Peter Greenaway: Cinematografia trebuie să taie ochiul spectatorului cu lama

Regizorul Peter Greenaway a declarat, miercuri - într-o conferinţă de presă, în deschiderea Festivalului de Film Experimental, care se desfăşoară între 24 şi 28 noiembrie în Capitală -, că arta cinematografică ar trebui să sufere o transformare radicală şi să "taie ochiul spectatorului cu lama".

105 afișări
Imaginea articolului Peter Greenaway: Cinematografia trebuie să taie ochiul spectatorului cu lama

Peter Greenaway: Cinematografia trebuie să taie ochiul spectatorului cu lama (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Peter Greenaway, invitat al Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti (EXPIFF), a spus că noul cinematograf ar trebui să fie interactiv, iar ideea de ecran unic ar trebui să fie regândită.

Regizorul a folosit metafora ochiului tăiat de o lamă, referindu-se la filmul lui Luis Bunuel "L'Age d'Or". "Cred că cinematografia contemporană nu taie ochiul spectatorului cu o lamă. Cred că cinematografia a murit", a spus acesta, subliniind că, până în prezent, cinematografia s-a ocupat cu "ilustrarea textelor". "Maeştrii textelor trebuie să plece şi să lase loc maeştrilor şi acum maestrelor imaginilor", a adăugat el, spunând că arta cinematografică "a murit când s-a inventat telecomanda". "Prin telecomandă, cinematograful a devenit un mediu pasiv şi trebuie să devină un mediu activ pentru a supravieţui", a spus el.

Cu toate acestea, Greenaway a spus că el este "o fosilă proastă, care încă se bucură de vechiul cinema". "În secolul al XIX-lea, romanul îi învăţa pe oameni cum să se îmbrace, ce să mănânce, cum să facă dragoste, cum să fie un erou sau cum să fie un nemernic. Acum televiziunea face aceste lucruri", a declarat regizorul, spunându-le celor prezenţi că, în prezent, sfânta treime este formată din laptop, telefon mobil şi camera de filmat. Greenaway a spus că unul dintre cele mai importante lucruri care s-au întâmplat în media este apariţia platformei youtube.com, lucru care a eliminat "terţele persoane" care prelucrează imaginea.

Greenaway a numit noua sa propunere de a face film "postcinematografie". Potrivit regizorului, această "postcinematografie" ar trebui "să taie cordonul ombilical care leagă filmul de bibliotecă". Astfel, acesta a propus o cinematografie "non-narativă", "provocatoare" şi "interactivă".

"Picasso spunea că pictează nu ce vede, ci ceea ce gândeşte. Până acum, cinematografia a arătat ce vede", a mai spus Greenaway.

Cu toate acestea, regizorul a spus că regulile producţiei de film rămân cele vechi, pe care trebuie să le urmeze şi Jean- Luc Goddard şi Lars Von Trier. "Nu pot să mă duc la un studio cu un album şi câteva desene şi să cer bani, pentru că nu vor şti despre ce naiba vorbesc", a spus el.

Peter Greenaway prezintă, în premieră în România, cel mai recent lungmetraj al său, "Rebrand's J'Accuse", miercuri seară, în deschiderea oficială a EXPIFF, la Cinema Scala din Capitală. Prezentat în festivaluri de film internaţionale renumite, precum IDFA Amsterdam 2008, Hot Docs Toronto 2009, Roma 2008, Pusan 2008, San Francisco 2009, Seattle 2009, Hong Kong 2009, "Rembrandt's J'Accuse" este o docu-drama eseistică, o demonstraţie abilă a forţei de manipulare a imaginii. Critica acidă a lui Greenaway la adresa analfabetismului vizual din prezent se manifestă printr-o investigaţie a celebrei picturi a lui Rembrandt "Rondul de noapte".

"Rembrandt's J'Accuse" este o lucrare complementară "Nightwatching", un ambiţios proiect multimedia realizat de Greenaway cu ocazia sărbătoririi a 400 de ani de la naşterea lui Rembrandt, în 2006. Proiectul cuprinde lungmetrajul "Nightwatching", o expoziţie/instalaţie la Rijksmuseum şi o piesă de teatru. Proiectul "Nightwatching" a fost primul dintr-o serie iniţiată de Greenaway şi numită "Nouă picturi clasice reevaluate", care până în prezent include o investigaţie a picturii "Cina cea de taină" a lui Leonardo da Vinci şi, în cadrul Bienalei de la Veneţia 2009, a "Nunţii din Cana" a lui Paolo Veronese.

Peter Greenaway este un nume emblematic în cinematografia contemporană de avangardă, unul dintre cei mai ambiţioşi şi controversaţi cineaşti ai prezentului. Influenţate de studiile sale de pictură, de teoria structuralismului lingvistic, etnografie şi filosofie, filmele lui Peter Greenaway traversează adesea teritorii neexplorate, provocând consecvent limitele şi canoanele limbajului cinematografic.

Greenaway respinge structurile narative convenţionale în favoarea unui univers vizual fascinant, a unui erotism provocator şi a unei tensiuni emoţionale captivante. Nominalizat cu regularitate la festivaluri prestigioase, precum Cannes, Veneţia şi Berlin, Greenaway este autorul unei opere impresionante: 12 lungmetraje şi 50 de scurtmetraje şi filme documentare, expoziţii, instalaţii video, VJ performance-uri, picturi, cărţi, librete de operă.

Tot miercuri, Greenaway susţine, în cadrul EXPIFF, un masterclass pe tema "Cinema is Dead, Long Live the Cinema", care explorează impactul pe care noile tehnologii digitale îl au asupra limbajului cinematografic şi artelor vizuale.

Creat sub patronajul Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică, al Universităţii Naţionale de Arte şi susţinut de Centrul Naţional al Cinematografiei, EXPIFF este singurul eveniment din România dedicat filmului experimental. Misiunea EXPIFF este aceea de a promova creaţii inovatoare atât la nivel conceptual-tematic, cât şi stilistic, artişti cu viziuni profund personale asupra realităţii contemporane, artişti care explorează cu îndrăzneală limitele limbajului cinematografic.

Competiţia internaţională EXPIFF va oferi publicului o serie de capodopere ale genului din ultimii ani, majoritatea fiind premiere în România. Câştigătorul Ursului de Aur pentru scurtmetraj la Berlinala 2010 - "Incident by a Bank", semnat de regizorul suedez Ruben Ostlund, şi alte pelicule selectate în festivaluri prestigioase şi premiate, precum "La Boheme", al renumitului Werner Herzog, "Poste Restante", de Marcel Lozinski (Polonia), "Limits 1st Person", de León Siminiani (Spania), "Speechless", de Salome Jashi (Georgia) şi "Clean up", de Sebastian Mez (Germania), vor rula în competiţia internaţională EXPIFF.

Invitaţi ai festivalului sunt Peter van Hoof - directorul Departamentului de scurtmetraj al prestigiosului Festival Internaţional de Film de la Rotterdam - şi Miguel Valverde - codirector al Festivalului Internaţional de Film Independent din Lisabona (Indielisboa). Fiecare dintre ei va prezenta publicului cinefil o selecţie "Carte Blanche" - parte componentă a competiţiei internaţionale de scurtmetraj -, compusă din titluri-cheie ale programelor pe care le-au conceput ei în ultimii ani.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici