Adriana Săftoiu propune o Lege a manualelor şcolare

Deputatul PNL Adriana Săftoiu a depus, la Cameră, un proiect de lege privind regimul manualelor şcolare, care prevede acordarea gratuită a acestora în învăţământul obligatoriu, crearea unei biblioteci virtuale, precum şi respectarea unor criterii de calitate pentru manuale, definite în lege.

201 afișări
Imaginea articolului Adriana Săftoiu propune o Lege a manualelor şcolare

Adriana Săftoiu propune o Lege a manualelor şcolare (Imagine: Andrei Pungovschi/Mediafax Foto)

Proiectul de lege prevede asigurarea manualelor şcolare şi a auxiliarelor şcolare gratuite pentru toţi elevii din învăţământul obligatoriu şi pentru cei din învăţământul profesional şi liceal care provind din familii cu venituri mici; asigurarea calităţii şi a corectitudinii ştiinţifice a manualelor şcolare şi a auxiliarelor curriculare; utilizarea în activitatea şcolară numai a manualelor aprobate; descentralizarea procesului de achiziţie a manualelor.

Conform proiectului, manualele şi auxiliarele curriculare se elaborează pentru o disciplină, modul de pregătire profesională sau grup de discipline/ module prevăzute în curriculumul naţional, în format tipărit sau electronic, iar viabilitatea celor tipărite este de patru ani şcolari de la momentul achiziţiei publice.

"În învăţământul obligatoriu manualele şi auxiliarele curriculare se asigură gratuit", prevede iniţiativa.

Conform documentului, pentru învăţământul gimnazial, liceal şi profesional se asigură, de regulă, formatul tipărit al manualelor.

În ceea ce priveşte învăţământul special, acesta dispune de manuale şcolare şi auxiliare curriculare adaptate, în conformitate cu nevoile speciale ale elevilor cu dizabilităţi.

Adriana Săftoiu propune, în proiectul său, ca Ministerul Educaţiei să organizeze Biblioteca Şcolară Virtuală în care se vor stoca toate manualele şcolare şi auxiliarele curriculare necesare tuturor disciplinelor, modulelor de pregătire profesională, grupurilor de discipline/ module prevăzute în curriculumul naţional.

Accesul elevilor pe parcursul studiilor şi al cadrelor didactice la Biblioteca Şcolară Virtuală este gratuit.

Elaborarea manualelor şcolare şi a auxiliarelor curriculare pentru învăţământul preuniversitar se face de către o editură sau de către un autor/un grup de autori şi se realizează, de regulă, în pachete educaţionale.

Utilizarea de texte sau selecţii din opere literare, fragmente din lucrări ştiinţifice, reproduceri, ilustraţii, partituri, în manualele şcolare şi auxiliarele curriculare pentru învăţământul obligatoriu, care sunt distribuite gratuit, este scutită de plata drepturilor de autor.

Conform proiectului, se pot utiliza manuale alternative, iar cadrul didactic poate recomanda elevilor un anumit manual şcolar/pachet educaţional, pe baza criteriilor stabilite de MECTS.

Manualele şcolare trebuie să respecte următoarele criterii generale: conformitatea cu programa şcolară şi caracterul nediscriminatoriu, precum şi criteriile de calitate: corectitudinea conţinutului ştiinţific, abordarea didactică a conţinutului ştiinţific, contribuţia la optimizarea procesului de predare-învăţare-evaluare, organizarea conţinutului în vederea formării de competenţe în conformitate cu programa şcolară, calitatea şi accesibilitatea limbajului, calitatea tehnoredactării, stilul şi unitatea proiectului de manual şcolar. Toate aceste criterii se evaluează în funcţie de o serie de indicatori menţionaţi în proiectul de lege.

Acesta mai prevede că evaluarea proiectelor de manuale şcolare şi auxiliare curriculare se realizează în sesiuni de evaluare anuale. Declanşarea sesiunilor de evaluare este anunţată, de regulă, cu cel puţin 12 luni înainte. Procesul de evaluare se realizează în cadrul creat de o aplicaţie on-line concepută ca serviciu public şi gestionată de MECTS şi în conformitate cu o metodologie separată.

MECTS constituie corpul specializat al evaluatorilor de manuale, care reprezintă o bază de selecţie pentru cadrele didactice incluse în colectivele de evaluatori la sesiunile care urmează să fie organizate. În corpul evaluatorilor de proiecte sunt cuprinse acele cadre didactice care: au demonstrat competenţă şi eficienţă/ performanţă în activitatea de evaluare/ reevaluare a proiectelor de manuale şcolare; au fost desemnaţi evaluatori la minimum două sesiuni de evaluare anterioare; au participat la minimum două programe de formare/ perfecţionare în domeniul evaluării proiectelor de manuale şcolare.

Evaluatorii de proiecte de manuale şcolare trebuie să fi desfăşurat activităţi de predare-învăţare-evaluare în ultimii cinci ani, în învăţământul preuniversitar şi trebuie să nu fie autori de proiecte de manuale să nu deţină acţiuni la editurile care propun proiecte şi să nu fie rude cu persoanele implicate în elaborarea acestora.

Lista proiectelor de manuale şcolare şi auxiliare curriculare care îndeplinesc criteriile de calitate în urma evaluării va fi aprobată prin ordin al ministrului educaţiei.

Manualele aprobate sunt incluse în Catalogul manualelor şcolare şi sunt introduse în Biblioteca Şcolară Virtuală.

Conform proiectului, achiziţionarea manualelor se realizează de către fiecare ISJ sau ISMB, iar MCTS monitorizează această activitate şi alocă resursele bugetare necesare.

Fiecare ISJ poate achiziţiona doar manuale şcolare şi auxiliare curriculare aprobate prin ordin al ministrului educaţiei, în baza unui standard de cost. Modalitatea de calcul a standardului de cost se stabileşte printr-o procedură separată, elaborată de MECTS.

Manualele aprobate prin ordin al ministrului, care nu au făcut obiectul achiziţiei publice de către ISJ/ ISMB, pot fi utilizate în învăţământul preuniversitar la recomandarea cadrului didactic, iar achiziţionarea lor se face de pe piaţa liberă, potrivit voinţei părinţilor/elevilor.

Pentru activitatea de difuzare a manualelor în unităţile de învăţământ, fiecare depozit judeţean de carte şcolară primeşte o cotă de distribuţie de 10%, virată de către edituri sau de către societăţile comerciale de profil care şi-au asumat obligaţia de a edita, tipări şi difuza manualele şcolare.

La nivel naţional, evidenţa manualelor este coordonată de către MECTS şi este realizată pe baza "Catalogului".

În februarie, deputatul PNL Adriana Săftoiu a declarat, la o dezbatere, că învăţământul românesc este "inhibitor şi negativ" şi că multe din manualele actuale sunt "un foarte bun somnifer".

"Programa şcoală nu diferă de cerinţele învăţământului de până în 1989. Aşa cum văd din programă, aş spune că învăţământul din România este unul inhibitor, de sancţionare, un învăţământ negativ care nu încurajează nici creativitatea, nici persoanlitatea elevului. Nu e un învăţământ euristic. Curricula este greoaie, elevul este pus în situaţia de a asimila noţiuni complexe în detrimentul asimilării şi consolidării noţiunilor de bază pentru clasele I-IV, adică ortografie şi punctuaţie, citire cursivă, înţelegerea unui text", a susţinut Adriana Săftoiu.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici