Andrei Coşuleanu, Act for Tomorrow: În 2021, peste 1 milion de români au venit la aparatele de colectare deşeuri din cadrul magazinelor Kaufland din toată ţara şi au adus ambalaje în vederea reciclării

Retailerul german Kaufland, unul dintre cei mai puternici jucători din comerţul local, a investit circa 31 de milioane de lei în aproximativ 150 de aparate ce colectează ambalaje de tip plastic, sticlă sau doză în vederea reciclării.

321 afișări
Imaginea articolului Andrei Coşuleanu, Act for Tomorrow: În 2021, peste 1 milion de români au venit la aparatele de colectare deşeuri din cadrul magazinelor Kaufland din toată ţara şi au adus ambalaje în vederea reciclării

Andrei Coşuleanu, Act for Tomorrow: În 2021, peste 1 milion de români au venit la aparatele de colectare deşeuri din cadrul magazinelor Kaufland din toată ţara şi au adus ambalaje în vederea reciclării

“Este un lucru care se întâmplă în România în ultimii trei ani. Din 2018, Kaufland România a început un amplu program de reciclare. Astfel, astăzi, orice român dintr-un oraş unde există un magazin Kaufland poate merge în parcarea acestei unităţi şi poate colecta deşeurile în vederea reciclării. Kaufland este singura companie din retail din România care asigură în fiecare magazin un aparat de colectare în vederea reciclării a ambalajelor de tip sticlă, plastic şi metal”, spune Andrei Coşuleanu, preşedinte al ONG-ului Act for Tomorrow, care colaborează cu Kaufland pe o serie de programe de mediu.

El adaugă că această investiţie, ce s-a derulat în ultimii trei ani de zile, este un efort financiar. Dar, în fond, acest efort financiar este de fapt o investiţie în viitor pentru Kaufland.

„Ştim că sustenabilitatea nu este un cost ieftin, dar este unul asumat. Cred că acest cost ar trebui asumat de cât mai multe companii locale, pentru România este ţara unde aceste firme desfăşoară activităţi şi cu toţii ne dorim o ţară curată şi sănătoasă.”

Andrei Coşuleanu adaugă că în cazul Kaufland este vorba de o investiţie din fonduri proprii în sustenabilitate.

„Este un cost, iar dacă aduce beneficii externe companiei este ideal, dar acesta nu este elementul care să pună punctul pe „i” când vine vorba de luarea unei decizii.”

Preşedintele Act for Tomorrow mai spune că oamenii care au ieşit cel puţin o dată din ţară îşi doreau astfel de aparate de reciclare pe care le-au văzut în Occident. Acest proiect este astfel o transpunere a unui exemplu de bună practică din Germania (dar şi din alte ţări). Acolo, orice cetăţean e educat în acest sens şi e obişnuit să colecteze selectiv. „Oamenii din Occident au adoptat şi îmbrăţişat acest comportament în fiecare zi. Ei duc ambalajele înapoi pentru că acolo unde aruncăm un ambalaj, pentru el începe o nouă viaţă. Dacă reciclăm, el se transformă dintr-un recipient în materie primă pentru noi recipiente.”

În 2021, peste 1 milion de români au venit la aparatele de colectare deşeuri din cadrul magazinelor Kaufland din toată ţara şi au adus ambalaje în vederea reciclării.

„Pentru România, aceasta este o cifră uriaşă în contextul în care suntem încă deficitari la capitolul de reciclare. Iar ce putem spune cu siguranţă e că fiecare pet, sticlă sau doză care vine la un aparat Kaufland merge sigur la reciclat.”

Uşor-uşor, oamenii sunt mai educaţi când vine vorba de sustenabilitate. E vorba de educaţia pe care o face sectorul privat, dar din când în când şi instituţiile publice şi uneori ONG-urile fac asta. Protejarea mediului este de fapt o rutină zilnică pe care trebuie să o îmbrăţisăm, adaugă Andrei Coşuleanu.

Protejarea mediului înseamnă pe de-o parte să nu periclitezi resursele zilei de mâine. Trebuie să cumpărăm responsabil şi trebuie să generăm cât mai puţin deşeu – fie că e vorba de plastic sau risipă alimentară, o problemă foarte importantă a zilelor noastre în România. În acelaşi timp, protejarea mediului înseamnă educarea tinerei generaţii.

„Nu ar trebui să mai consumăm din viitor. Statisticile arată că resursele planetei se consumă deja din luna iulie. Astfel, din august până în decembrie consumăm din resursele următorului an.” Ce înseamnă asta? Solurile din toată lumea nu apucă să se regenereze, să respire. Iar mai departe, în lanţ, pierdem valoarea terenurilor. Pe termen mediul şi lung asta înseamnă că nu vom mai avea unde să cultivăm sănătos.

„Oamenii au înţeles asta şi au înţeles să cumpere mai mult produse naţionale spre exemplu. Din punct de vedere economic şi strategic, pentru o ţară e sănătos să poată să îşi cultive hrana local. Vedem contextul internaţional. Dacă ai resursele local, poţi trăi fără probleme. Iar România le are. Plus că e mai sustenabil să consumi din proximitate. Impactul transportului spre exemplu este unul uriaş.”

Sustenabilitatea, spune Andrei Coşuleanu, e de fapt dezvoltarea durabilă a economiei, a societăţii şi a mediului.

„Kaufland are un demers la nivel global, se numeşte Reset Plastic, obiectiv care este îmbrăţişat şi dus la cel mai înalt nivel de o ţară din grup - România. Se acţionează pe cinci paliere.” În primul rând e vorba de direcţia de informare, apoi de cea de reducere a consumului, de cea de design – ambalaje cât mai reciclabile -, de cea de reciclare şi, nu în ultimul rând, de cea de asumare ca produsele proprii să fie prietene cu natura. În Kaufland, până în 2025, obiectivul este reducerea cu 20% a consumului de plastic. Totodată, 100% din articolele care deservesc produsele din rol de ambalaj vor fi din materiale reciclabile.

„Este o ambiţie care s-a transpus într-o strategie inclusiv în România. În momentul de faţă, este în plin proces de implementare.”

Astăzi, Kaufland este cea mai sustenabilă companie la nivel naţional. E vorba de analiza unui raport de către specialişti, raport care arată impactul businessului Kaufland la nivel naţional în zona socială, economică şi de mediu.

„Încă sunt puţini pionieri în domeniul sustenabilităţii din România. Acesta este un domeniu care se inovează foarte, foarte repede. Dar, în acelaşi timp, sunt puţine companii şi puţini manegeri care investesc resurse financiare importante în sustenabilitate.”

Companiile care vor pune sustenabilitatea pe lista priorităţilor vor fi cele care vor trăi sănătos pe termen lung. Astăzi se poate face business fără să se ţină cont de sustenabilitate, dar este un business pe termen scurt. Iar asta se vede în marile economii internaţionale, spune preşedintele Act for Tomorrow.

„Reducerea plasticului joacă un rol cheie în strategia Kaufland de sustenabilitate. Ce se întâmplă astăzi e, pe de-o parte, asigurarea unei infrastructuri la nivelul fiecărui magazin. Dar, pentru a face diferenţa la nivel de România, am început împreună cu Kaufland o campanie pe plajele din România, o campanie ce are ca scop educarea.”

Educarea se poate face prin mai multe metode, inclusiv prin materiale educative, inclusiv prin sisteme inovative. Kaufland are în prezent prin programul Acţionăm pentru Ape, desfăşurat împreună cu Act for Tomorrow, prima şi cea mai mare infrastructură de colectare de deşeuri de pe plajele din România în formă de animale marine, explică Andrei Coşuleanu.

„În ultimii ani am văzut că interesul oamenilor pentru acest domeniu a crescut. Educaţia joacă un rol cheie la nivelul acestei campanii. Copiii înţeleg astfel că viaţa unui pet este una semnificativă prin comparaţie cu cea a animalelor marine. Acţionăm pentru ape e un program ajuns în al doilea an. Îl vom continua şi pe viitor. În 2019, am început campania cu educaţie. În 2020 am văzut evoluţia, am dublat numărul de animale marine şi am mers înainte cu aceeaşi strategie.”

Totodată, în 2021, Kaufland a inaugurat prima ambarcaţiune din România 100% electrică. Ebisu este un vapor care strânge deşeurile din ape. Astăzi, ambarcaţiunea poate funcţiona independent doar din energia solară pe care o captează.

„În ultimul an am mers în comunităţi şi am lucrat împreună cu ele. Avem ca plan pentrru 2022 să continuăm aceste iniţiative care au funcţionat. În primăvară, ne-am gândit cum ar fi ca oamenii să meargă cu transportul public şi să renunţe la maşină. Am zis să punem deşeurile în schimbul biletelor de autobuz.”

Campania Schimbă petul cu biletul a început la Contanţa. Au fost şase ediţii acolo. „Apropo de continuitatea proiectelor, acesta a fost gândit pentru o singură ediţie la Constanţa. Efervescenţa zilei ne-a convins să continuăm. Mai mult, când am terminat, am primit recomandări să mergem şi în ţară. Am decis să facem o caravană, am făcut un demo la Craiova şi au urmat Galaţi, Iaşi, Buzău, Timişoara şi Sibiu.”

Peste 6.000 de ambalaje au fost colectate în timpul acestei campanii. În afară de Constanţa unde campania a durat şase ediţii, în rest a fost vorba de un weekend în fiecare oraş.

„De fapt, acesta a fost o campanie menită să le prezentăm oamenilor soluţia de a aduce deşeurile la aparatele de colectat în vederea reciclării.”

Astfel de campanii sunt complementare strategiei de la nivel european cum este Reset Plastic. Ele sunt liante pentru a susţine această strategie de business, adaugă el.

„Este nevoie de cât mai mulţi actori-companii care să vină cu astfel de investiţii. Există un interes comun, acela de a nu mai vedea munţii sau apele României pline de deşeuri. Vrem cu toţii ca generaţiile viitoare să trăiască în armonie cu natura.”

Andrei Coşuleanu spune că un lucru important ce a avut loc recent este acela că în Parlament, legea educaţiei pentru protecţia mediului a trecut.

„Este o normalitate. Educaţia de mediu trebuie să fie o materie pentru copiii din toată ţara. Vedem de multe ori fenomene meteo extrem de diverse şi ele sunt efectul schimbărilor climatice şi în esenţă e vorba de impactul pe care noi ca indivizi îl avem asupra mediului.”

El adaugă că este important şi cadrul legislativ. În nicio ţară nu s-a făcut performanţă fără un cadrul legislativ clar şi bine aplicat, inclusiv cu partea bună a lui, dar şi cu sancţiunile aferente.

„Nu mă gândesc că oamenii trebuie să fie amendaţi că nu colectează selectiv acasă, dar putem face în aşa fel încât oamenii să plătească mai puţin dacă strâng separat deşeurile. Dacă te opui acestui sistem, atunci poţi plăti mai mult, pentru ca din acele taxe pe care autorităţile le colectează, să poată fi susţinut mai departe angrenajul.”

O astfel de constrângere financiară acolo unde generezi deşeuri, adică acasă, va avea un impact asupra fiecărui român. La fel, un sistem care pune preţ pe ambalaj, îl va aduce pe acesta înapoi de unde a fost generat, conchide preşedintele Act for Tomorrow.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici