Tot mai multe bănci sunt supuse presiunii din partea clienţilor nemulţumiţi organizaţi pe Internet

Fenomenul organizării pe internet a clienţilor nemulţumiţi ai băncilor ia amploare, în prezent circa 3.500 de persoane fiind membre ale grupurilor care vizează 12 instituţii, cu scopul de a creşte puterea de negociere pentru rezolvarea unor probleme sau aplicarea noilor reglementări în domeniu.

172 afișări
Imaginea articolului Tot mai multe bănci sunt supuse presiunii din partea clienţilor nemulţumiţi organizaţi pe Internet

Tot mai multe bănci sunt supuse presiunii din partea clienţilor nemulţumiţi organizaţi pe Internet (Imagine: Andrei Pungovschi/Mediafax Foto)

Astfel, există grupuri pe Yahoo formate din clienţi ai BCR, BRD, Volksbank, Alpha Bank, Raiffeisen, ING, Bancpost, RBS, Credit Europe Bank, OTP Bank, Banca Românească şi Banca Transilvania.

De la începutul acestei săptămâni au fost formate cel puţin trei noi grupuri, respectiv din clienţi ai BRD, Alpha Bank şi Banca Românească, interesaţi de aplicarea corectă a OUG privind creditele consumatorilor. De la înfiinţare, pe data de 6 septembrie, grupurile au adunat circa 30 de clienţi BRD, aproximativ 50 de persoane care au credite la Alpha Bank şi peste 10 clienţi cu împrumuturi la Banca Românească.

Şi clienţii RBS au format un grup, săptămâna trecută, în principal întrucât le este teamă că băncile vor încerca să transpună noile reglementări în domeniu în defavoarea clienţilor.

De exemplu, un client care face parte din grupul RBS se teme că, întrucât în contractele vechi nu există menţionată existenţa unei marje, banca îi va impune o marjă de 6-8 puncte procentuale, la care să se adauge indicele de referinţă Euribor. Astfel, el anticipează că dobânda pe care o plăteşte nu poate avea decât un trend crescător, întrucât Euribor se află în prezent la niveluri minime.

Totuşi, el a precizat că în grupul care "se vrea a fi un instrument de negociere cu RBS în vederea aplicării corecte a OUG 50/2010" şi care are peste 50 de membri, sunt înscrise şi persoane care au făcut deja reclamaţii şi pe alte articole din contracte.

Alţi clienţi sunt cu mult mai nemulţumiţi. De exemplu, clienţii ING afirmă clar că nu sunt de acord cu noua formulă ING, în condiţiile în care banca propune două marje fixe care se adaugă indicilor de referinţă. Astfel, clienţii ING vor să se adune cât mai mulţi pentru a fi reprezentaţi de un avocat într-un proces colectiv împotriva băncii şi se pare că reuşesc, în condiţiile în care la numai şapte zile de la înfiinţare grupul este format din aproape 300 de membri.

Totodată, clienţii Raiffeisen şi cei ai Credit Europe Bank arată că sunt nemulţumiţi de comisionul de administrare lunară, de 0,15% din sold.

Membrii grupului "împotriva abuzurilor Raiffeisen", respectiv aproximativ 170 de persoane, au ca obiective eliminarea comisionului administrare lunară a creditului sau reducerea acestuia la o valoare reală a costului de administrare şi obligarea băncii să aplice OUG 50/2010.

Clienţii Credit Europe Bank sunt nemulţumiţi şi de neacordarea unor facilităţi clienţilor cărora li s-a diminuat venitul, dar doresc o soluţie de compromis pentru a duce împrumutul la sfârşit.

Grupul OTP Bank România a fost creat "pentru clienţii nemultumiţi şi abuzati de către bancă" şi este format din peste 130 de persoane, care au ca scop formarea unui proces colectiv.

"Noi nu suntem împotriva băncii. În principiu nemulţumirile noastre nu se leagă de comisioane abuzive ca în cazul celorlalte bănci, ci de rata dobânzii, mărită nejustificat şi aberant, după părerea noastră şi a avocaţilor", a afirmat unul dintre clienţii OTP Bank România.

Trendul înfiinţării de astfel de grupuri a fost declanşat de clienţii Volksbank din Timişoara, care au format un grup pe Yahoo în luna iunie. La începutul lunii iulie, clienţii Volksbank din Bucureşti au format un grup, care are în prezent aproximativ 1.750 de membri.

Ulterior, pe 9 iulie, s-a format şi grupul format din clienţii BCR, care sunt interesaţi de implementarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului 50, dar care au reclamat şi unele nereguli existente în contractele vechi, cum ar fi modul de calul al dobânzii, care variază în funcţie de o dobândă de referinţă afişată la sediile băncii.

De exemplu, clienţii BCR au cerut băncii o formulă pentru modul în care se calculează dobândă de referinţă, dar nu au primit un răspuns exact.

"Majoritate problemelor întâmpinate de clienţii BCR se învârt în jurul acestei dobânzi, în condiţiile în care OUG 50 scrie că marja nu poate fi modificată, dar banca ne-a dat o formulă mai complicată prin care vor să-şi menţină practic rata dobânzii la nivelul actual. Ne organizăm pentru înaintarea unui proces, dar înainte se va mai încerca încă o dată concilierea", a declarat un client al băncii, care face parte din grupul care adună în prezent peste 750 de clienţi ai celei mai mari bănci din România.

Clienţii Volksbank s-au întâlnit deja de mai multe ori, discutând şi cu conducerea băncii, fiind în prezent aproape de declanşarea unui proces colectiv împotriva instituţiei. Şi clienţii BCR s-au întâlnit cu avocaţii şi se află aproape de declanşarea unui proces.

Un alt grup înfiinţat cu ceva timp în urmă este cel al clienţilor Bancpost, care se declară împotriva clauzelor abuzive care se regăsesc în contractele de credit.

La fel ca în cazul altor bănci, rata de referinţă în funcţie de care se calculează dobânda nu este transparentă întrucât banca nu pune la dispoziţia clienţilor o formulă de calcul.

"De 3 ani de când am creditul, rata pe care o plătesc a crescut de câteva ori, deşi Libor a atins minime istorice. Am făcut mai multe sesizări la bancă şi în privinţa transparenţei ratei de referinţă, dar nu am primit răspunsuri exacte. Nimeni nu vrea să spună cum se calculează acest indice intern", a afirmat un client Bancpost.

În luna iunie, Guvernul a aprobat Ordonanţa de Urgenţă 50, privind contractele de credit pentru consumatori, pe baza unui proiect elaborat de ANPC, care transpune în legislaţia locală o directivă europeană, printre cele mai cunoscute prevederi ale actului normativ fiind eliminarea comisionului de rambursare anticipată la creditele cu dobândă variabilă.

O altă prevedere importantă şi puternic contestată de bancheri o reprezintă modul de calcul a ratelor la creditele cu dobânzi variabile, care potrivit OUG trebuie să aibă ca referinţă exclusiv indicii EURIBOR/LIBOR/ROBOR la care se adaugă o rată fixă, pe care nu o pot modifica faţă de nivelul actual. Bancherii susţin că, în cazul înlocuirii ratelor de referinţă practicate de bănci cu indicii EURIBOR/ LIBOR/EURIBOR fără posibilitatea de a modifica marjele fixe, ARB a calculat pierderi la nivel de sistem de până la 900 de milioane de euro.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici