• Inteligenţa artificială a ajutat la localizarea exactă a locului de origine al celui mai vechi meteorit marţian, într-o descoperire despre care cercetătorii spun că oferă indicii despre istoria timpurie a planetei.
  • Meteoritul marţian "Black Beauty" conţine cea mai multă apă dintre toţi cei găsiţi pe Pământ, spun oamenii de ştiinţă.
Imaginea articolului Locul de origine al celui mai vechi meteorit marţian, "Black Beauty", a fost descoperit cu ajutorul inteligenţei artificiale

Sursa foto: Twitter

Cercetătorii au folosit inteligenţa artificială pentru a localiza craterul meteoritului în emisfera sudică a planetei Marte, numindu-l Karratha, un oraş din apropierea regiunii Pilbara.

Meteoritul, cunoscut în mod obişnuit sub numele de "Black Beauty" şi denumit oficial Africa de Nord-Vest 7034, conţine cel mai vechi material ionic marţian cunoscut, care are o vechime de aproximativ 4,5 miliarde de ani. A fost găsit în deşertul Sahara în 2011, potrivit The Guardian.

Cercetătorii au identificat acum originea sa dintr-un crater din provincia Terra Cimmeria-Sirenum din emisfera sudică a planetei Marte.

Dr. Anthony Lagain de la Universitatea Curtin, autorul principal al studiului, a declarat că ”Black Beauty” a ajuns pe Pământ în urma impactului unui asteroid pe suprafaţa planetei Marte, în urmă cu aproximativ cinci până la 10 milioane de ani.

Craterul de origine al meteoritului de pe Marte a fost numit Karratha, după numele oraşului minier din Australia de Vest, în conformitate cu convenţiile de denumire stabilite de Uniunea Astronomică Internaţională, care stipulează că micile cratere trebuie să fie denumite după oraşe de pe Pământ cu o populaţie mai mică de 100.000 de locuitori.

Deoarece ”Black Beauty” conţine cel mai vechi mineral pe care am reuşit să îl datăm de pe Marte, m-am gândit că un oraş din Australia de Vest ar fi o idee bună", a declarat Lagain. „Am decis să îl numesc Karratha, deoarece Karratha este foarte aproape de regiunea Pilbara, unde se află cele mai vechi roci de pe Pământ".

Cum au descoperit locaţia exactă

Pentru a identifica locul de origine cel mai probabil al meteoritului, cercetătorii au folosit un algoritm de învăţare automată pentru a analiza dimensiunea şi distribuţia craterelor de impact de 94 de metri de pe suprafaţa lui Marte. Inteligenţa artificială a evaluat zeci de mii de imagini realizate de camera contextuală a sonda Mars Reconnaissance Orbiter.

Din 19 cratere candidate, echipa a restrâns locul de origine la unul care avea caracteristici care se potriveau cu proprietăţile meteoritului.

Lagain a declarat că localizarea originii lui ”Black Beauty” a fost motivată de dorinţa de a înţelege istoria geologică timpurie a planetei Marte.

„Unele minerale din meteoriţi au o vechime de până la 4,5 miliarde de ani, deci cam cât vârsta planetei însăşi. Când analizezi suprafaţa [din jurul craterului Karratha] îţi dai seama că compoziţia acestei regiuni... este foarte apropiată de ceea ce găsim pe Pământ pentru continente. Aceasta ar putea indica faptul că regiunea ar putea fi relicva unor continente foarte vechi de pe Marte”.

Ştim foarte puţin despre evoluţia timpurie a planetelor, inclusiv a Pământului", a declarat Lagain. „Pe Pământ avem tectonica plăcilor, avem eroziune, ceea ce face foarte dificilă găsirea de roci foarte vechi”.

”Black Beauty” este formată din mai multe tipuri de roci cimentate împreună, singurul eşantion de acest fel de pe Pământ. Iniţial s-a crezut că are o vechime de aproximativ 2,1 miliarde de ani.

Cercetarea a fost publicată în revista Nature Communications.