Editurile reduc personalul şi planurile editoriale pe 2009

Editurile au început să reducă din personal şi din planurile editoriale pe anul 2009, după ce, în luna ianuarie, numărul de cărţi vândute a scăzut cu circa 30% faţă de aceeaşi perioadă din 2008, din cauza crizei economice.

77 afişări
Imaginea articolului Editurile reduc personalul şi planurile editoriale pe 2009

Editurile reduc personalul şi planurile editoriale pe 2009 (Imagine: Mediafax Foto)

Efectele crizei economice mondiale asupra industriei cărţii din România a fost principalul punct de discuţie al editorilor de carte, reuniţi la Colocviile Uniunii Editorilor din România, eveniment care s-a desfăşurat vineri şi sâmbătă în localitatea Cheia din judeţul Prahova.

Cea mai mare parte dintre reprezentanţii celor 21 de edituri, membre ale Uniunii Editorilor din România (UER), au declarat în cadrul discuţiilor că au luat măsuri de management pentru a diminua impactul crizei asupra business-ului lor.

Potrivit editorilor, piaţa de carte şi manuale este estimată la aproximativ 80 de milioane de euro, de patru ori mai puţin decât cea din Ungaria, şi are tendinţa de a scădea cu peste 30-40% în anul 2009, din cauza crizei.

În aceste condiţii, editorii susţin că domeniul cărţii din România este în recesiune şi anunţă scăderea planurilor editoriale cu 30-35% şi reducerea personalului cu 10-25%.

Astfel, editura All a renunţat la 18 oameni şi a redus cu 40% planul editorial pe anul în curs, potrivit lui Mihai Penescu, directorul editurii All şi preşedintele Uniunii Editorilor din România.

Decizia a fost luată din cauză că, în ultimul trimestru din anul 2008 şi în prima lună din acest an, numărul de exemplare vândute de editura All a scăzut cu circa 35%.

"Încasările au scăzut cu 5-10% şi sunt întârziate cu 3-4 luni. Cel mai rău este că a scăzut numărul de cărţi vândute, numărul de oameni care cumpără", a spus Mihai Penescu, în cadrul dezbaterii "Criza economică în cultura scrisă: influenţe, riscuri şi soluţii de supravieţuire".

Şi editura Corint şi-a redus planul editorial cu 30% şi personalul cu 10%, după ce vânzările la cartea de literatură au scăzut, în medie, cu 20% în ultimele patru luni.

O situaţie similară se înregistrează şi la Grupul Art, care a vândut în ultimele luni cu 35% mai puţine cărţi decât în perioada similară de la sfârşitul anului 2007 şi începutul lui 2008. De asemenea, Grupul Art a avut încasări cu 40% mai mici. În aceste condiţii, Grupul Art şi-a redus numărul de angajaţi cu 15%.

În acelaşi ton, editura Niculescu a scăzut numărul de angajaţi cu 20% şi planul editorial pe anul 2009 cu 40%.

Şi vânzările editurii Sigma au scăzut cu 10%, fapt pentru care editura a redus numărul angajaţilor cu 20% şi planul editorial cu 35%.

O situaţie diferită o au Editura Didactică şi Pedagogică şi editura Paralela 45, care au înregistrat creşteri în privinţa încasărilor în ultimul trimestru din anul 2008 şi în luna ianuarie şi nu au disponibilizat din personal.

Astfel, Editura Didactică şi Pedagogică şi-a crescut vânzările cu 5-10%, dar a redus planul editorial cu 20%, în timp ce Paralela 45 şi-a micşorat planul editorial cu 40%, deşi vânzările editurii au crescut cu 35% pe ultimul trimestru.

Dincolo de scăderea vânzărilor de carte, business-ul editorilor suferă şi din cauza distribuţiei.

Citeşte mai multe...

Citește mai departe:

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Citește mai departe:

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici