Cristi Puiu: "Aurora" este un film important şi personal, aflat la începutul probei timpului

Cristi Puiu a declarat, vineri, la TIFF, că "Aurora", cea mai nouă peliculă a sa, este "un film important" şi personal, ce nu poate fi văzut la orice oră şi care, în prezent, este la începutul "probei timpului", după care se va stabili dacă este "oţet sau vin bun".

1100 afișări
Imaginea articolului Cristi Puiu: "Aurora" este un film important şi personal, aflat la începutul probei timpului

Cristi Puiu: "Aurora" este un film important şi personal, aflat la începutul probei timpului (Imagine:Ovidiu Dumitru Matiu/Mediafax Foto)

Lungmetrajul "Aurora" a deschis, joi seară, secţiunea Zilele Filmului Românesc din cadrul Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF), care se desfăşoară între 28 mai şi 6 iunie, la Cluj-Napoca.

Puiu a povestit, în conferinţa de vineri, despre proiectul peliculei, început imediat după filmul "Moartea domnului Lăzărescu".

"A fost un film extrem de greu, pentru că din start ştiam că nu o să fie uşor de făcut", a declarat regizorul, descriind etapa de finanţare ca pe "un fel de cruciadă în căutarea banilor". Filmul a ieşit din montaj cu o săptămână înainte de Festivalul de la Cannes, unde a fost prezentat în secţiunea Un Certain Regard.

În ceea ce priveşte titlul, Puiu a sugerat că "Aurora" poate fi un răspuns la filmul omonim al lui F.W. Murnau. "Propunerea pe care o face el (Murnau, n.r.) are legătură cu iubirea. Dar dacă lucrurile se întâmplă altfel, tot despre iubire este vorba?", a spus acesta.

Filmul "Aurora" doreşte, potrivit regizorului, şi să restituie "portretul unui tip de criminal". După "Moartea domnului Lăzărescu", "povestea unui om care moare", Puiu a realizat "povestea unui om care omoară". De altfel, cele două filme fac parte din seria poveştilor de la periferia Bucureştiului pe care Puiu doreşte să le prezinte. Şi, pentru a include filmul şi mai mult în această serie, Puiu a plasat în "Aurora" personaje din "Moartea domnului Lăzărescu", de exemplu, pe asistenta Mioara (Luminiţa Gheorghiu). Totodată, amanta personajului principal, Viorel, este doctoriţa Gina (Clara Vodă), care a apărut în acelaşi film.

"Povestea filmului are de-a face cu ceea ce înseamnă formarea mea din adolescenţă", a mărturisit Cristi Puiu, enumerând cărţile care l-au influenţat: "Străinul" de Albert Camus, "Tunelul" de Ernesto Sabato şi "Crimă şi pedeapsă" de F.M. Dostoievski.

Puiu a povestit că a dorit să construiască filmul "Aurora" într-o manieră prin care să nu dezvăluie foarte multe spectatorului, într-un mod în care pelicula să se "povestească singură". "Eu am ales să spun povestea asta asumând faptul că spectatorul ştie despre ce vorbesc. Perspectiva ultraexplicită mă plictiseşte", a spus Puiu, adăugând că unii regizori, în special cei care fac filme despre crime, consideră că "totul trebuie să fie explicat, să fie «underlined bold italic»".

"Inamicul numărul unu al acestui film este creierul spectatorului. Creierul are tendinţa de a simplifica. Nu i se reproşează unui film american că durează trei ore. De ce să nu zici «nu am chef să gândesc trei ore». Nu vrem să ne fie pus creierul în funcţiune timp de trei ore", a adăugat Puiu.

Puiu debutează în "Aurora" în calitate de actor. După ce a chemat la casting actori profesionişti, precum Adrian Titieni şi Hanno Hoffer, acesta a dat el însuşi probe, la propunerea Clarei Vodă. "Eu nu am vrut să joc în filmul ăsta. Dacă aş fi vrut să joc, mi-aş fi luat permisul în primăvară", a spus Puiu. Acesta a explicat că pe parcursul creării filmului se gândea la semne de circulaţie şi la scenariu. Salvarea sa a venit, însă, de la un instructor care semăna cu John Wayne.

Cristi Puiu a spus că a dorit să joace el însuşi în film pentru că nu a găsit "chimia" pe care o căuta şi privirea. "Era o privire de om obsedat", a adăugat acesta. "Trebuie să accepţi că Madame Bovary c'est toi", a spus Puiu, care, după ce a decis că va juca el rolul principal, a adaptat scenariul la propria personalitate. Şi pentru că postura de regizor care joacă în propriile filme ar fi dus la asemănări cu Sergiu Nicolaescu, echipa a glumit, luând în considerare numele Sergiu sau Moldovan pentru personajul principal.

Dar rolul principal din film a presupus şi un moment de nuditate, la duş. "Pentru mine era foarte important ca spectatorul să ştie «bă, vă arăt tot». Momentul de la duş trebuia să fie un enunţ fundamental al bărbatului. Totul se petrece în zona virilităţii", a spus Puiu, care a adăugat că a avut nevoie de şapte duble pentru scena de la duş.

"Aurora" este o producţie a casei Mandragora, realizat cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei România, Eurimages, SC Serv Invest SRL, OFC Section Cinéma, Centre National de la Cinématographie (Franţa), în colaborare cu ARTE France Cinéma, ZDF/ ARTE, Societatea Română de Televiziune, TSR/SSR, HBO România. Imaginea este semnată de Viorel Sergovici.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici