2012 în cinema - anul în care Hollywoodul şi-a premiat istoria

2012 a fost anul în care Academia de film americană a acordat premiul Oscar pentru cel mai bun film lungmetrajului "The Artist", turnat în alb-negru, considerat un omagiu adus peliculelor mute realizate în epoca de aur de la Hollywood.

422 afișări
Imaginea articolului 2012 în cinema - anul în care Hollywoodul şi-a premiat istoria

2012 în cinema - anul în care Hollywoodul şi-a premiat istoria

Această coproducţie franco-belgiană, regizorul ei, Michel Hazanavicius, şi interpretul rolului principal masculin, Jean Dujardin, au dominat sezonul premiilor de la Hollywood decernate la începutul anului 2012, impunându-se la toate galele majore organizate de industria de profil - Globul de Aur, BAFTA şi Oscar.

"Artistul/ The Artist", turnat în alb-negru, un omagiu adus filmelor mute hollywoodiene, spune povestea lui George Valentin (Jean Dujardin), star al filmului mut, care a căzut în uitare odată cu apariţia sonorului, spre deosebire de tânăra actriţă Peppy Miller (Bérénice Bejo), una dintre admiratoarele sale, a cărei carieră cunoaşte o ascensiune spectaculoasă, în paralel cu progresul tehnologic din cinematografie.

Deşi dominaţia acestei pelicule în sezonul premiilor hollywoodiene din 2012 a fost una deosebit de consistentă, nu puţini au fost aceia care au criticat alegerea făcută de membrii cu drept de vot din Academia de film americană, reproşându-le că şi-au premiat propria istorie prin trofeele decernate filmului "The Artist", în defavoarea altor pelicule, considerate mai valoroase. Nici filmul în sine nu a fost scutit de critici, foarte mulţi jurnalişti specializaţi în cinematografie spunând că "The Artist" este doar o "imitaţie" a vechilor pelicule de la Hollywood şi criticând intriga sa "facilă", cu "iz de dramă ieftină".

Singurul aspect asupra căruia părerile par să fi fost unanime este drăgălăşenia câinelui Uggie, un terrier din rasa Jack Russell, care a stârnit simpatia publicului.

Cei mai mulţi dintre "detractorii" lungmetrajului "The Artist" ar fi preferat ca Oscarul pentru cel mai bun film să revină lui "Hugo", prima incursiune în tehnologia 3D a renumitului Martin Scorsese, considerând că aceasta peliculă - la rândul ei un omagiu adus cinematografiei şi unuia dintre pionierii ei, Georges Méliès, excelent interpretat de Ben Kingsley - s-a apropiat mult mai mult de ceea ce înseamnă "cea de-a şaptea artă", prin ingredientele sale tradiţionale, dar şi moderne: intrigă surprinzătoare, tensiune creată progresiv, caracterul educaţional, mijloace tehnice bine dozate şi un joc actoricesc impecabil, din care nu lipsesc umanismul, sensibilitatea şi o minunată doză de poezie cinematografică.

În cadrul evenimentelor cinematografice remarcabile din 2012 nu trebuie uitată nici actriţa americană Meryl Streep, care a făcut istorie în acest an, câştigând pentru a treia oară premiul Oscar în cariera ei impresionantă, cu prestaţia din filmul "Doamna de fier/ The Iron Lady", în care a interpretat rolul fostului premier britanic Margaret Thatcher.

Nici juriul competiţiei oficiale de la Festivalul de Film de la Cannes nu a ratat ocazia să îşi premieze istoria, alegând să acorde trofeul Palme d'Or în 2012 filmului "Amour", regizat de Michael Haneke, unul dintre cineaştii adoraţi şi recompensaţi de multe ori pe Croazetă în ultimii 15 ani. Regizorul austriac a fost nominalizat în trecut la Palme d'Or cu filmele "Funny Games" (1997), "Code Unknown: Incomplete Tales of Several Journeys" (2000), "The Piano Teacher" (2001) şi "Caché" (2005) şi a câştigat acest trofeu prestigios de două ori, cu peliculele "The White Ribbon" (2009) şi "Amour" (2012).

Austriacul Michael Haneke, considerat unul dintre cei mai mari regizori europeni, a impresionat publicul cu "Amour", o poveste despre iubirea matură dintre o femeie pe moarte şi soţul ei, care încearcă să facă faţă bolii acesteia. Acest lungmetraj a impresionat apoi şi asociaţiile internaţionale de critici de cinema, dominând începutul de sezon al premiilor de la Hollywood, impunându-se la aproape toate galele importante, la categoria "cel mai bun film străin al anului". Totodată, "Amour" a fost marele câştigător al celei de-a 25-a ediţii a galei Academiei de Film Europene, organizată în decembrie, impunându-se la categoriile "cel mai bun film", "cel mai bun regizor", "cea mai bună actriţă" (Emmanuelle Riva) şi "cel mai bun actor (Jean-Louis Trintignant).

În acest an, nu pare să existe deocamdată un favorit cert pentru Oscarurile din 2013, preferinţele specialiştilor părând să tindă spre filmele "Lincoln", regizat de Steven Spielberg şi avându-l ca protagonist pe talentatul Daniel Day-Lewis, "The Master", susţinut de interpretarea fenomenală a actorilor Joaquin Phoenix şi Philip Seymour Hoffman, drama cu parfum de western "Django Unchained", regizată de Quentin Tarantino, comedia indie "Silver Linings Playbook" şi filmul despre capturarea şi uciderea lui Bin Laden "Zero Dark Thirty", regizat de Kathryn Bigelow, prima femeie din istorie care a câştigat Oscarul pentru regie.

BOX OFFICE 2012

Anul care se încheie a fost unul profitabil pentru cinematografia mondială, în pofida crizei economice, încasările pentru primele 10 filme din box office-ul nord-american depăşind, pentru al patrulea an consecutiv, pragul de 10 miliarde de dolari, după ce recesiunea i-a determinat pe oameni să redescopere "magia" sălilor de cinematograf.

Potrivit boxofficemojo.com, până la data de 26 decembrie, încasările din 2012 provenind din vânzările de bilete în America de Nord pentru primele 10 filme au totalizat 10,409 miliarde de dolari. Această cifră este destul de apropiată de recordul absolut în domeniu, stabilit în 2009 - când încasările pentru primele zece filme de pe piaţa nord-americană au totalizat 10,59 miliarde de dolari. În 2010, încasările pentru primele zece filme au totalizat 10,56 miliarde de dolari.

2012 a fost, totodată, un an în care au fost lansate ultimele filme din câteva francize de succes, primele filme din francize noi, dar şi un nou lungmetraj din franciza "James Bond", care a împlinit 50 de ani de existenţă.

Din punct de vedere al încasărilor, filmul "The Avengers", regizat de Joss Whedon, a făcut istorie în 2012, afirmă blogul publicaţiei The Guardian. Realizat pe baza personajelor din benzile desenate Marvel, "The Avengers" a fost lansat în aprilie şi a obţinut încasări de 1,511 miliarde de dolari, ocupând locul al treilea în topul filmelor cu cele mai mari încasări din istorie. Prima lansare pentru compania Marvel sub umbrela grupului Disney, "The Avengers" reprezintă fără îndoială un semn de bun augur şi un succes pentru celebrul studio hollywoodian, care va profita în anii şi în deceniile următoare de această asociere avantajoasă cu benzile desenate, în condiţiile în care a achiziţionat deja studiourile Pixar şi compania Lucasfilm, cumpărată cu 4 miliarde de dolari în a doua jumătate acestui an.

"The Dark Knight Rises", ultimul film din trilogia "Batman" regizată de Christopher Nolan, a fost lansat în iulie şi avut la rândul său o evoluţie foarte bună în box office, generând încasări de 1,081 miliarde de dolari pe plan mondial.

Peisajul cinematografic a trecut în 2012 printr-o perioadă de tranziţie. În condiţiile în care francizele "Harry Potter", "Twilight" şi "Batman" şi-au lansat ultimele filme în acest an (sau cel puţin ultimele pelicule anunţate în prealabil), iar altele au decis să îşi acorde un nou ciclu de viaţă ("James Bond", "Men in Black", "Spider-Man", "Jason Bourne", "Ice Age"), acest an va rămâne în istorie şi pentru apariţia pe piaţă a unor francize noi: "The Hunger Games", "Prometheus", "The Hobbit" şi "Jack Reacher".

2012, când Paramount şi Universal, două dintre cele patru mari studiouri hollywoodiene, au împlinit 100 de ani de existenţă, este însă şi anul în care niciunul dintre acestea nu a reuşit să treacă de pragul de încasări de 3 miliarde de dolari pe plan internaţional (un record reuşit de Paramount în 2011). De fapt, un singur studio - Sony - a reuşit să obţină peste 2 miliarde de dolari pe plan internaţional (deşi noua peliculă "The Hobbit", lansată în decembrie, ar putea aduce încasări colosale pentru studiourile Warner). Se pare că Sony va câştiga detaşat competiţia cu studiourile rivale, întrucât trei dintre filmele sale figurează în topul 10 al filmelor cu cele mai mari încasări din acest an pe plan mondial ("Men in Black 3", "The Amazing Spider-Man" şi "Skyfall").

2012 a reprezentat şi anul în care s-au impus, prin prisma încasărilor, filmele SF sau ale căror subiecte sau mijloace de realizare intră în sfera SF (efecte speciale, animaţii, creaturi supranaturale). Astfel, în Top 10 al încasărilor sunt prezente nu mai puţin de nouă pelicule aparţinând acestui gen, singura excepţie fiind filmul de acţiune "007: Coordonata Skyfall", al 23-lea lungmetraj din franciza "James Bond".

În 2012, potrivit boxofficemojo.com, pe primul loc în box office-ul mondial s-a situat filmul "Răzbunătorii/ The Avengers", care a avut încasări de 1,5 miliarde de dolari.

Pe locul al doilea se află o altă peliculă SF, "Cavalerul negru: Legenda renaşte/ The Dark Knight Rises", cel mai recent film din seria "Batman", care a obţinut încasări de 1,08 miliarde de dolari.

Podiumul a fost completat de filmul de acţiune "007: Coordonata Skyfall", care a generat încasări de 974,2 milioane de dolari.

Poziţiile următoare au fost ocupate, în ordine, de animaţia "Epoca de gheaţă 4: Continente în derivă/ Ice Age: Continental Drift" (875,08 milioane de dolari), filmul cu vampiri "Saga Amurg - Zori de Zi. Partea II/ The Twilight Saga: Breaking Dawn Part 2" (795,9 milioane de dolari), SF-ul inspirat de benzi desenate "Uimitorul Om-Păianjen/ The Amazing Spider-Man" (752,2 milioane de dolari), animaţia "Madagascar 3: Fugăriţi prin Europa/ Madagascar 3: Europe's Most Wanted" (742,11 milioane de dolari), SF-ul "Jocurile foamei/ The Hunger Games" (686,53 milioane de dolari), SF-ul "Bărbaţi în negru 3/ Men in Black 3" (624,02 milioane de dolari) şi animaţia "Neînfricată/ Brave" (535,33 milioane de dolari).

În ceea ce priveşte filmele realizate în afara Statelor Unite, comedia franceză "Intouchables", regizată de Olivier Nakache şi Eric Toledano, este singurul lungmetraj vorbit într-o altă limbă decât cea engleză care a avut un succes de casă impresionant. Produs de fraţii Weinstein, filmul a avut un box office decent în Statele Unite (10,08 milioane de dolari), însă a reuşit un total mondial absolut impresionant (420,7 milioane de dolari), graţie succesului de casă înregistrat mai ales în Germania (79 milioane de dolari), Spania, Italia, Japonia şi Coreea de Sud.

TENDINŢE 2013

Întrebarea de 8 miliarde de dolari

Într-un raport recent, renumita companie Ernst & Young anunţa data "Apocalipsei" din cinematografia mondială: box office-ul chinez va depăşi box office-ul nord-american până în anul 2020.

În 2011, box office-ul nord-american a fost de 10,2 miliarde de dolari. Cel chinezesc a fost de doar 2,02 miliarde de dolari, ceea ce înseamnă că între cele două cifre există o diferenţă de circa 8 miliarde de dolari care trebuie recuperată pentru ca această "profeţie" să se realizeze. Dacă piaţa nord-americană va rămâne stabilă, China are nevoie de o consistentă rată de creştere anuală de 50% pentru următorii şapte ani. Acest obiectiv pare să fie în ochii multor experţi unul absolut realizabil, în condiţiile în care rata de creştere a pieţei chineze a fost anul trecut de 35%, iar actualul program de construire de săli de cinematograf şi de mall-uri în China îşi urmează cursul într-un ritm susţinut. China a reuşit deja să depăşească Japonia, devenind în acest an cea mai mare piaţă cinematografică din afara Statelor Unite. În 2011, China s-a aflat la doar 240 de milioane de dolari în urma Japoniei, însă şi-a depăşit categoric vecinul şi adversarul tradiţional în primele luni din 2012. Până la jumătatea lunii octombrie, încasările totale anuale din China au fost de 2,13 miliarde de dolari.

Pentru 2013, specialiştii prevăd o continuare a tendinţelor exprimate în 2012, marile studiouri urmând să se concentreze cel mai probabil tot pe continuările unor francize de succes, pe lansarea unor noi comedii, a unor filme SF şi a lungmetrajelor de animaţie, pentru impulsionarea acestei industrii de divertisment, devenită atât de profitabilă într-o perioadă în care criza mondială i-a determinat pe oameni să opteze pentru petrecerea timpului liber, la preţ rezonabil, la cinema.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici