Oscarul obţinut de "The Hurt Locker" confirmă preferinţa Academiei americane pentru filmele "mici"

Victoria filmului "The Hurt Locker" în faţa superproducţiei "Avatar" la gala premiilor Oscar 2010 a dovedit încă o dată că membrii Academiei de film americane preferă peliculele mai degrabă "mici", independente, decât imensele "maşinării" hollywoodiene de făcut bani.

16 afișări
Imaginea articolului Oscarul obţinut de "The Hurt Locker" confirmă preferinţa Academiei americane pentru filmele "mici"

Oscarul obţinut de "The Hurt Locker" confirmă preferinţa Academiei americane pentru filmele "mici" (Imagine: Mediafax Fioto/AFP)

Cele două filme porneau de pe poziţii egale, fiecare având câte nouă nominalizări, însă, în cele din urmă, miliardele de dolari obţinute de SF-ul 3D regizat de James Cameron de la lansarea în cinematografe, în decembrie, nu au contat prea mult în faţa simpatiei pentru "The Hurt Locker" şi pentru regizoarea Kathryn Bigelow.

Această dramă intensă şi impregnată cu adrenalină, despre viaţa de zi cu zi a soldaţilor genişti din Irak, a primit şase premii Oscar, inclusiv pentru cel mai bun film şi cel mai bun regizor, considerate a fi cele mai prestigioase dintre trofeele acordate de Academia de film americană.

"Avatar" a pornit însă cu un handicap suplimentar: filmele SF nu au avut niciodată o cotă prea bună la Oscaruri şi nu au câştigat niciodată trofeul pentru cel mai bun lungmetraj, mulţumindu-se, de regulă, cu premii la categoriile tehnice.

"Avatar" a respectat această tradiţie, primind în cele din urmă trei Oscaruri, pentru cea mai bună regie artistică, cea mai bună imagine şi cele mai bune efecte vizuale.

Într-adevăr, cele două filme par total opuse. Fresca SF 3D "Avatar", produsă de studiourile Fox, este filmul tuturor recordurilor, generând până în prezent încasări de peste 2,5 miliarde de dolari pe plan mondial, pulverizând vechiul record stabilit de "Titanic".

"Avatar" este, totodată, filmul cel mai scump din istoria cinematografiei, cu un buget estimat la 500 de milioane de dolari (300 de milioane pentru producţie şi 200 de milioane pentru marketing).

Pe marele ecran, spectatorul asistă la o explozie de efecte speciale, decoruri fanteziste şi scene de acţiune, pe măsură ce se testează rezistenţa locuitorilor planetei Pandora - Na'vi cu pielea albastră - în faţa atacurilor repetate ale oamenilor.

Nimic din toate acestea nu se întâlneşte în "The Hurt Locker". Cu un buget estimat la 11 milioane de dolari - foarte modest, potrivit standardelor hollywoodiene -, filmul a fost produs de companii independente.

El a fost prezentat publicului pentru prima oară la Festivalul de la Veneţia din septembrie 2008, după care a urmat circuitul festivalier, fiind lansat în Statele Unite ale Americii doar în câteva oraşe, în iunie 2009.

Până în prezent, "The Hurt Locker" poate fi considerat un eşec comercial, deoarece încasările realizate ajung la 21,35 milioane de dolari la nivel mondial, de peste 100 de ori mai puţin decât încasările obţinute de "Avatar".

Opoziţia dintre cele două filme părea să prindă la un moment dat şi o tentă mai personală, deoarece cei doi regizori au fost căsătoriţi în trecut.

Însă niciun semn de tensiune nu a apărut între ei în timpul cursei pentru Oscar. Duminică seară, când Barbra Streisand a scos din plicul câştigător numele lui Kathryn Bigelow la categoria cel mai bun regizor, James Cameron, premiat deja cu un Oscar pentru "Titanic", a fost primul care a aplaudat, exclamând: "Yes!" ("Da!").

În culise, după ce a primit Oscarul, Kathryn Bigelow nu s-a oprit din elogii la adresa fostului ei soţ: "Este un cineast extraordinar. Cred că este o persoană exemplară care inspiră mulţi regizori din lumea întreagă. Cred că, în numele tuturor, pot spune că îi suntem recunoscători".

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici