ANALIZĂ: Cu ce noutăţi vine noul an şcolar? Dictare la liceu, lectură la clasele I-IV, alfabetizare în înţelegerea unui text

Liceeni vor da dictări pentru "consolidarea scrierii ortografice", elevii din gimnaziu vor avea la lecţiile de limba română "alfabetizare" în înţelegerea textului, iar la clasele I-IV a fost introdusă oră de lectură în orar.

2012 afişări
Imaginea articolului ANALIZĂ: Cu ce noutăţi vine noul an şcolar? Dictare la liceu, lectură la clasele I-IV, alfabetizare în înţelegerea unui text

Dictare la liceu, alfabetizare în înţelegerea textului la gimnaziu şi lectură la clasele I-IV (Imagine: Liviu Maftei/Mediafax Foto)

Ministrul Educaţiei, Daniel Funeiu, a anunţat, duminică, mai multe măsuri pentru îmbunătăţirea procesului educaţional şi reducerea "analfabetismului funcţional", respectiv dictare la liceu, alfabetizare în înţelegerea textului la gimnaziu şi lectură la ciclul primar.

"Pentru reducerea analfabetismului funcţional trebuie îmbunătăţirea competenţelor de lectură. Prin aceste măsuri impunem o intervenţie imediată şi unitară la nivelul întregului sistem, având beneficiari toţi elevii", a spus ministrul Daniel Funeriu.

Concret, la clasele I-IV se introduce oră de lectură distinctă în orar, cu activităţi specifice elevilor de clasa întâi şi a II-a. Pentru clasele V-VIII, la orele de limba română sunt alocate minim două secvenţe în structura lecţiei pentru alfabetizare în înţelegerea textului.

În toate ariile curriculare se introduc din acest an secvenţe care vor duce la alfabetizare în înţelegerea textului specific. De asemenea, a fost introdusă obligativitatea "momentului ortografic", inclusiv la clasele de liceu, a mai spus Funeriu.

Secretarul de stat pentru învăţământ preuniversitar, Oana Badea, a precizat că "moment ortografic" în liceu înseamnă că elevii vor da dictări pentru consolidarea scrierii ortografice. În plus, alfabetizarea în înţelegerea unui text se referă la explicarea unor noţiuni pe care elevii nu le înţeleg.

"Spre exemplu, la geografie, fizică sau chimie. Degeaba încearcă profesorul să predea anumite noţiuni, dacă elevul nu are cunoştinţele de bază. La geografie, nu ştiu să citească o hartă. Atunci va fi ajutat, alfabetizat pentru înţelegerea textului, şi la gimanziu, dar şi la liceu", a explicat Oana Badea.

Ea a mai spus că pentru alfabetizarea în înţelegerea textului sunt pregătiţi zeci de formatori.

Ministrul Educaţiei a mai spus că o altă măsură specifică anului şcolar viitor vizează transformarea evaluării într-un instrument standardizat, cu scopul de orientare şi optimizare a învăţării.

Astfel, la începutul anului şcolar, după două săptămâni de recapitulare, la disciplinele indicate în foaia de parcurs, elevii vor susţine o evaluare iniţială, a cărei structură unitară va fi asigurată de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare, a precizat ministrul Educaţiei.

El a adăugat că obiectivele acestei evaluări sunt optimizarea predării şi învăţării în funcţie de nivelul constatat şi reprezintă, de asemenea, un prim pas spre personalizarea învăţării.

Rezultatele acestor evaluări nu sunt publice şi nu duc la ierarhizarea elevilor sau a claselor, ele fiind oarecum ierarhizate.

"Accentuez aici importanţa acestor evaluări în ceea ce-i priveşte pe elevii de clasa a XI-a şi a XII-a, în vederea examenului naţional de bacalaureat. Pentru aceşti elevi, rezultatele evaluării se vor regăsi în fişe standardizate ale elevului, semnate de profesori, diriginte şi director şi luate la cunoştinţă de părinte sau tutore. În această fişă se vor regăsi eventualele elemente de risc în vederea bacalaureatului şi mijloacele de adaptare a programului de învăţare pentru creşterea şanselor la bacalaureat. Astfel dimensionăm corect relaţia părinte-elev-profesor. De asemenea astfel ne propunem să eliminăm iluzia că bacalaureatul poate fi luat de oricine, oricum", a mai spus ministrul Daniel Funeriu.

Elevii vor fi evaluaţi la toate disciplinele după două săptămâni de recapituale, iar rezultatele testelor vor fi transmise de către diriginţi fiecărui părinte şi trecute în "foaia de parcurs", potrivit unei note transmise de Ministerul Educaţiei unităţilor de învăţământ.

La sfârşitul anului, elevii vor susţine un nou test similar celui din septembrie, iar rezultele vor fi trecute în aceeaşi fişă de parcurs şi vor fi comparate cu cele de la prima evaluare. Tot în foaia de parcurs vor fi înregistrate absenţele.

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici