TVR stopează remuneraţia pentru toţi colaboratorii care sunt angajaţi ai altor instituţii de presă. Mircea Marian, Ioana Lupea şi Andreea Pora, afectaţi de decizie

Televiziunea Română a stopat remuneraţia pentru toţi colaboratorii TVR care sunt angajaţi ai altor instituţii de presă, printre aceştia numărându-se Ioana Lupea, Mircea Marian, Andreea Pora, Cristian Pătrăşconiu, Cristian Turturică şi Cătălin Prisăcariu.

2613 afişări
Imaginea articolului TVR stopează remuneraţia pentru toţi colaboratorii care sunt angajaţi ai altor instituţii de presă. Mircea Marian, Ioana Lupea şi Andreea Pora, afectaţi de decizie

TVR stopează remuneraţia pentru toţi colaboratorii care sunt angajaţi ai altor instituţii de presă. Mircea Marian, Ioana Lupea şi Andreea Pora, afectaţi de decizie (Imagine: Alexandru Solomon/Mediafax Foto)

Decizia a fost luată de Consiliul de Administraţie (CA) al TVR, vineri, într-o şedinţă extraordinară în care a fost discutată situaţia Televiziunii Române, ale cărei conturi au fost blocate, pe 22 mai, de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF).

Astfel, CA al TVR a decis ca, în condiţiile grave ale situaţiei financiare a TVR, să aprobe "încetarea remuneraţiei pentru colaboratorii din publicistică ce sunt angajaţii altor instituţii de presă", au declarat pentru MEDIAFAX, luni, reprezentanţii Televiziunii Publice.

Contactată luni de MEDIAFAX, Lucia Hossu Longin, membru al CA, a declarat că remuneraţia a fost oprită doar pentru jurnaliştii de la diverse instituţii de presă care colaborau cu TVR "pe sume foarte mari", nu şi pentru colaboratorii din cultură, care au un alt tip de contracte cu Televiziunea Română.

"A fost stopată remuneraţia pentru colaboratori precum cei de la Evenimentul zilei, România Liberă, 22 şi alţii, care aveau contracte cu Televiziunea Română de valori foarte mari. Aceştia nu mai pot fi remuneraţi în condiţiile date, în care nu se mai face nicio plată a drepturilor de autor", a spus Lucia Hossu Longin.

Potrivit acesteia, cei afectaţi de decizia CA sunt: Mircea Marian, Ioana Lupea, Cristian Pătrăşconiu, Cristian Turturică, Andreea Pora şi Cătălin Prisăcariu.

"Unii dintre aceştia aveau contracte de colaborare cu TVR pe sume uriaşe, de 100 de milioane de lei pe lună. Vorbim de contracte precum cele de angajare, în care colaboratorii primeau o sumă fixă, în fiecare lună. Suntem asediaţi de câte plăţi se fac pentru colaboratori. Avem suficient de mulţi profesionişti în TVR care pot să facă comentarii politice", a spus Lucia Hossu Longin.

"Nu putem să ne mai îngăduim asemenea sume. Trebuie să tăiem în carne vie. S-a pus lacătul pe TVR şi trebuie să acţionăm ca atare", a spus Lucia Hossu Longin. "Chiar şi colegii de la PDL din CA al TVR sunt foarte responsabili. Au fost alături de noi în foarte multe momente esenţiale, cum este şi cel privind încetarea remuneraţiei pentru aceşti colaboratori", a explicat Longin.

În schimb, TVR nu renunţă la colaborări cu personalităţi precum Horia Roman-Patapievici, Alex Ştefănescu, Daniel Cristea-Enache, care au rubrici la TVR Cultural, a spus Lucia Hossu Longin.

Ea a făcut referire şi la emisiunea "La mustaţă", difuzată la TVR 2, de luni până joi, şi prezentată de Constantin Trofin, care este şi redactor-şef al Redacţiei Programe Speciale din TVR.

"Pe lângă salariul pe care îl primeşte ca redactor-şef, el mai primeşte bani şi pe fiecare ediţie a emisiunii 'La mustaţă'. Atunci salariul pentru ce îl mai ia, dacă îşi alocă bani şi pentru fiecare ediţie a emisiunii sale?", a spus Lucia Hossu Longin.

Referitor la faptul că în şedinţa de vineri a CA s-a luat în discuţie o eventuală defiinţare a televiziunilor TVR 3 şi/ sau TVR Info, din punctul de vedere al Luciei Hossu Longin TVR 3 nu poate fi desfiinţat pentru că "este oglinda televiziunilor regionale".

Situaţia TVR Info va fi analizată însă în următoarea şedinţă a CA al TVR, a cărei dată nu a fost încă stabilită, a mai spus Longin.

"Sunt sume foarte mari de bani alocate pentru TVR Info şi multe persoane angajate. La TVR Info s-au făcut foarte multe angajări, dar ştirile TVR Info sunt realizate tot de către cei 17 reporteri de la Jurnalul TVR 1. Aceştia fac ştirile şi pentru TVR Info şi pentru site-ul tvrinfo.ro, lansat recent şi pentru care au mai fost angajaţi vreo 20 de oameni. În loc să fie angajaţi oameni la Jurnalul TVR 1, cei 17 reporteri de acolo sunt alergaţi în condiţiile în care li s-au diminat şi plăţile pe weekend", a spus Lucia Hossu Longin.

Ea a mai spus că deşi Alexandru Lăzescu, preşedintele - director general al TVR, ar fi afirmat că pe perioada mandatului său au fost angajate 50 de persoane, numărul total este mult mai mare. "Au fost angajaţi 600 de oameni de când conduce el instituţia", a spus Longin.

Pe de altă parte, Lucia Hossu Longin a spus că CA al TVR a decis şi "îngheţarea emisiilor pe perioada verii". "O să fie produse doar ştiri şi, în rest, vor fi difuzate reluări", a spus Lucia Hossu Longin, precizând că nu este nicio ruşine în acest lucru, având în vedere că majoritatea televiziunilor difuzează reluări pe perioada verii.

"De multă vreme cerem o listă a emisiunilor şi costurilor lor", a mai spus Lucia Hossu Longin.

Totodată, CA aşteaptă de la Lăzescu şi raportul controlului efectuat de Curtea de Conturi la TVR, pe baza căruia au fost blocate conturile Televiziunii Române.

De cealaltă parte, reprezentanţii TVR, au declarat, vineri, pentru MEDIAFAX, că Alexandru Lăzescu a deschis şedinţa de vineri a Consiliului de Administraţie al Televiziunii Române, propunând discutarea unor soluţii pentru situaţia creată de blocarea conturilor TVR, pe 22 mai, de ANAF.

"99% din tot ce s-a discutat vineri în CA nu a avut însă nicio legătură cu ANAF şi cu rezolvarea situaţiei", au susţinut reprezentanţii TVR. Aceştia au precizat că, deşi a propus în CA în repetate rânduri reforma TVR, membrii CA nu şi-o asumă. "Reforma TVR nu a fost votată niciodată", au spus reprezentanţii Televiziunii Române.

Cu toate acestea, vineri după-amiază, opt membri ai CA al TVR, între care Anne Jugănaru, Cristian Niţulescu şi Lucia Hossu Longin, au solicitat, într-o scrisoare deschisă adresată lui Traian Băsescu şi lui Victor Ponta, ca autorităţile să facă lumină "în ilegalităţile" comise de Alexandru Lăzescu, spunând că acesta ar trebui să demisioneze.

Scrisoarea deschisă, intitulată "Apocalipsa după Lăzescu", este semnată de Anne Jugănaru, Cristian Niţulescu, Claudiu Brânzan (membri în CA din partea PSD), Lucia Hossu Longin (din partea PNL), Sorin Burtea şi Traian Bărbulescu (din partea angajaţilor TVR), Raico Cornea (din partea minorităţilor) şi Karen Sebesi (UDMR).

Scrisoarea este adresată de semnatari preşedintelui Traian Băsescu, premierului Victor Ponta, comisiilor de Cultură din Senat şi din Camera Deputaţilor, "din dorinţa de a găsi sprijin întru salvarea televiziunii publice, în ceasul al 12-lea, de la un colaps nemeritat".

Potrivit scrisorii, CA al Societăţii Române de Televiziune (SRTv) a fost înştiinţat marţi, 22 mai, că instituţiei i-au fost blocate toate conturile de ANAF, pentru neplata taxelor şi impozitelor.

"Mai mult, membrii CA au aflat cu această ocazie că preşedintele-director general Alexandru Lăzescu nu a autorizat plata CAS în ultimii doi ani, de când a preluat conducerea SRTv. Fapta, de o gravitate fără precedent, din registrul penal, vine să se adauge multor altor derapaje şi acte de corupţie săvârşite de acelaşi PDG (preşedinte director general n.r.), semnalate de-a lungul timpului de către diverşi membri ai CA comisiilor de Cultură din Parlamentul României, cât şi de către mass media", se spune în scrisoare, adăugându-se că situaţia SRTv, după doi ani de la preluarea de către Alexandru Lăzescu a funcţiei de preşedinte-director general, "se poate rezuma simplu şi trist: falimentară, obedientă politic, neprofesionistă, într-un cuvânt, dezastruoasă".

Alexandru Lăzescu a prezentat, joi, într-o conferinţă de presă, cauzele care au făcut ca Televiziunea Română să aibă datorii acumulate - din 2005 până la sfârşitul lui 2011 - către bugetul de stat în valoare de 272.699.000 lei. Din cauza acestor datorii, pe 22 mai, ANAF a blocat în totalitate conturile operaţionale ale Televiziunii Române.

La aceeaşi conferinţă de presă, Lăzescu a mai spus că nu a luat în calcul posibilitatea de a demisiona, pentru că nu este el responsabil de actuala situaţie financiară a instituţiei, iar dacă demersul ANAF de blocare a conturilor televiziunii este unul politic, el trebuie asumat ca atare. "Eu, personal, nu am luat în calcul posibilitatea de a demisiona. Aş lua în calcul posibilitatea asta dacă m-aş simţi responsabil faţă de situaţia asta (...) Sigur că se pot face discuţii întotdeauna, dar nu văd cum demisia mea ar rezolva ceva. Suntem într-o situaţie obiectivă", a declarat Alexandru Lăzescu, precizând că "în mod explicit" nimeni nu l-a îndemnat să-şi dea demisia.

El a mai spus că, dacă demersul ANAF de blocare a conturilor operaţionale ale TVR este unul politic, el trebuie asumat ca atare de factorul politic.

Totodată, Lăzescu a precizat că Televiziunea Română va trimite o adresă la ANAF în care va solicita reeşalonarea datoriilor Televiziunii Române, precizând că speră că ANAF va avea suficientă deschidere pentru a debloca funcţionarea televiziunii.

"Propunerea viabilă este să discutăm o sumă de plată, un anumit cuantum plătit regulat, şi să negociem o formulă de reeşalonare a datoriei restante şi sper, cum s-a făcut şi în alte părţi, la o ştergere a penalităţilor (...). Trebuie stabilit un calendar de plăţi care să aibă şi o perioadă de graţie, urmând ca în această perioadă factorii politici, cei care sunt interesaţi să rezolve situaţia Televiziunii Române să ajungă la o soluţie care poate fi în diferite forme", a spus Lăzescu.

Lăzescu a mai spus că, dacă situaţia cu ANAF nu se rezolvă, probabil, începând de săptămâna viitoare, Televiziunea Română va fi nevoită să îngheţe cu totul producţia în premieră. De asemenea, el a mai spus că decizia ANAF duce la blocarea activităţii TVR în campania electorală, dar este posibil să ducă şi la blocarea Campionatului European de Fotbal, dar şi a Jocurilor Olimpice.

Pe de altă parte, Lăzescu a explicat că, spre deosebire de companiile private, Societatea Română de Televiziune nu poate să ceară insolvenţa. De asemenea, el a precizat că, în condiţiile în care Televiziunea Română are conturile blocate, TVR nu poate accesa un împrumut de la bănci pentru a plăti datoriile la stat.

Totodată, Alexandru Lăzescu a precizat că nu este de acord în niciun caz "cu ideea jafului". "Nici vorbă de aşa ceva", a mai spus Lăzescu.

În plus, el a spus că situaţia financiară dificilă a TVR este cauzată de istoricul instituţiei, pierderile televiziunii publice adâncindu-se în timpul a trei mandate - cel al lui Tudor Giurgiu, cel al lui Alexandru Sassu şi cel al lui, care a început în 2010.

Potrivit SRTv, preluarea mandatului de către noul Consiliu de Administraţie, la data de 30 iunie 2010, s-a făcut în contextul unei pierderi fiscale cumulate de 243.500.000 de lei, echivalent a circa 61 milioane de euro, dar şi a unui contract în curs de derulare pentru drepturi de difuzare UEFA Champions League, care generează pierderi cumulate, începând cu semestrul al doilea al anului 2009, de peste 38 milioane de euro pentru următorii trei ani.

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici