Mungiu, despre un Palme d'Or pentru "După dealuri": Ar fi frumos, dar este destul de puţin probabil

Regizorul Cristian Mungiu, care se întoarce la Cannes cu lungmetrajul "După dealuri", la cinci ani după Palme d'Or-ul obţinut cu drama "4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile", spune într-un interviu acordat The Hollywood Reporter că ar fi frumos să obţină din nou râvnitul trofeu, însă este puţin probabil.

445 afișări
Imaginea articolului Mungiu, despre un Palme d'Or pentru "După dealuri": Ar fi frumos, dar este destul de puţin probabil

Cristian Mungiu (Imagine: Andreea Balaurea/Mediafax Foto)

Filmul "După dealuri/ Beyond the Hills", inclus în competiţia oficială a celei de-a 65-a ediţii a Festivalului de la Cannes, va avea premiera oficială sâmbătă, la ora 15.30 (ora Franţei).

Înaintea premierei celui mai recent film al său, Cristian Mungiu a vorbit cu jurnalistul publicaţiei The Hollywood Reporter despre modul în care i s-a schimbat viaţa după câştigarea premiului Palme d'Or la ediţia din 2007 a Festivalului de la Cannes, pentru filmul "4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile", despre impactul pe care l-a avut asupra sa câştigarea marelui trofeu la cel mai important eveniment de gen din lume, despre noul său film şi aşteptările sale pentru ediţia din acest an a festivalului.

Cu ce aşteptări s-a dus Cristian Mungiu la ediţia din acest an a Festivalului de la Cannes? Speră la un nou Palme d'Or? "Ar fi frumos, dar este destul de puţin probabil. Aşa că mă concentrez pe cea mai mare dorinţă a mea: o vacanţă după ce am muncit continuu în ultimele 18 luni", a declarat Cristian Mungiu pentru The Hollywood Reporter.

Întrebat cum îşi explică succesul incredibil pe care l-a avut la Cannes filmul "4,3,2", Cristian Mungiu spune că nu poate să şi-l explice. "Dar există ceva care mă preocupă mai mult: Nu sunt sigur că modul meu de a înţelege cinematografia depinde de cât de matur sunt. Când am început cariera de regizor, totul mi-a fost clar, în vreme ce acum am mai multe îndoieli decât certitudini. Să fii mulţumit de filmul pe care îl faci este uneori mult mai dificil şi mult mai important decât să ai succes cu el. Cel mai mult îmi doresc să fiu mulţumit", a spus Mungiu.

Cum i s-a schimbat viaţa după ce a câştigat Palme d'Or în 2007, la Cannes? "A fost amuzant că am putut să călătoresc cu avionul la business class pentru o vreme şi a fost mai uşor să găsesc bani pentru noul meu film, însă nu mi s-a schimbat întreaga viaţă a doua zi după ce am obţinut Palme d'Or - în primul rând pentru că eu nu mi-am dorit să se schimbe. Am acelaşi birou, conduc aceeaşi maşină şi încă fac reclame din când în când, la fel ca înainte de 2007", a spus Mungiu.

Potrivit The Hollywood Reporter, guvernarea comunistă plana ameninţător asupra personajelor din "4,3,2", în timp ce în "După dealuri" influenţa vine din partea Bisericii ortodoxe române.

"Filmul marchează diferenţa între credinţă, religie, în general, şi instituţia Bisericii. 'După dealuri' vorbeşte despre aceste trei aspecte, dar mai ales despre efectele secundare pe care le are interpretarea religiei în mod textual. Filmul îşi propune, de asemenea, să vorbească despre spiritul creştinismului, în contrast cu stricta respectare a regulilor şi poruncilor (pe care le implică creştinismul, n.r.). Nu în ultimul rând, filmul vorbeşte despre indiferenţă, despre cum 50 de ani de comunism, urmaţi de 20 de ani de dezamăgiri au afectat simţul moral al oamenilor", a explicat Cristian Mungiu ideea filmului său.

El precizează că Biserica ortodoxă a fost populară în rândul oamenilor înainte de căderea comunismului în România şi a devenit apoi chiar şi mai populară şi foarte puternică şi bogată.

"Circa 90% din români declară că sunt persoane religioase în sondajele de opinie, iar politicienii consideră că este un tabu criticarea oricărui lucru referitor la Biserica ortodoxă. Totuşi, sentimentul meu este că valorile profunde ale creştinismului nu sunt răspândite aşa cum ar trebui. În prezent, prioritatea Bisericii ortodoxe române este construirea unei catedrale numită Catedrala Mântuirii Neamului - care va fi amplasată în Bucureşti, în curtea enormei Case a Poporului construite de Ceauşescu. Costurile pentru ridicarea acestei catedrale sunt estimate la o sumă cuprinsă între 200 şi 400 de milioane de euro. Este dificil de înţeles de ce este această catedrală o prioritate într-o ţară săracă în care există deja 20.000 de biserici, însă, în schimb, funcţionează mai puţin de 5.000 de şcoli şi mai puţin de 500 de spitale", a explicat Cristian Mungiu.

Întrebat în ce mod s-ar putea compara, din punct de vedere stilistic şi tematic, filmul "După dealuri" cu "4,3,2", Mungiu a răspuns: "Fiecare scenă din 'După dealuri' este filmată dintr-o dată, fără duble, indiferent cât de lungă şi complicată este ea şi filmul nu are muzică - amândouă deciziile au fost luate în scopul de a face autorul cât mai puţin vizibil şi de a-i da spectatorului senzaţia că el decide ce este important şi ce nu este important. La fel ca '4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile', 'După dealuri' vorbeşte despre două fete, aflate într-o relaţie specială, şi un bărbat care le influenţează deciziile".

Potrivit lui Mungiu, cea mai mare diferenţă între cele două filme vine din perioada de timp în care se întâmplă lucrurile. "'4,3,2' a fost proiectat ca un thriller în vreme ce 'După dealuri' este mai asemănător cu un roman în care trebuie să înţelegi contextul înainte de a putea înţelege incidentul, consecinţele sale şi gradele de responsabilitate ale fiecărui personaj implicat", a explicat Cristian Mungiu.

Mungiu vorbeşte în interviu şi despre cât de dificil este ca publicul din România să poată vedea filme din "noul val al cinematografiei româneşti", lăudate în străinătate. "Numărul ecranelor de cinema şi numărul intrărilor la cinematograf au crescut în ultimii ani. În acelaşi timp, s-au închis cinematografele vechi cu un singur ecran, iar audienţa la filmele româneşti aproape a dispărut complet. Este un lucru obişnuit ca un film american nou să atragă peste 100.000 de spectatori în cinematografele din România, în timp ce cele mai multe filme româneşti adună mai puţin de 10.000 de spectatori pe titlu. Tinerii preferă să descarce filme de pe internet, în timp ce spectatorii maturi nu mai merg la cinema, preferând să se uite la televizor. Credinţa tinerilor este aceea că filmul înseamnă divertisment - ei nu acordă niciodată şansă unui alt film în afara peliculelor americane şi, prin urmare, orice altceva este doar ciudat pentru ei. Presupun că publicul român pentru filmele de artă este pierdut pentru totdeauna. Filmele noastre au mai multe şanse să atragă spectatori în afara României", a precizat Mungiu.

Filmul "După dealuri/ Beyond the Hills" va avea premiera oficială sâmbătă, în prezenţa echipei.

Vor urca treptele Palatului Festivalurilor din Cannes regizorul Cristian Mungiu, actorii Cosmina Stratan, Cristina Flutur, Dana Tapalagă, Valeriu Andriuţă, Cătălina Harabagiu, Gina Ţandură şi Victoria Agache, monteurul Mircea Olteanu, inginerul de sunet Cristinel Şirli, producătorul Bobby Păunescu, producătorul delegat Tudor Reu şi directorul de film Adrian Moroca.

Lor li se alătură coproducătorii Pascal Caucheteux şi Grégoire Sorlat, din partea Why Not Productions, Vincent Maraval (Wild Bunch) şi celebrii cineaşti Jean-Pierre şi Luc Dardenne (Les Films du Fleuve).

"După dealuri" este scris şi regizat de Cristian Mungiu, inspirat de romanele non-ficţionale ale Tatianei Niculescu-Bran. Imaginea este semnată de Oleg Mutu, rolurile principale fiind interpretate de două actriţe ieşence debutante în film, Cosmina Stratan (Voichiţa) şi Cristina Flutur (Alina), secondate de Valeriu Andriuţă (părintele) şi Dana Tapalagă (maica stareţă).

Filmul spune povestea a două fete care au crescut împreună şi care se reîntâlnesc după câţiva ani de despărţire. Alina se întoarce din Germania să o ia cu ea pe Voichiţa, prietena ei din copilărie faţă de care se simte încă foarte ataşată. Voichiţa şi-a găsit însă calea în credinţă, iar maicile printre care trăieşte la mănăstire ţin locul familiei pe care nu a avut-o niciodată. Alina luptă cu toate puterile să recâştige afecţiunea Voichiţei, făcându-i pe cei din jur să se întrebe de unde vine forţa care o animă.

Repetiţiile şi filmările au avut loc în iarna aceasta, la Câmpina şi Bucureşti.

"După dealuri" este produs de Mobra Films şi co-produs de Why Not Productions (Franţa), Les Films du Fleuve (Belgia), France 3 Cinema şi Mandragora Movies (România). Filmul a fost realizat cu participarea Canal+, France Télévisions, Ciné+ şi Wild Bunch (Franţa), cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei şi cu contribuţia Eurimages şi Centre National du Cinema et de l'Image Animée (Franţa).

Vânzările internaţionale sunt gestionate de Wild Bunch. Drepturile de distribuţie pentru Statele Unite au fost achiziţionate de Sundance Selects, o divizie a IFC Films, iar cele pentru Franţa de Le Pacte, filmul având deja distribuitori în peste 10 ţări.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici