Piaţa farmaceutică încheie acest an cu o creştere de maxim 2% în valoare şi stagnare în volum

Piaţa farmaceutică românească va încheia acest an cu o creştere de maxim 2% în valoare şi stagnare în volum, estimează preşedinte APMGR, Dragoş Damian, care precizează însă că, dacă sunt luate în considerare exporturile paralele, industria înregistrează de fapt o scădere cu până la 10%.

932 afișări
Imaginea articolului Piaţa farmaceutică încheie acest an cu o creştere de maxim 2% în valoare şi stagnare în volum

Piaţa farmaceutică încheie acest an cu o creştere de maxim 2% în valoare şi stagnare în volum (Imagine: Laszlo Raduly/Mediafax Foto)

"Estimez o creştere de 1,5% maxim 2% în valoare şi stagnare în unităţi. De fapt este o scădere cu circa 8-10%, pentru că analizele de piaţă arată că o parte din exportul paralel, cel practicat prin farmacii, nu poate fi separat în calcul şi apare ca vânzare pe piaţa locală, deşi medicamentul pleacă în realitate la export", a declarat Dragoş Damian, care deţine şi funcţia de director general al producătorului Terapia Ranbaxy.

El a enumerat printre alte cauze care afectează piaţa termenele lungi de plată şi riscul de neîncasare, lipsa de finanţare pe zona medicamente, clawback, apariţia replicilor generice la o serie de blockbustere (medicamente cu vînzări de peste un miliard de dolari anual - n.r.), accesul precar la servicii medicale, scăderea disponibilului de co-plată al pacienţilor şi scumpirea necontrolată a medicamentele fără prescripţie.

"Punctele tari iniţiate în sistem în 2013 sunt reducerea termenelor de plată şi anularea riscului apariţiei arieratelor, implementarea e-reţetei, introducerea în dezbatere publică a pachetului de bază, demiterea managerilor de spital care administrează deficitar disponibilul de fonduri, măsurile de standarde de cost şi de achiziţii centralizate pentru materiale sanitare şi alte servicii şi repornirea Institutului Cantacuzino", a arătat Damian.

Potrivit datelor firmei de cercetare Cegedim, în perioada octombrie 2012 - septembrie 2013, valoarea totală a pieţei farmaceutice a fost de 11,82 miliarde lei (2,66 miliarde euro), în urcare cu 1,9% faţă de perioada corespunzătoare a anului precedent (octombrie 2011 - septembrie 2012).

De la începutul anului, piaţa a înregistrat o creştere cu 4,3% în lei în primul trimestru faţă de perioada similară din 2012 (+3,6% în euro), un avans de 2,7% (+3,4% în euro) în trimestrul al doilea şi o scădere de 3,3% (-1,6% în euro) în trimestrul al treilea.

"Rezultatele recente confirmă dificultăţile din piaţa farmaceutică, disponibilitatea multor produse fiind semnificativ afectată. Prognoza rămâne modestă, pentru anul 2013 menţinem rata de creştere anuală de 0,7%, însă pentru anul 2014, în condiţiile neconfirmării actualizării listei de medicamente compensate, creşterea prognozată anterior (+2,7% în lei) ar putea fi ajustată suplimentar la încheierea anului curent", declara în ultimul raport directorul general al Cegedim România, Petru Crăciun.

Topul companiilor farmaceutice din România este condus de grupul francez Sanofi (inclusiv Zentiva), cu o cotă de piaţă de 7,4%, urmat de elveţienii de Hoffmann La Roche - 7,3% şi Novartis - 6,1%. Clasamentul primilor zece jucători este completat, în ordine, de Servier - 5,7%, Pfizer - 5,2%, GlaxoSmithKline - 4,8%, Merck & Co - 4,1%, AstraZeneca - 3,9%, Ranbaxy - 3,8% şi Krka - 2,6%.

În eşalonul 11-20, se regăsesc în ordine companiile Antibiotice, Johnson&Johnson, Teva, Abbvie, Menarini, Bristol Myers Squibb, Alvogen, Bayer, Abbott şi Eli Lilly, cotele de piaţă ale acestora variind între 1,6% şi 2,5%.

În 2012, piaţa farmaceutică românească s-a situat la 2,63 miliarde euro, în creştere cu 3,1% faţă de 2011.

Asociaţia Producătorilor de Medicamente Generice din România (APMGR) reprezintă principalele companii producătoare de medicamente generice din România: Actavis, AC Helcor, B. Braun, Biofarm, Dr. Reddy's, Egis, Gedeon Richter, Krka, Labormed, Medochemie, Sandoz, Sanofi-Aventis, Sintofarm, Terapia-Ranbaxy, Teva, Zentiva.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici