România, record de centre comerciale. Câte milioane de metri pătraţi s-au realizat

  • România se pregăteşte să depăşească pragul de 4 milioane de metri pătraţi de centre comerciale moderne.
  • Pentru 2020 sunt programate centre comerciale moderne cu suprafeţe cumulate de 200.000 mp
  • O parte ar putea fi amânate pentru anul viitor din cauza pademiei
Imaginea articolului România, record de centre comerciale. Câte milioane de metri pătraţi s-au realizat

Şase centre comerciale noi sau extinderi ale unor proiecte deja existente sunt planificate pentru deschidere până la finalul anului viitor.

Construcţiile deja începute sau chiar şi proiectele autorizate şi parţial închiriate vor merge înainte, pentru că acoperă oraşe sau zone unde a rezultat că este sustenabilă o dezvoltare nouă, consideră Simina Niculiţă, partner & head of retail agency în cadrul companiei de consultanţă imobiliară Colliers Inter­national. Astfel, chiar dacă pe termen scurt vânzările retailerilor au fost afectate, pe termen mediu şi lung există cerere din partea acestora de a se extinde, conform zf.ro.

Mallurile programate spre a fi deschise în semestrul al doilea sunt AFI Braşov, Promenada Târgu-Mureş şi Dâmboviţa Mall Târgovişte. Acestora li se adaugă Bârlad Value Center, Colosseum Mall (extindere) şi Fashion House Village Cernica I. „Pentru 2020 avem programaţi aproxi­mativ 200.000 mp de spaţii comerciale noi (e posibil să fie mai puţini sau uşor mai mulţi ñ există ceva centre comerciale programate spre finalul anului a căror livrare se poate muta în 2021). În aceste condiţii, vom depăşi pragul de 4 milioane mp de spaţii comerciale moderne la nivel naţional, dar trebuie spus că, raportat la populaţie, România are în continuare un stoc cu aproximativ o treime mai mic decât ţări pre­cum Ungaria sau Polonia“, explică Simina Niculiţă.

Şi potrivit Cushman & Wakefield Echinox stocul de retail modern din România, format din centre comerciale, parcuri de retail şi galerii comerciale cu o suprafaţă închiriabilă de minimum 5.000 de metri pătraţi, a ajuns la nivelul de 3,96 milioane de metri pătraţi şi urmează să depăşească pragul de 4 mil. metri pătraţi până la finalul anului, reiese din datele raportelor Bucharest Retail Market şi Retail Regional Cities, realizate de compania de consultanţă imobiliară.

Cu un stoc de 1,25 mil. mp, format din 32 de pro­iec­te cu o suprafaţă închiriabilă medie de 39.000 mp, Bu­cureştiul este cea mai mare piaţă, deservind o po­pulaţie de aproape 2,6 milioane de locuitori ai regiunii Bucureşti - Ilfov, potrivit celor mai recente date ale Institutului Naţional de Statistică cu privire la populaţia după domiciliu. „Piaţa de retail a traversat, într-adevăr, o perioadă extrem de dificilă, în care activitatea a numeroşi retaileri a fost suspendată, situaţie ce a afectat, în lanţ, şi încasările proprietarilor de centre comerciale. Comerţul online a prins avânt, iar în condiţiile în care situaţia medicală rămâne delicată, frecvenţa cumpărăturilor în cadrul centrelor comerciale rămâne sub nivelul anterior stării de urgenţă“, a spus Bogdan Marcu, Partner, Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox.

 

Cu toate acestea, cumpărăturile online nu se pretează pentru toate categoriile de produse şi nici pentru toate profilurile de cumpărători, iar alternativa comerţului stradal rămâne slab dezvoltată, cu prea puţine zone care pot oferi o experienţă plăcută de shopping.

ÑÎn aceste condiţii, considerăm că centrele comerciale îşi vor recâştiga, treptat, clienţii, chiar dacă asta va însemna o nouă Ñreinventareî, pentru a răspunde unui profil de consumator mai pragmatic şi mai prudentî, a adăugat Bogdan Marcu.

Cel mai recent proiect intrat în stocul regiunii Bucureşti ñ Ilfov este DN1 Value Center, finalizat la finalul anului trecut de către Prime Kapital şi MAS Real Estate pe raza localităţii Baloteşti. Având o suprafaţă închiriabilă de 27.000 mp, DN1 Value Center a consfiinţit crearea unui nou parc de retail cu o suprafaţă de aproape 47.000 mp care mai cuprinde şi două unităţi deţinute şi operate de grupurile germane Hornbach şi Lidl.

Stocul de retail din Bucureşti este comparabil ca dimensiuni cu cel din regiunea Centru ñ Vest a ţării (1,33 mil. mp) şi de două ori mai mare decât cel din regiunea Est ñ Moldova (595.000 mp). La nivel de oraşe, cele mai dezvoltate pieţe din punct de vedere al stocului de spaţii comerciale moderne sunt Timişoara (254.000 mp), Constanţa (211.000 mp) şi Oradea (199.000 mp).

În ceea ce priveşte Bucureştiul, primele spaţii comerciale noi sunt aşteptate în 2021, când urmează a fi inaugurată extensia centrului comercial Colosseum din nord-vestul oraşului, în timp ce grupul belgian Liebrecht & wooD va deschide prima etapa a Fashion House Cernica Village, cel de-al doilea outlet center din Bucureşti şi din ţară.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici