ProDemocraţia: Blaga a cheltuit de opt ori mai mult pentru un vot decât Oprescu

Candidatul PDL Vasile Blaga a cheltuit de circa opt ori mai mulţi bani decât candidatul independent, Sorin Oprescu, pentru voturile obţinute de la bucureşteni, în turul secund al alegerilor pentru Primăria Capitalei, relevă un raport elaborat de Asociaţia ProDemocraţia, dat publicităţii joi.

31 afișări
Imaginea articolului ProDemocraţia: Blaga a cheltuit de opt ori mai mult pentru un vot decât Oprescu

ProDemocraţia: Blaga a cheltuit de opt ori mai mult pentru un vot decât Oprescu (Imagine: Mediafax Foto)

Astfel, situaţia comparativă a cheltuielilor de campanie, raportate la numărul de voturi obţinute în turul secund de scrutin de candidaţii la funcţia de primar general al Capitalei relevă faptul că Vasile Blaga (PDL) a cheltuit 6,3 lei pentru un vot, în timp ce Sorin Oprescu (independent) a cheltuit 0,8 lei pe un vot, deci de circa 8 ori mai puţin decât contracandidatul său.

Raportul ProDemocraţia prezintă, de asemenea, şi sumele cheltuite de principalii candidaţi la Primăria Capitalei, monitorizate de Asociaţie, de unde reiese că Vasile Blaga a cheltuit în campania din 2008 suma de 1.524. 536 lei, în timp ce Ludovic Orban (PNL) a cheltuit 525.619 lei, iar Sorin Oprescu a cheltuit 266.545 lei.

Totodată, raportul Asociaţiei ProDemocraţia prezintă şi situaţia comparată a cheltuielilor monitorizate pentru candidaţii aleşi în funcţia de primar în 2004, care au candidat şi în 2008.

Reiese astfel, din raport, că Andrei Chiliman, (PNL) a cheltuit în 2008 cu 475% mai multe fonduri decât în 2004, el fiind cotat cu 617.504 lei cheltuiţi în campania din 2008, faţă de 130.000 lei cheltuiţi în campania din 2004.

În contrapartidă, primarul Sectorului 5, Marian Vanghelie, a cheltuit în 2008 doar un sfert din suma cheltuită în 2004. Astfel, potrivit raportului ProDemocraţia, Vanghelie a cheltuit 122.416 lei în campania din 2008, faţă de circa 500.000 de lei în campania din 2004.

Raportul ProDemocraţia relevă faptul că o parte dintre candidaţii pentru funcţia de primar în 2004 şi-au redus semnificativ cheltuielile în campania din 2008 (Marian Vanghelie, Neculai Onţanu – 76.189 lei cheltuiţi în 2008 faţă de 275.978 lei în 2004 – Dan Darabont), ceilalţi candidaţi au înregistrat creşteri de până la 7 ori a cheltuielilor de campanie.

Raportul citat arată, de asemenea, că în timp ce primarii PSD au cheltuit mai mult în 2004, candidaţii PNL şi PDL au benefiaciat de resurse financiare mult mai bune în 2008.

În timp ce primarii în funcţie au cheltuit, în medie, 7,7 lei pe vot în Bucureşti, respectiv 7 lei pe vot în provincie, principalii competitori au cheltuit 7,4 lei pentru fiecare vot primit în Bucureşti, respectiv 8,3 lei în provincie, se arată în raportul ProDemocraţia.

Astfel, dacă primari precum Neculai Onţanu, Liviu Negoiţă sau Radu Mazăre au reuşit să recâştige postul de primar cu costuri minime (1,2 lei, 2 lei sau 1,9 lei pentru fiecare vot primit), o parte dintre primarii intraţi în turul doi au cheltuit sume semnificative pentru a rămâne în funcţie, se arată în raport.

În acest fel, Cristian Poteraş a trebuit să cheltuiască 14,7 lei pentru fiecare vot obţinut, în timp ce Gheorghe Nechita a ajuns să cheltuiască 15 lei pentru ficare vot.

În ceea ce priveşte perdanţii, Răzvan Murgeanu, candidatul PDL la Primăria Sectorului 1, a avut cea mai costisitoare campanie, ajungând la cheltuieli de 19,8 lei pentru fiecare vot obţinut, se mai arată în raportul citat.

Raportul mai arată că, execeptând campania lui Marian Vanghelie (PSD), candidaţii PDL s-au situat pe primul loc din punct de vedere al cheltuielilor.

Pe de altă parte, se mai precizează în raport, câştigătorul Primăriei Generale a Capitalei, Sorin Oprescu, s-a situat pe locul 4 din punct de vedere al cheltuielillor generale, după Vasile Blaga, Ludovic Orban şi Cristian Diaconescu.

Concluziile raportului ProDemocraţia relevă că, dacă în campania din 2004 PSD era campionul cheltuielilor, în 2008 locul său a fost luat de PDL.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici