Construirea unei autostrăzi va avea un cost standard pe kilometru de 5,05 - 6,1 milioane euro

Construirea unei autostrăzi va avea un cost standard pe kilometru cuprins între 5,05 milioane euro şi 6,1 milioane euro, fără TVA, iar reparaţia capitală a unei căi ferate va costa 1,19 milioane euro/km, fără TVA, conform unui proiect de HG elaborat de Ministerul Transporturilor.

261 afişări
Imaginea articolului Construirea unei autostrăzi va avea un cost standard pe kilometru de 5,05 - 6,1 milioane euro

Construirea unei autostrăzi va avea un cost standard pe kilometru de 5,05 - 6,1 milioane euro (Imagine: Raul Stef/Mediafax Foto)

Proiectul conţine 12 standarde de cost pentruobiective de investiţii finanţate din fonduri publice din domeniulinfrastructurii de transport.

"Standardele de cost elaborate de Ministerul Transporturilor şiInfrastructurii constituie documente de referinţă cu rol de ghidarein promovarea obiectivelor de investiţii, finanţate din fonduripublice, similare din punct de vedere tehnic cu obiectivele dereferinţă prezentate în standardele respective. Standardele de cost(...) se adresează operatorilor economici, pentru elaborareaofertelor în vederea contractării investiţiilor din domeniulinfrastructurii în transporturi şi ordonatorului de credite pentrufundamentarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivelor deinvestiţii şi a necesarului de fonduri publice pentru finanţareaprogramelor de investiţii în condiţii de eficienţă economică", searată în document.

Standardele de cost vor fi actualizate periodicsau ori de câte ori este necesar, prin hotărâre a Guvernului, lapropunerea Ministerului Transporturilor, în funcţie de evoluţiaprogresului tehnic şi al preţurilor resurselor specifice îndomeniul infrastructurii în transporturi şi/sau pe bazasolicitărilor fundamentate de alte organe de specialitate.

Normele nu cuprind cheltuielile aferente mai multorcapitole din structura devizului general al investiţiei,aprobată prin Hotărârea Guvernului 28/2008, respectiv cheltuielipentru obţinerea şi amenajarea terenului, cheltuieli pentruasigurarea utilităţilor necesare obiectivului, cheltuieli pentruproiectare şi asistenţă tehnică, cheltuieli pentru probetehnologice şi teste şi predare la beneficiar sau altecheltuieli.

Potrivit anexei documentului, costul standard pekilometru pentru autostrăzi extraurbane în zonă de deal şi de şeseste de 5,05 milioane euro, iar pentru acelaşi tip deautostradă în zonă de munte se ridică la 6,1 milioaneeuro.

Reabilitarea unui drum naţional clasa tehnică III are un coststandard de 761.000 euro/ km, iar cel pentru un drum naţional nouclasa tehnică III este de 3,86 milioane de euro/ km.

Pe segmentul feroviar, costurile standard pentru reabilitareaunei căi ferate coridor european şi pentru reparaţii capitale aunei linii de cale ferată sunt de 2,18 milioane euro/ km, respectiv1,19 milioane euro/ km.

În sectorul naval au fost elaborate standarde pentru cheumaritim la -13,5 metri (21.450 euro/ml), cheu fluvial pereat (8.861euro/ml) şi punct de trecere a Dunării cu bacul (551.845euro/bucată).

Standarde de cost au fost elaborate şi în domeniul aerian,standardul de cost pentru o pistă de aterizare fiind, în funcţie declasificare, de 391.071 euro/100 metri şi, respectiv, 557.500euro/100 metri.

Sumele nu includ TVA şi au fost exprimate la un curs de 4,2 leipentru un euro, luat în calcul la fundamentarea bugetului pentruacest an.

"Este de menţionat faptul că, până în prezent, nu au fostelaborate standarde de cost pe baza cărora se realizează lucrărilede investiţii din fonduri publice in domeniul infrastructurii detransport", se menţionează în nota de fundamentare aproiectului.

Prin elaborarea acestora se urmăreşte evitareasubfinanţării sau suprafinanţării cauzate de erorile defundamentare a costurilor lucrărilor de investiţii pentruobiectivele din domeniul infrastructurii de transport.

Cele 12 standarde fac parte din prima listă a obiectivelor deinvestiţii realizate din fonduri publice pentru lucrări deinvestiţii in domeniul infrastructurii de transport.

Autorii documentului notează că aprobarea proiectului vapermite şi majorarea volumului obiectivelor de investiţiidin domeniul transporturilor la nivel naţional, creşterea graduluide absorbţie a fondurilor europene şi adaptarea cheltuirii banilorpublici, prin realizarea de lucrări de investiţii, atât la nevoilebeneficiarilor finali, cât şi la resursele financiareexistente.

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici