Ponderea întreprinderilor care au investit pentru inovaţie a crescut uşor

Un procent de 21,1% dintre întreprinderile cu minim zece salariaţi au lansat, în perioada 2004-2006, un un produs nou sau semnificativ îmbunătăţit pe piaţă sau au introdus în firmă un proces nou sau modernizat, cu 1,2 puncte procentuale peste intervalul 2002-2004.

23 afișări
Imaginea articolului Ponderea întreprinderilor care au investit pentru inovaţie a crescut uşor

Ponderea întreprinderilor care au investit pentru inovaţie a crescut uşor (Imagine: Mediafax Foto)

Cel mai frecvent efect ale inovării a fost îmbunătăţirea calităţii bunurilor şi serviciilor, menţionat de 41,5% dintre întreprinderi, urmat de îmbunătăţirea domeniului bunurilor şi serviciilor (36,6%), se arată într-un comunicat al Institutului Naţional de Statistică (INS).

Întreprinderile mari au fost în intervalul menţionat mai inovative decât cele mici şi mijlocii. Astfel, două din cinci întreprinderi mari au lansat sau introdus un produs sau proces nou sau îmbunătăţit, faţă de doar una din cinci întreprinderi mici şi mijlocii. Pe activităţi, industria este mai inovativă decât serviciile.

Achiziţionarea de maşini, echipamente şi software a fost principala activitate în care au fost implicate întreprinderile pentru realizarea inovaţiilor.

Din totalul întreprinderilor inovative, 14,1% au aparţinut unui grup de întreprinderi, mai mult de jumătate dintre acestea având sediul în străinătate.

În 2006, valoarea totală a cheltuielilor alocate pentru inovare a fost de 6,42 miliarde lei. Atât în industrie, cât şi în servicii ponderea cea mai mare a cheltuielilor de inovare o deţine achiziţionarea de maşini, echipamente şi software.

Potrivit INS, întreprinderile din domeniul serviciilor cheltuiesc mai mult pentru cercetare-dezvoltare decât cele din domeniul industriei.

În acelaşi timp, intensitatea inovării a fost de două ori mai mare în industrie (1,93%) faţă de servicii (0,90%)

Ponderea cifrei de afaceri a produselor noi sau semnificativ îmbunătăţite în cifra de afaceri totală a întreprinderilor a fost de 18,6%. Întreprinderile cu produse noi pentru firmă au avut o pondere de 13,7%, faţă de cele cu produse noi pentru piaţă cu o pondere de 4,9%.

Doar 8,8% din cifra de afaceri totală a întreprinderilor mici şi mijlocii a fost obţinută din realizarea produselor noi sau semnificativ îmbunătăţite. În totalul cifrei de afaceri a produselor, produsele noi pentru piaţă deţin o pondere de 11,6%, produsele noi pentru firmă aproximativ de trei ori mai mult, 32,3% iar produsele neschimbate deţin o pondere de 56,1%, se arată în comunicat.

Potrivit INS, potenţialul de inovare din România, deşi scăzut comparativ cu media europeană, a menţinut un trend pozitiv în perioada 2000-2006. Conform ultimelor date publicate de Eurostat ponderea întreprinderilor inovative UE27 în perioada 2002-2004 a fost de 40%.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici