„Sărutul” lui Brâncuşi din cimitirul Montparnasse rămâne obiect de dispută ruso-franceză

Una dintre cele mai importante creaţii ale lui Constantin Brâncuşi, „Sărutul/ Le Baiser”, amplasată în cimitirul Montparnasse din Paris, este de foarte mulţi ani obiectul unei dispute între statul francez şi moştenitorii rusoaicei pe mormântul căreia se află sculptura.

1229 afişări
Imaginea articolului „Sărutul” lui Brâncuşi din cimitirul Montparnasse rămâne obiect de dispută ruso-franceză

„Sărutul” lui Brâncuşi din cimitirul Montparnasse rămâne obiect de dispută ruso-franceză

În 1910, Tatiana Raşevskaia, o rusoaică exilată la Paris, s-a sinucis la vârsta de 23 de ani. În memoria ei, familia tinerei a cumpărat sculptura reprezentând un cuplu îmbrăţişându-se, de la un artist român necunoscut în epocă. Era vorba despre "Sărutul/ Le Baiser", în prezent una dintre cele mai importante sculpturi ale lui Constantin Brâncuşi, care a fost amplasată pe mormântul rusoaicei, ca monument funerar.

„Este destul de puţin comun ca o operă de o asemenea importanţă, de o asemenea raritate, să fie plasată într-un loc public, cam la îndemâna oricui”, comentează Jérôme Dupuis, jurnalist al publicaţiei franceze L'Express, pentru Francetvinfo.com.

În prezent, creaţia este, totuşi, protejată de o cutie din lemn şi supravegheată prin intermediul a trei camere video şi al unei alarme.

În 2005, un comerciant de artă i-a descoperit pe proprietarii actuali ai sculpturii în Rusia, iar, de atunci, o dispută a izbucnit între statul francez şi aceştia.

Pe de o parte, statul francez doreşte ca sculptura să rămână în locul în care a fost amplasată iniţial, pe de altă parte, moştenitorii rusoaicei, care sunt oficial proprietari, deşi nu au acces la această lucrare, doresc să o recupereze pentru a o scoate la licitaţie.

Până în prezent, statul francez a avut câştig de cauză în toate procedurile juridice intentate, dar cei şase moştenitori ruşi au făcut apel.

În ultimii ani, cota de piaţă a lui Constantin Brâncuşi a crescut semnificativ. În 2018, sculptura sa "La jeune fille sophistiquée" a fost vândută la licitaţie pentru 62 de milioane de euro, iar Brâncuşi a devenit al doilea cel mai scump sculptor din lume, după Alberto Giacometti.

Sculptura „Le Baiser” din cimitirul parizian a stat apoi la baza unei serii de câteva zeci de versiuni.

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici