25 august 1609 este o dată importantă în istoria ştiinţei, deoarece marchează momentul în care Galileo Galilei a inventat primul telescop şi l-a prezentat în faţa dogilor veneţieni. Cu ajutorul telescopului, el observă Soarele, Luna, precum şi planetele Mercur, Venus, Marte, Jupiter şi Saturn (inelele sale sunt confundate cu ,,urechi").

Imaginea articolului 25 august 1609 - Galileo Galilei inventează primul său telescop şi observă Luna şi şase planete în detaliu

Royal Museums Greenwich , Public Domain

Telescopul lui Galileo a fost o îmbunătăţire a unui instrument optic creat de olandezul Hans Lippershey, care mărea de trei ori obiectele. Galileo a reuşit să construiască un telescop care mărea de opt ori, apoi de 20 şi chiar de 30 de ori.

Cu ajutorul acestui telescop, Galileo a făcut observaţii astronomice revoluţionare, cum ar fi craterele şi munţii de pe Lună, cei patru sateliţi ai lui Jupiter, fazele lui Venus,   inelele lui Saturn confundate cu ,,urechi", petele solare şi supernova din 1604.

Aceste descoperiri au susţinut teoria heliocentrică a lui Copernic, care plasa Soarele în centrul sistemului solar, în locul Pământului. Galileo a publicat rezultatele sale în cartea Sidereus Nuncius (Mesagerul stelar) în 1610. Planeta Neptun este confundată cu o stea.

Telescopul lui Galileo a avut un impact enorm asupra dezvoltării ştiinţei moderne, deoarece a deschis noi orizonturi pentru explorarea spaţiului cosmic. Galileo este considerat părintele astronomiei observaţionale şi al fizicii moderne, dar şi unul dintre fondatorii metodei ştiinţifice. Telescopul lui Galileo este expus astăzi la Muzeul Naţional al Istoriei Ştiinţei din Florenţa.

Răspunde pe site-urile Aleph News, Mediafax, Ziarul Financiar și pe paginile noastre de social media - ȘTIU și Aleph News. Vezi răspunsul la Știu, de la ora 19.55, Aleph News.