Construirea unei autostrăzi va avea un cost standard pe kilometru de 5,05 - 6,1 milioane euro

Construirea unei autostrăzi va avea un cost standard pe kilometru cuprins între 5,05 milioane euro şi 6,1 milioane euro, fără TVA, iar reparaţia capitală a unei căi ferate va costa 1,19 milioane euro/km, fără TVA, conform unui proiect de HG elaborat de Ministerul Transporturilor.

314 afișări
Imaginea articolului Construirea unei autostrăzi va avea un cost standard pe kilometru de 5,05 - 6,1 milioane euro

Construirea unei autostrăzi va avea un cost standard pe kilometru de 5,05 - 6,1 milioane euro (Imagine: Raul Stef/Mediafax Foto)

Proiectul conţine 12 standarde de cost pentru obiective de investiţii finanţate din fonduri publice din domeniul infrastructurii de transport.

"Standardele de cost elaborate de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii constituie documente de referinţă cu rol de ghidare in promovarea obiectivelor de investiţii, finanţate din fonduri publice, similare din punct de vedere tehnic cu obiectivele de referinţă prezentate în standardele respective. Standardele de cost (...) se adresează operatorilor economici, pentru elaborarea ofertelor în vederea contractării investiţiilor din domeniul infrastructurii în transporturi şi ordonatorului de credite pentru fundamentarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivelor de investiţii şi a necesarului de fonduri publice pentru finanţarea programelor de investiţii în condiţii de eficienţă economică", se arată în document.

Standardele de cost vor fi actualizate periodic sau ori de câte ori este necesar, prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Transporturilor, în funcţie de evoluţia progresului tehnic şi al preţurilor resurselor specifice în domeniul infrastructurii în transporturi şi/sau pe baza solicitărilor fundamentate de alte organe de specialitate.

Normele nu cuprind cheltuielile aferente mai multor capitole din structura devizului general al investiţiei, aprobată prin Hotărârea Guvernului 28/2008, respectiv cheltuieli pentru obţinerea şi amenajarea terenului, cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului, cheltuieli pentru proiectare şi asistenţă tehnică, cheltuieli pentru probe tehnologice şi teste şi predare la beneficiar sau alte cheltuieli.

Potrivit anexei documentului, costul standard pe kilometru pentru autostrăzi extraurbane în zonă de deal şi de şes este de 5,05 milioane euro, iar pentru acelaşi tip de autostradă în zonă de munte se ridică la 6,1 milioane euro.

Reabilitarea unui drum naţional clasa tehnică III are un cost standard de 761.000 euro/ km, iar cel pentru un drum naţional nou clasa tehnică III este de 3,86 milioane de euro/ km.

Pe segmentul feroviar, costurile standard pentru reabilitarea unei căi ferate coridor european şi pentru reparaţii capitale a unei linii de cale ferată sunt de 2,18 milioane euro/ km, respectiv 1,19 milioane euro/ km.

În sectorul naval au fost elaborate standarde pentru cheu maritim la -13,5 metri (21.450 euro/ml), cheu fluvial pereat (8.861 euro/ml) şi punct de trecere a Dunării cu bacul (551.845 euro/bucată).

Standarde de cost au fost elaborate şi în domeniul aerian, standardul de cost pentru o pistă de aterizare fiind, în funcţie de clasificare, de 391.071 euro/100 metri şi, respectiv, 557.500 euro/100 metri.

Sumele nu includ TVA şi au fost exprimate la un curs de 4,2 lei pentru un euro, luat în calcul la fundamentarea bugetului pentru acest an.

"Este de menţionat faptul că, până în prezent, nu au fost elaborate standarde de cost pe baza cărora se realizează lucrările de investiţii din fonduri publice in domeniul infrastructurii de transport", se menţionează în nota de fundamentare a proiectului.

Prin elaborarea acestora se urmăreşte evitarea subfinanţării sau suprafinanţării cauzate de erorile de fundamentare a costurilor lucrărilor de investiţii pentru obiectivele din domeniul infrastructurii de transport.

Cele 12 standarde fac parte din prima listă a obiectivelor de investiţii realizate din fonduri publice pentru lucrări de investiţii in domeniul infrastructurii de transport.

Autorii documentului notează că aprobarea proiectului va permite şi majorarea volumului obiectivelor de investiţii din domeniul transporturilor la nivel naţional, creşterea gradului de absorbţie a fondurilor europene şi adaptarea cheltuirii banilor publici, prin realizarea de lucrări de investiţii, atât la nevoile beneficiarilor finali, cât şi la resursele financiare existente.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici