Codul Fiscal se modifică: TVA redus în turism şi finanţarea energiei termice, printre schimbări - Mediafax

Codul Fiscal se modifică: TVA redus în turism şi finanţarea energiei termice, printre schimbări

Finanţele modifică Codul Fiscal, legea finanţelor publice locale, legislaţia privind acordarea ajutorului de stat şi alte acte normative, pentru a permite un tratament fiscal unitar, pentru finanţarea cheltuielilor primăriilor pentru energia termică şi alte măsuri fiscale şi financiare.

1460 afişări

Imaginea articolului Codul Fiscal se modifică: TVA redus în turism şi finanţarea energiei termice,  printre schimbări

Codul Fiscal se modifică: TVA redus în turism şi finanţarea energiei termice, printre schimbări

Proiectul de act normativ este pus în dezbatere publică.

Cota redusă de TVA de 5% va fi aplicată pentru cazarea în cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu funcţie similară, inclusiv închirierea terenurilor amenajate pentru camping; serviciile de restaurant şi de catering, cu excepţia băuturilor alcoolice, altele decât berea; dreptul de utilizare a unor facilităţi sportive, precum şi pentru serviciile constând în permiterea accesului la bâlciuri, parcuri de distracţii şi parcuri recreative. Măsura are în vedere stimularea turismului în România, reducerea evaziunii fiscale, creşterea consumului intern şi stimularea creşterii economice.

 

Promovarea acestui act normativ este determinată, în principal, de necesitatea asigurării, din punct de vedere al stabilirii impozitului pe profit, a unui tratament fiscal unitar, pentru asigurarea posiblităţii pentru toţi contribuabilii care au obligaţia depunerii declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice de a beneficia în mod egal de bonificaţiile la plata cu anticipaţie a obligaţiilor fiscale, precum şi pentru instituirea unor proceduri care să permită modificarea obligaţiilor de plată reprezentând CASS datorată de către persoanele fizice fără venituri, stabilite de ANAF prin decizii de impunere emise anterior introducerii mecanismului de autoimpunere în cazul persoanelor fizice, în cazurile în care persoanele fizice încep să realizeze venituri sau opteză pentru plata contribuţiei în condiţiile actualelor prevederi, mai avatajoase pentru aceştia.

Actul normativ ar trebui să stimuleze efectuarea plăţii sumelor reprezentând impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice pentru perioadele anterioare, stabilite prin decizii de impunere anuală aferente perioadei 2014-2017, prin reglementarea unor noi termene de plată, precum şi a unor bonificaţii pentru plata cu anticipaţie, pentru reducerea evaziunii fiscale şi crearea unui climat competitiv adecvat, prin îmbunătăţirea distribuţiei veniturilor sau prin faptul că anumite bunuri devin mai accesibile pentru întreaga populaţie, prin reducerea cotei de TVA.

În vederea asigurării surselor de finanţare pentru sezonul rece, unităţile administrativ-teritoriale care au sistem centralizat de furnizare a energiei termice către populaţie au solicitat Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice şi Ministerului Finanţelor Publice alocarea de sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului pentru finanţarea cheltuielilor curente pentru asigurarea funcţionării acestui serviciu, respectiv pentru constituirea stocurilor de combustibil, plata facturilor restante şi acoperirea pierderilor induse de prestarea serviciului de termoficare.

Întrucât disponibilităţile Fondului de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului nu permit asigurarea sumelor solicitate, care sunt de aproximativ 450 milioane lei, este necesar a se crea cadrul legal pentru ca autorităţile publice locale să poată accesa împrumuturi şi pentru cheltuieli curente de natura celor menţionate, deoarece în prezent acestea pot contracta împrumuturi numai pentru cheltuieli de capital.

În prezent există posibilitatea ca unităţile administrativ-teritoriale care înregistrează excedent al bugetului local din anii precedenţi să utilizeze acest excedent numai pentru anumite categorii de cheltuieli aferente secţiunii de funcţionare a bugetelor locale, respectiv pentru cheltuieli cu personalul, corecţiile financiare aferente proiectelor, sentinţele civile definitive, plata arieratelor, rambursarea împrumuturilor contractate, numai în cazul în care din veniturile proprii şi din sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale nu pot acoperi aceste categorii de cheltuieli.

Codul Fiscal va fi modificat pentru a permite amonizarea unor reglementări contabile locale cu standardele intenaţionale (IFRS) la calculul impozitului pe profit.

Actul normativ instituie noi termene de plată pentru impozitul pe venit, contribuţia de asigurări sociale şi contribuţia de asigurări sociale de sănătate, pentru diferenţele de impozit şi contribuţii rămase de achitat, stabilite prin decizii de impunere anuală pentru perioada 2014-2017, şi, totodată se încurajează plata cu anticipaţie a sumelor datorate pentru aceste perioade, prin introducerea unor bonificaţii la plată. Se aplică bonificaţii de 5% la plata impozitului pe venit plătit integral până la 15 martie 2019 inclusiv, reprezentând obligaţiile fiscale anuale pentru anul 2018. Valoarea bonificaţiei diminuează impozitul pe venitul net anual plătit. Pentru plata cu anticipaţie a impozitului pe venit se acordă o bonificaţie de 5% din impozitul pe venit anual estimat plătit integral până la 15 decembrie 2018 inclusiv. Valoarea bonificaţiei diminuează impozitul pe venitul net anual estimat plătit.

În cazul deciziilor de impunere anuală, emise de organul fiscal competent, pentru definitivarea contribuţiei de asigurări sociale de sănătate datorată de persoanele fizice, pentru perioada 2014-2017, termenul de plată pentru sumele stabilite de achitat, prin aceste decizii, este 30 iunie 2019. Pentru plata cu anticipaţie a sumelor stabilite prin decizie de impunere ce au în vedere definitivarea contribuţiei de asigurări sociale de sănătate datorată de persoanele fizice, pentru perioada 2014-2017, se acordă o bonificaţie de 10% din aceste sume, dacă sunt plătite integral până la 31 martie 2019, inclusiv.

Actul normativ mai modifică procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru Legea concurenţei, prin introducerea unor prevederi prin care Ministerul Finanţelor Publice, în de furnizor de ajutor de stat, la emiterea angajamentelor legale să poată utiliza disponibilul de credite bugetare pe întreaga perioadă de valabilitate a schemelor de ajutor de stat şi nu doar pe perioada acoperită prin legile bugetare anuale, respectiv anul curent şi 3 ani ulteriori.

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Taguri:
FISCALITATE ,
ACTE NORMATIVE ,

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax SA.