Wim Wenders: Cred că oamenii au foarte mult de învăţat de la cinematografia românească

Cineastul Wim Wenders, invitatul special al ediţiei din acest an a Festivalului Internaţional de Film Transilvania, afirmă că oamenii au foarte mult de învăţat de la cinematografia românească, pentru că aici s-a reuşit să se facă filme mari cu bani puţini, transmite corespondentul MEDIAFAX.

31 afișări
Imaginea articolului Wim Wenders: Cred că oamenii au foarte mult de învăţat de la cinematografia românească

Wim Wenders: Cred că oamenii au foarte mult de învăţat de la cinematografia românească (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Wim Wenders a declarat, joi, într-o conferinţă de presă susţinută la Cluj-Napoca, că lipsa banilor îi obligă pe cineaşti să devină mai creativi.

"Cred că oamenii au foarte mult de învăţat de la cinematografia românească, ea a demonstrat că, şi fără mari mijloace, poţi face filme mari şi să compensezi lipsa banilor cu o sporire a ideilor. Am preferat filmele care au multe de spus celor care au multe de arătat pentru că au avut mulţi bani la dispoziţie. Cred că cinematografiei europene îi merge mai bine decât acum zece ani, sunt ţări unde părea că nu se vor face filme, Italia... România este un mic miracol", a afirmat el.

Cineastul german a adăugat că în ţara sa se făceau 50 de filme, iar acum se fac 200.

"Se fac multe filme care nu ajung să fie văzute niciodată, unele foarte bune. Viaţa s-a mutat către filme care nu au mult de spus, dar fac mult zgomot şi captează atenţia. Este o problemă a filmului european, să ştii că ai un film foarte bun care se vede doar la festivaluri şi este o problemă pentru cineaştii tineri şi bătrâni", a declarat Wim Wenders.

Wenders a menţionat că TIFF este un festival la care trebuia să vină mai demult şi nu a exclus posibilitatea de a face un film în România.

"Atmosfera de la proiecţia de miercuri seară (a filmului său "Prea târziu", n.r.) a fost relaxată, m-am simţit bine. Era să întârzii din cauză că mâncarea era foarte bună. Asta s-ar putea întâmpla oricând, să fac un film aici, filmele pe care nu le poţi face te dor mai mult decât îţi fac plăcere cele pe care le-ai făcut, cine ştie dacă voi face un film despre Dracula aici, în România. Nu sunt foarte preocupat de sânge, poate voi face un film despre altceva", a spus Wim Wenders.

El a afirmat că are "o relaţie veche" cu filmele româneşti, povestind că a crescut în Oberhausen, unde a văzut multe filme româneşti, scurtmetraje şi documentare, în anii '60.

"Noul film românesc a venit în viaţa mea într-o zi, la Cannes, într-un film de Cătălin Mitulescu, «Trafic», mi-a plăcut foarte mult şi, doi ani mai târziu, Mitulescu m-a abordat pe mine şi pe Scorsese să mă întrebe dacă vreau să devin producător la «Cum mi-am petrecut sfârşitul lumii». Am văzut «4, 3, 2» de mai multe ori, în mai multe părţi ale lumii, şi am văzut «Moartea domnului Lăzărescu». Am ratat «California Dreaming» şi sper să-l văd curând. În această seară (joi seară, n.r.) sper să văd «Aurora»", a declarat cineastul german.

Mitulescu ar fi putut face filmul fără noi, dar faptul că eu şi Scorsese am semnat ca producători executivi l-a ajutat să îşi încheie finanţarea şi am fost de folos pentru ca filmul să atragă atenţia, a fost un lucru deştept să ne cheme pe noi ca producători. Sper că Mitulescu va face multe filme, iar eu şi Scorsese l-am ajutat să capete viteză", a spus Wim Wenders.

Wenders a menţionat că trebuie căutate soluţii pentru ca filmele de artă, de autor să ajungă la cât mai multă lume.

"Soluţia poate fi, pe termen lung, o altă modalitate de a distribui filmele, sistemul actual îşi are rădăcinile în istoria de după război a Europei şi este vechi, sistemul de distribuţie actual a devenit o poartă foarte strâmtă prin care nu poate trece decât un anumit tip de produs şi e foarte greu să schimbi asta. Festivaluri ca acesta, de la Cluj, schimbă puţin lucrurile, dar nu fundamental, schimbarea majoră poate veni din alt sistem de distribuţie şi nu cred că ne mai putem permite să livrăm copii scumpe ale filmelor, filmele trebuie puse pe sisteme digitale, dar chiar şi aceasta este, pentru moment, o zonă controversată", a explicat el.

Potrivit cineastului, internetul este doar o parte a soluţiei, dar pirateria este o mare problemă.

"Eram la Moscova şi am ajuns într-o piaţă, o parte era ocupată de vânzătorii de filme, am găsit un DVD cu faţa mea, cu opt filme pe el, l-am cumpărat cu un dolar. A doua zi am avut un masterclass şi filmul era proiectat de pe acel DVD de un dolar şi acesta a fost un dezastru, era clar că unele au fost filmate de pe ecran, pentru că cineva se ridica din sală, erau dialoguri care nu erau parte din film, ci din sală, imaginea era clătinată, trebuia mutată camera. Pirateria este un dezastru, mai degrabă mi-aş da filmele cadou, gratis, decât să fie piratate, măcar ar fi o calitate bună", a spus Wenders.

Regizorul, scenaristul, directorul de imagine şi producătorul german Wim Wenders este invitat special la ediţia din acest an a TIFF şi va primi premiul pentru întreaga carieră oferit unei personalităţi din cinematografia europeană.

Una dintre cele mai influente figuri ale cinematografiei europene a ultimelor decenii, Wenders este preşedintele Academiei de Film Europene din 1996 şi unul dintre cei mai importanţi reprezentanţi ai Noului Cinema German, mişcarea-manifest care a marcat istoria filmului în anii '70.

Wim Wenders a primit peste 45 de distincţii la festivaluri de filme prestigioase, precum şi trofee sau nominalizări la cele mai importante premii cinematografice din lume. Printre acestea se numără Palme d'Or - distincţia supremă a Festivalului de Film de la Cannes ("Paris, Texas" - 1984), Leul de Aur la Festivalul de la Veneţia ("Starea lucrurilor/ The State of Things" - 1982), Premiul BAFTA ("Paris, Texas" - 1984), Premiul Academiei de Film Europene ("Wings of Desire" - 1988) şi nominalizarea la premiul Oscar ("Buena Vista Social Club" - 1999). De asemenea, Wim Wenders este membru al prestigiosului ordin paneuropean "Pour le Mérite".

Festivalul Internaţional de Film Transilvania se desfăşoară la Cluj-Napoca, până duminică.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici