Concurenţa va cere retailerilor date retroactive cu preţurile practicate şi va controla 600 magazine

Raportul analizat de Guvern privind preţurile la alimente din marile magazine nu prezintă informaţii legate de creşterea acestora înainte de reducerea TVA, Consiliul Concurenţei urmând să ceară informaţii retroactive privind preţurile practicate şi să verifice, aleatoriu, aproximativ 600 de magazine.

420 afişări
Imaginea articolului Concurenţa va cere retailerilor date retroactive cu preţurile practicate şi va controla 600 magazine

Concurenţa va cere retailerilor date retroactive cu preţurile practicate şi va controla 600 magazine (Imagine: Răzvan Lupică/Mediafax Foto)

Raportul, redactat de către Ministerul Agriculturii, mai relevă că patru mari magazine, respectiv Cora, Kaufland, Selgros şi Carrefour, s-au angajat ca din luna iunie, când TVA va scădea la alimente la 9%, să afişeze la raft atât preţul vechi, cât şi pe cel nou, iar Carrefour şi Auchan au promis că vor îngheţa preţurile până la acea dată, Kaufland luând la rândul său în calcul această propunere.

Billa, Metro, Profi şi Auchan vor decide în perioada următoare dacă vor afişa, din iunie, preţul vechi şi pe cel nou la raft.

Mega Image şi Lidl nu au participat la discuţia organizată de Ministerul Agriculturii.

Conform documentului, Consiliul Concurenţei a comunicat asociaţiilor profesionale ale retailerilor şi producătorilor că pot recomanda membrilor să scadă preţurile cu minimum 12%, după reducerea TVA, şi i-a anunţat că va verifica la nivel naţional evoluţia preţurilor şi după scăderea TVA, pentru a vedea dacă efectul este menţinut în timp.

"Dacă piaţa de retail este una concurenţială, ne aşteptăm ca transferul reducerii TVA la alimente să fie resimţit în evoluţia preţurilor la raft. Chiar dacă pot exista fenomene locale de creştere a preţurilor, date de puterea de piaţă superioară a unor magazine şi/sau a unor producători, la nivelul pieţei în ansamblu astfel de fenomene nu pot fi decât temporare. Eventuale creşteri de preţuri pe anumite grupe de alimente anterior datei de 1 iunie ar trebui să fie doar temporare în zonele cu concurenţă ridicată, deoarece preţul ar trebui scă scadă cu reducerea de TVA plus creşterea anterioară de preţ, întorcându-se la nivelul de echilibru. Consiliul Concurenţei va analiza în ce măsură în practică se va întâmpla sau nu a;a ;i care vor fi cauzele", se afirmă în raport.

Documentul menţionează "eventuale creşteri de preţuri pe anumite grupe de alimente anterior datei de 1 iunie" şi precizează că, urmare a informaţiilor pe această temă din presă, Ministerul Agriculturii a dispus verificări în Bucureşti, Braşov, Cluj, Dolj, Iaşi, Sibiu şi Timiş, direcţiile din minister urmând însă să prezinte conducerii o notă informativă în care să indice eventuale astfel de majorări.

Şi Autoritatea pentru Protecţia Consumatorilor a verificat marile magazine la nivel naţional, dar a identificat doar nereguli constând în utilizarea de expresii precum "ieftin" sau "discounter garantat" care induceau ideea unui preţ redus, dar fără afişarea preţului actual de vânzare, lipsa afişării preţurilor, etichetarea neconformă, nerespectarea condiţiilor de depozitare.

Presa a relatat însă că mari lanţuri de magazine ar fi majorat preţurile la diferite alimente cu până la 30%, înainte de reducerea TVA, iar premierul Victor Ponta a reacţionat spunând că Guvernul nu poate îngheţa preţurile la mărfurile din magazine, dar poate introduce măsuri constituţionale şi europene, precum taxe speciale foarte mari, în cazul în care comercianţii nu scad preţurile la raft după diminuarea TVA.

El a cerut ca Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor şi Consiliul Concurenţei să verifice atent situaţia preţurilor din magazine.

La rândul său, ministrul Agriculturii, Daniel Constantin, a fost, joi, într-un hipermarket din Capitală, pentru a verifica preţurile, spunând că a venit în magazin pentru a transmite mesajul că preţul final trebuie să scadă odată cu reducerea TVA.

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici