AEP: Ordonanţa privind Registrul Electoral este în sprijinul luptei împotriva votului ilegal

Preşedintele AEP, Ana Maria Pătru, susţine că Ordonanţa de Urgenţă privind Registrul Electoral instituie măsuri care susţin lupta împotriva votului ilegal, alegătorii având posibilitatea să fie înscrişi într-o singură listă la momentul scrutinului electoral.

267 afișări
Imaginea articolului AEP: Ordonanţa privind Registrul Electoral este în sprijinul luptei împotriva votului ilegal

AEP: Ordonanţa privind Registrul Electoral este în sprijinul luptei împotriva votului ilegal (Imagine: Shutterstock)

"Cetăţenii români vor avea posibilitatea să-şi verifice datele cu care sunt înscrişi în evidenţele electorale prin interogarea Registrului electoral, nefiind necesară deplasarea acestora la sediul primăriei, aşa cum era prevăzut în legislaţie până la adoptarea acestui act normativ. Aceasta este o măsură care vine în sprijinul luptei împotriva votului ilegal, cetăţenii având posibilitatea să fie înscrişi într-o singură listă la momentul scrutinului electoral", precizează Pătru, într-o declaraţie remisă joi agenţiei MEDIAFAX.

Oficialul AEP mai susţine că drepturile electorale ale cetăţenilor români aflaţi în ţară, cât şi în afara graniţelor României nu sunt afectate de acest act normativ.

"Dimpotrivă, acesta vine în sprijinul cetăţenilor români şi al administraţiilor publice locale, asigurând o bună şi eficientă gestionare a informaţiilor necesare organizării proceselor electorale în România, începând cu alegerile pentru Parlamentul European din 25 mai", mai susţine preşedintele AEP.

De asemenea, Pătru precizează că Ordonanţa de Urgenţă privind Registrul Electoral a fost promovată de AEP pentru transpunerea mai multor directive europene, dar şi pentru operaţionalizarea Registrului şi în cazul altor scrutine decât cele parlamentare.

Prevederile ordonanţei de urgenţă emisă miercuri de Guvern privind Registrul Electoral nu aduc nicio atingere sau îngrădire a exercitării dreptului de vot al cetăţenilor români din stăinătate, înscrierea în Registrul electoral necondiţionându-le exercitarea acestui drept, precizează ministrul David.

Contactat de MEDIAFAX, ministrul delegat pentru românii de pretutindeni, Cristian David, a adăugat că informaţia conform cărora românii din străinătate trebuie să se înscrie în Registrul Electoral cu 30 de zile înainte, la ambasade, este dintr-un proiect ce datează de la începutul anului 2012, fără legătură cu actul normativ emis miercuri.

Ordonanţa de urgenţă adoptată, miercuri, de Guvern prevede, pentru cetăţenii români cu domiciliul în străinătate, că aceştia sunt înscrişi în Registrul electoral cu nume, data naşterii, CNP, ţara de reşedinţă şi numărul şi data de eliberare a paşaportului.

OUG introduce un alineat nou în Legea 35/2008 la articolul 22 şi modifică alte alineate ale acestuia.

Alineatul 1, care în forma iniţială definea Registrul electoral, prevede, în urma modificării că: Autoritatea Electorală Permanentă asigură administrarea şi suportul tehnic necesar funcţionării Registrului electoral, coordonarea şi îndrumarea metodologică a persoanelor autorizate să opereze în Registrul electoral, precum şi controlul respectării dispoziţiilor legale incidente în domeniu.

O altă modificare stabileşte: "Înregistrarea şi actualizarea datelor de identificare a cetăţenilor români cu drept de vot înscrise în Registrul electoral se realizează, în mod permanent, de către persoane autorizate de primari, prin dispoziţie, cu sprijinul filialelor şi birourilor Autorităţii Electorale Permanente. Persoanele autorizate de primari, prin dispoziţie, operează direct în Registrul electoral, pe baza documentelor oficiale prezentate de persoana interesată sau comunicate de autorităţi, potrivit atribuţiilor ce le revin conform legii".

Alineatul 5 al articolul 22 este modificat, conţinând prevederi separate pentru cu alegătorii cu domiciului în România şi cei cu domiciliul în străinătate.

Pentru cei cu domiciliul în România, datele care vor fi înscrise în Registrul electoral sunt: numele şi prenumele, precum şi numele avut înaintea căsătoriei sau a modificării administrative a numelui; data naşterii; CNP; ţara de reşedinţă, dacă e cazul; adresa de domiciliu; adresa de reşedinţă şi perioada de valabilitate a acesteia; seria şi numărul cărţii de alegător; seria şi numărul actului de identitate; data emiterii actului de identitate şi data expirării acestuia.

Un alineat nou este introdus pentru alegătorii cu domiciliul în străinătate, în cazul cărora vor fi înscrise în registru: numele şi prenumele, precum şi numele avut înaintea căsătoriei sau a modificării administrative a numelui; data naşterii; CNP; ţara de reşedinţă, dacă e cazul; precum şi numărul paşaportului şi data eliberării acestuia.

În legea electorală existau deja şi au fost menţinute alineatele 6 şi 7 care prevăd că, "odată înscris în Registrul electoral cu adresa de domiciliu, alegătorul poate adresa AEP o cerere pentru înscrierea sa cu adresa de reşedinţă", precum şi că "cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate, precum şi cetăţenii români cu domiciliul în ţară aflaţi temporar în străinătate, la cererea lor, se înscriu în Registrul electoral cu datele corespunzătoare cu datele corespunzătoare ultimei adrese de domiciliu sau de reşedinţă".

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici