Stoicescu.

"În cadrul emisiunii, moderatorul a prezentat, în repetate rânduri, informaţii eronate şi a adus acuzaţii ministrului Elena Udrea, fără ca în susţinerea acestora să fie aduse dovezi, aşa cum prevede Decizia nr. 187/ 2006 a CNA la art. 42 (...) Moderatorul a afirmat că Elena Udrea a «cerut» şi, respectiv, a «comandat» controlul de la Consiliul Judeţean Argeş, care ar fi condus la arestarea preşedintelui acestei instituţii", se arată în sesizare.

În debutul emisiunii, Alessandra Stoicescu a spus: "De 24 de ore se aude clinchet de cătuşe. Ce s-a întâmplat ieri în Argeş, prin arestarea lui Constantin Nicolescu, cel care este preşedintele Consiliului Judeţean Argeş, spune multe despre societatea în care trăim şi, de aceea, vă provoc pe dumneavoastră să puneţi o ştampilă, să daţi un verdict. Cine a comandat această arestare şi ce părere aveţi? (...) Să vedem şi alte ştiri ale momentului. Elena Udrea este cea care a cerut controlul de la Consiliul Judeţean Argeş, reclamând deturnarea unor fonduri europene".

În emisiune, Alessandra Stoicescu a mai spus: "Suntem în situaţia în care trebuie să clarificăm dacă asistăm la un act de justiţie normal şi firesc în România democratică sau este vorba despre un abuz. Apar elemente interesante. Controlul care a dus la arestarea preşedintelui Consiliului Judeţean Argeş a fost comandat, a pornit de la ministrul Elena Udrea, el referindu-se, vă amintesc, acest control, la fonduri europene în 2005".

Potrivit MDRT, "în realitate, controlul efectuat de Direcţia Control şi Verificare Utilizare Fonduri Comunitare (DCVUFC) a MDRT la proiectul al cărui beneficiar a fost Consiliul Judeţean Argeş a avut loc înainte ca Elena Udrea să preia conducerea ministerului". "Chiar şi aşa, controlul nu a fost «comandat» special pentru CJ Argeş, ci face parte din procedura de verificare a utilizării fondurilor europene, DCVUFC derulând, în ultimii trei ani, peste 350 de astfel de acţiuni", se spune în sesizarea MDRT.

"Afirmaţiile citate sunt deosebit de grave, întrucât nu doar încalcă dreptul telespectatorilor la o corectă informare, ci şi principiul prevăzut de lege conform căruia dezbaterea trebuie să favorizeze libera formare a opiniilor (art. 71 din Decizia nr. 187/ 2006 a CNA). Astfel, moderatorul a invitat audienţa să îşi dea un verdict cu privire la persoana care ar fi comandat arestarea, în condiţiile în care moderatorul a indicat explicit răspunsul, în repetate rânduri", se arată în sesizarea MDRT.

În sesizare se mai spune că "acuzaţiile aduse în timpul emisiunii nu au fost însoţite de punctul de vedere al ministrului". "Deşi moderatorul emisiunii a afirmat că au încercat să o contacteze pe Elena Udrea, la Biroul de presă al MDRT nu a fost primită nicio solicitare în acest sens. De altfel, cu aproape o oră înainte de începerea emisiunii, o serie de jurnalişti au solicitat ministrului Elena Udrea un punct de vedere cu privire la acest subiect, iar ministrul, aflat în deplasare la Sinaia, a răspuns pe loc acelor solicitări", se precizează în sesizarea MDRT.

Totodată, MDRT spune că, în cadrul aceleiaşi emisiuni, "unul dintre invitaţi a adus acuzaţii la adresa ministrului Elena Udrea, iar moderatorul a omis să îi ceară acestuia să probeze afirmaţiile acuzatoare sau să indice probleme care le susţin". "Este vorba de următoarea declaraţie a domnului Victor Ponta: «Orice primar sau preşedinte care îndrăzneşte să nu treacă la PDL sau nu se duce la doamna Udrea ca să o roage să îi dea 100 de lei pentru comunitatea lui va fi şi el arestat»", se mai spune în sesizare.

Pe de altă parte, MDRT a sesizat CNA cu privire la şapte ştiri difuzate pe Antena 3 în 29 ianuarie. "În toate cele şapte ştiri a fost prezentată informaţia eronată conform căreia ministrul Elena Udrea a cerut controlul de la Consiliul Judeţean Argeş, care ar fi condus la arestarea preşedintelui acestei instituţii. Informaţia este neadevărată şi nu a fost susţinută cu dovezi".

"În realitate, controlul a fost efectuat în perioada 2008-2009 de direcţia de specialitate a Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor, pe vremea când Elena Udrea nu preluase conducerea acestei instituţii. Informaţia a fost comunicată public de MDRT în seara zilei de 28 ianuarie, aşadar anterior difuzării acestor ştiri, inclusiv redacţiei de ştiri a postului Antena 3. Cu toate acestea, postul Antena 3 a continuat să dezinformeze telespectatorii, afişând ca titlu, pe toată durata ştirilor la care facem referire, textul «Udrea a cerut control la Argeş»", se spune în sesizarea MDRT.

Potrivit sesizării, din ştiri lipsea informaţia furnizată de MDRT, conform căreia controlul s-a derulat în perioada 2008-2009, dată la care Elena Udrea nu conducea instituţia. "Considerăm că, în acest fel, postul Antena 3 nu a asigurat imparţialitatea, echilibrul şi favorizarea liberei formări a opiniilor, aşa cum prevede Decizia nr. 187/ 2006 a CNA la art. 71, şi nici informarea obiectivă a publicului şi prezentarea corectă a faptelor, aşa cum prevede Legea audiovizualului", se mai spune în sesizarea MDRT.

CNA a analizat în şedinţa de marţi cele două sesizări primite de la MDRT.

Cei mai mulţi dintre membrii CNA au spus că în emisiunea "100 de minute" nu a fost prezentată nicio dovadă că Elena Udrea ar fi cerut controlul de la CJ Argeş. Totodată, Ioan Onisei, vicepreşedintele Consiliului, a atras atenţia că titlurile postate pe ecran în cadrul celor şapte ştiri reclamate au fost incorecte, întrucât conţineau aceeaşi informaţie, potrivit căreia Elena Udrea ar fi cerut respectivul control.

În schimb, Mirela Bomboe, reprezentanta postului Antena 3, a declarat în şedinţa CNA că în momentul în care a fost difuzată emisiunea "100 de minute" din 28 ianuarie au fost prezentate informaţiile care erau disponibile la acel moment despre cazul de la CJ Argeş. Mirela Bomboe a mai spus că informaţiile detaliate despre acest caz au fost transmise de MDRT după difuzarea emisiunii "100 de minute" din 28 ianuarie. "Echipa de la emisiune a încercat în mai multe rânduri să o contacteze pe doamna Udrea", a mai spus Mirela Bomboe, precizând că Antena 3 a difuzat ulterior toate declaraţiile pe care le-a făcut Elena Udrea despre acest caz.

La propunerea lui Ioan Onisei, vicepreşedintele CNA, postul Antena 3 a fost amendat cu 10.000 de lei. Astfel, Gelu Trandafir, Attila Szasz, Dan Grigore, Ioan Onisei, Răsvan Popescu, Mihai Mălaimare şi Christian Mititelu au votat "pentru" amenda de 10.000 de lei, în timp ce şi Cristina Trepcea a votat "împotrivă".

Sancţiunea s-a aplicat în baza articolului 3, alineatul 2 din Legea audiovizualului, potrivit căruia "(2) Toţi furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor şi evenimentelor şi să favorizeze libera formare a opiniilor", şi a articolului 78, literele a şi b din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual - "În cadrul emisiunilor cu caracter informativ, radiodifuzorii trebuie să respecte următoarele reguli: a) rigoare şi acurateţe în redactarea şi prezentarea ştirilor; b) între subiectul tratat şi imaginile ce însoţesc comentariul să existe o conexiune reală".

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici