REPORTAJ din culisele CIRQUE DU SOLEIL: Au creat un mic oraş la Romexpo, pentru show-ul "Saltimbanco" - GALERIE FOTO

Echipa companiei canadiene Cirque du Soleil a creat, la complexul Romexpo, un mic oraş, pe mai multe niveluri, unde se spală rufe, se vopsesc pantofi şi se serveşte mâncare, în culisele primului spectacol pe care trupa îl susţine în România şi care aduce un omagiu ideii de metropolă - "Saltimbanco".

2116 afișări
Imaginea articolului REPORTAJ din culisele CIRQUE DU SOLEIL: Au creat un mic oraş la Romexpo, pentru show-ul "Saltimbanco" - GALERIE FOTO

REPORTAJ din culisele CIRQUE DU SOLEIL: Au creat un mic oraş la Romexpo, pentru show-ul "Saltimbanco" (Imagine: Octav Ganea/Mediafax Foto)

Să fugi cu circul nu este un lucru uşor

Dacă este vorba de Cirque du Soleil, pretendenţii la un loc în echipa care este crème de la crème a artei circului trebuie să fie ordonaţi, disciplinaţi, pregătiţi să asculte indicaţiile la milimetru, pregătiţi să vadă un oraş diferit în fiecare săptămână şi să fie gata să îşi împacheteze recuzita în câteva minute, pentru drum.

Miercuri după amiază, înaintea primului spectacol de la Bucureşti, patru artişti, doi băieţi şi două fete, repetă numărul de bungee. Văzut din afară, exerciţiul pare o joacă de copii. Artiştii se ridică şi coboară, într-un zbor amuzant, pentru a atinge, în final, un trapez cu care să se apropie unul de celălalt, să îşi înlănţuiască mâinile într-un cerc, deasupra scenei. Prima ratare este întâmpinată cu râsete şi înjurături în engleză şi franceză.

Sus e distracţie şi muncă. Jos... militărie

Câţiva bărbaţi trag de corzi, pentru a ridica artiştii în aer la nivelul cerut. Antrenorii le dau indicaţii celor de sus, iar în culise se află echipa tehnică - "motoraşul" care funcţionează la fel indiferent de ţara în care se află, temperatura de afară şi rata inflaţiei din locul unde se susţine spectacolul. Pantofii artiştilor sunt vopsiţi în atelierele din spatele cortinei, echipamentul este spălat în maşinile aduse cu trupa, sala de sport aşteaptă să fie populată, iar costumele şi măştile stau cuminţi în cutiile lor - cu etichete pe care sunt scrise numele posesorului şi personajul pe care îl interpretează acesta -, aranjate într-un stil care l-ar face gelos pe orice obsesiv-compulsiv.

Directoarea artistică a spectacolului, Neelanthi Vavidel, spune că procesul de selecţie pentru noii artişti Cirque du Soleil este unul lung şi este gestionat de o echipă specială în Montreal, care primeşte sute de DVD-uri demonstrative. "Unii călătoresc la evenimente sportive, alţii ţin audiţii pentru dansatori, ştiu de ce avem nevoie pentru un show. Este un proces foarte clar", spune aceasta.

Tot pentru bunul mers al echipei, există un departament de servicii care face eforturi să păstreze sentimentul de "acasă" pentru trupă. Cirque du Soleil aduce, în camioanele care însoţesc artiştii, propria echipă de catering, cu mâncarea preferată de performeri.

De când a ajuns în România, duminică, la primele ore ale dimineţii, echipa de câteva sute de persoane ce formează Cirque du Soleil a transformat complexul Romexpo din Capitală în "acasă". "Ne-a fost puţin mai greu, pentru că, de obicei, avem totul pe un singur nivel, aici sunt mai multe niveluri", spune Vavidel.

Imediat în spatele scenei există spaţiul de încălzire pentru artişti. Aceştia se pot întinde pe un covor special, cu ochii pe un mic monitor unde pot vedea desfăşurarea spectacolului şi astfel pot şti când este momentul să intre în show.

Pentru echipamentul stricat, există un mic atelier de croitorie, pentru pantofii multicolori, există oameni care îi vopsesc în fiecare zi, iar pentru obiceiurile performerilor există, la al doilea şi al treilea etaj al Pavilionului central Romexpo, o cantină, respectiv o sală de fitness, în care şi jongleurul are colţul său special, încadrat de pereţi din pânză.

Hainele şi chiar oglinzile în faţa cărora artiştii se machiază sunt împachetate ermetic, cu etichetele aferente, în cutii de metal, pregătite să fie transportate în orice moment. Într-un colţ, singurul element tulburător în toată ordinea este o cutie cu cărţi. Membrii echipei mai au uneori timp să citească şi, pentru ca titlurile să circule, aceştia pun cărţile citite într-o cutie, pentru a fi luate de alţii.

Cirque du Soleil va susţine la Bucureşti, în total, nouă reprezentaţii cu spectacolul "Saltimbanco", între 8 şi 12 februarie.

"Saltimbanco" este cel mai longeviv spectacol al Cirque du Soleil

A fost prezentat, începând cu 1992, de nenumărate ori cu casa închisă, publicului din lumea întreagă (Europa, America de Nord, America de Sud, Australia, Japonia, Noua Zeelandă) - în total peste 11,5 milioane de fani entuziaşti. În 2007, spectacolul a fost readaptat. Un spectacol clasic Cirque du Soleil la apogeul său, "Saltimbanco" este o sărbătoare caleidoscopică şi captivantă, dedicată agilităţii şi artei, cu o distribuţie de 50 de artişti de mare calibru provenind din 20 de ţări diferite.

Atât reprezentaţiile solo, cât şi coregrafiile de grup din "Saltimbanco" constituie momente de acrobaţie unice, uluitoare şi în acelaşi timp demonstraţii incredibile de forţă - începând de la demonstraţiile de echilibru, salturi şi piruete la limita imposibilului din "Prăjinile Chinezeşti" şi "Leagănul Rusesc" (cel mai riscant număr), continuând cu momentele de trapez şi bungee ce sfidează gravitaţia şi cu reprezentaţiile de jonglerie care fac deliciul publicului, până la îndelung aclamaţii şi unicii clovni. Expertiza tehnică şi designul extravagant se împletesc cu costume spectaculoase, jocuri orbitoare de lumină, umor, muzică senzaţională şi magie. Plin de farmec, culoare, amuzament, "Saltimbanco" este un spectacol de văzut alături de întreaga familie.

Neelanthi Vavidel a explicat că spectacolul colorat şi plin de expansivitate s-a născut, de fapt, într-o perioadă de criză mondială. "«Saltimbanco» a fost creat acum 20 de ani, în perioada Războiului din Golf. Atunci, mulţi au spus că este un Al Treilea Război Mondial. Mulţi oameni vedeau viitorul în culori negre. Creatorii show-ului au spus că vor să facă un spectacol despre viitor, dar nu despre un viitor întunecat (...) au văzut viaţa la oraş ca pe un lucru minunat, care face culturile să se înţeleagă între ele", a povestit directoarea artistică.

Vavidel, care călătoreşte în fiecare săptămână în altă ţară, a spus că publicul este diferit, dar tot ce contează este ca "Saltimbanco" să aibă un impact. "Spectatorii din Barcelona au fost incredibili. Erau foarte gălăgioşi. Alţii au stat cuminţi tot spectacolul şi la final au aplaudat", îşi aminteşte aceasta.

Pornind de la un grup de 20 de artişti de stradă, la începuturile sale din 1984, Cirque du Soleil este în prezent o importantă organizaţie cu sediul în Québec, ce oferă divertisment de înaltă ţinută artistică. Compania are 5.000 de angajaţi, incluzând mai mult de 1.300 de artişti din aproape 50 de ţări diferite. Peste 100 de milioane de spectatori din aproape 300 de oraşe de pe şase continente s-au lăsat uimiţi şi încântaţi până în prezent de Cirque du Soleil.

(Material realizat de Oana Ghita, oana.ghita@mediafax.ro)

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici