- Home
- Social
- BUCUREŞTI, (05.12.2018, 05:00)
- Ana Petrescu
- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
CCR dezbate astăzi sesizarea Opoziţiei privind Legea spălării banilor. PSD, acuzat că vrea s-o folosească "în reglarea de conturi"
Curtea Constituţională a României va dezbate, miercuri, obiecţia de neconstituţionalitate formulată de PNL şi USR în legătură cu Legea pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor despre care Opoziţia susţine că PSD vrea s-o folosească "în reglarea de conturi" cu organizaţiilor neguvernamentale.
890 afișări
CCR dezbate astăzi sesizarea Opoziţiei privind Legea pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi acuză PSD vrea s-o folosească "în reglarea de conturi"
"Obiecţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, obiecţie formulată de un număr de 90 de deputaţi aparţinând Grupului parlamentar al Partidului Naţional Liberal şi Grupului parlamentar al Uniunii Salvaţi România", potrivit ordinii de zi a şedinţei de miercuri a CCR, afişată pe site-ul instituţiei.
Pe 31 octombrie, Opoziţia a sesizat Curtea Constituţională în legătură cu Legea privind combaterea spălării banilor. Liderul deputaţilor PNL, Raluca Turcan, declara atunci că prin respectiva lege este interzisă şi blocată activitatea funcţionării organizaţiilor non-guvernamentale.
TITLURILE ZILEI
-
-
ieri, 22:52
-
ieri, 18:31
-
ieri, 22:38
• Novak Djokovic, lovit de o sticlă de apă, a ieşit de pe teren sângerând
-
ieri, 17:01
-
ieri, 16:57
• Protest violent anti-Tesla în Germania, cu tentative de asalt asupra fabricii de maşini electrice
-
ieri, 16:42
-
ieri, 14:31
• Legea pentru consolidarea capacităţii de combatere a evaziunii fiscale a fost promulgată
-
ieri, 14:26
• Viaţa din interiorul lagărelor secrete de detenţie din Israel
-
ieri, 15:35
• Lupte grele în regiunea Harkov. Ruşii au atacat cu blindate, ucrainenii au trimis întăriri
-
ieri, 14:43
• Ciucă, după promulgarea legii pentru combaterea evaziunii fiscale: România trece la o nouă etapă
-
ieri, 11:51
-
ieri, 11:10
• Treburile casnice şi îngrijirea copiilor, exclusiv sarcinile femeilor în Grecia, Italia şi România
-
• Telefoanele Seriei HUAWEI Pura 70 sunt aici! Un design unic şi camere foto de top (P)
-
ieri, 09:27
-
ieri, 09:12
„PNL şi USR au sesizat la CCR cu privire la aspecte de neconstituţionalitate pe legea de traspunere a directivei privind prevenire şi combaterea spălării banilor.În stilul caracteristic, preşedintele Camerei Deputaţilor şi preşedintele PSD, Liviu Dragnea, a luat o directivă europeană şi s-au gândit să o folosească în reglarea de conturi de data aceasta cu organizaţiile non-guvernamentale. Cu alte cuvinte, o directivă care a fost publicată la nivel european în 2015, pe care ar fi putut să o preia pe rând mai multe guverne şi majorităţi parlamentare să o transpună în Parlament a fost acum îmbrăţisată de majoritatea PSDragnea în Camera Deputaţilor pentru a interzice şi a bloca funcţionarea organizaţiilor care desfăşoară activtăţi în interes public în interesul social şi a dezarmat persoanele vulnerabile social să apeleze la organizaţii non-guvernamentale”, a afirmat Turcan, la Parlament.
Aceasta a adăugat că în sesizarea transmis Curţii este contestată şi „procedura viciată de vot” la legea combaterii spălării banilor, referindu-se la faptul că dupa ce proiectul a fost respins prima oară, a fost reluata procedura de vot în plenul Camerei Deputaţilor, a doua oară iniţiativa fiind adoptată.
În sesizarea PNL şi USR la Curtea Constituţională cu privire la Legea pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative "se arată că dispoziţiile art. 5 alin. (1) lit. c) din lege sunt neconstituţionale deoarece introduc un tratament juridic diferit unor categorii de persoane aflate în situaţii similare, contrar principiului egalităţii în faţa legii, consacrat la art. 16 din Constituţie".
Cu alte cuvinte, Opoziţia a argumentat că „dispoziţiile normative, în forma modificată în Camera Deputaţilor, sunt neclare, lipsite de fluenţă şi conţin pasaje echivoce, fiind imposibil de stabilit conduita legală căreia cetăţenii aparţinând organizaţiilor minorităţilor naţionale urmează să se conformeze, fiind de asemenea norme discriminatorii în raport cu cetăţenii români”.
Potrivit textului sesizării Opoziţiei la CCR, „dispoziţiile art.4 alin.(2) lit.c) şi ale art.5 alin.(1) lit.i) sunt imprecise şi, pe cale de consecinţă, neclare raportat la dispoziţiile art.63 din lege, în sensul că, potrivit acestuia din urmă, toate asociaţiile şi fundaţiile, inclusiv organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, au obligaţia, sub sancţiunea dizolvării ca „în termen de 12 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, asociaţiile şi fundaţiile au obligaţia completării documentelor conform cerinţelor prevăzute la art. 6, 7, art. 16 şi 17 din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta lege”.
Totodată, în acelaşi context normativ, PNL şi USR au susţinut că a fost încălcat regulamentul Uniunii Europene în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date.
„Art. 4 alin.(2) pct.4 din Legea pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative încalcă dispoziţiile art.8 din REGULAMENTUL Uniunii Europene nr. 679 din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor) deoarece, în mod nelegal, sunt incluse pentru prelucrare datele cu caracter personal ale copiilor deşi există o obligaţie legală de excludere stipulată de art.8 din Regulamentul nr. 679 din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE”, potrivit sesizării la CCR.
De asemenea, Opoziţia a subliniat că prin adoptarea respectivei legi a fost încălcat principiul legalităţii dedus din art.1 alin.(5) din Constituţie.
„Legea pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative (PL-x nr. 483/2018), este neconstituţională în ansamblul său pentru încălcarea procedurii regulamentare de adoptare a acestui act normativ iar art.4 alin.(2) lit. c), art.5 alin.(1) lit. i) şi art.18 din legea suspusă controlului de constituţionalitate sunt neconstituţionale pentru motivele intrinseci invocate mai sus care determină încălcarea dispoziţiilor art. 1 alin.(3) şi alin.(5), art.16, art.26, art. 40 alin. (1) şi art.148 alin.(2) din Constituţia României.”, se arată în textul sesizării la CCR.
Pe 24 octombrie, Camera Deputaţilor a adoptat, decizional, Legea pentru combaterea spălării banilor, după ce iniţial proiectul a fost respins. Atunci grupul deputaţilor PSD a propus reluarea votului, pe motiv că în sală erau parlamentari care nu şi-au exprimat votul, deşi erau prezenţi. După reluarea votului, legea a trecut cu majoritate. După situaţia ezitantă din plen, preşedintele Camerei Deputaţilor, Liviu Dragnea, a cerut verificarea sistemului electronic de vot.
Potrivit raportului dat de comisiile reunite juridică şi de buget la legea de prevenire a spălării banilor, adoptat de Camera Deputaţilor, noţiunea de „beneficiar real” include în cazul asociaţiilor şi fundaţiilor „persoanele fizice sau, în cazul în care acestea nu au fost identificate, categoria de persoane fizice în al căror interes principal asociaţia sau fundaţia a fost înfiinţată sau funcţionează”.
De asemenea, legea prevede că sunt „entităţi raportoare” fundaţiile şi asociaţiile, federaţiile, precum şi orice alte persoane juridice de drept privat fără scop patrimonial.
În ceea ce priveşte fundaţiile şi asociaţiile, a fost introdusă o excepţie de la obligativitatea raportării beneficiarilor reali pentru organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, membre ale Consiliului Minorităţilor Naţionale.
Potrivit legii, unitatea de informaţii financiare a României este Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB). Oficiul este autoritatea care coordonează realizarea evaluării riscurilor de spălare a banilor şi finanţare a terorismului la nivel national.
Proiectul legislativ spune că reprezintă „entităţi raportoare” instituţiile de credit şi cele financiare, instituţiile financiare, administratorii de fonduri de pensii private, furnizorii de servicii de jocuri de noroc, auditorii, experţii contabili, persoanele care acordă consultanţă fiscală, notarii, avocaţii, executorii judecătoreşti, agenţii imobiliari, fundaţiile şi asociaţiile, precum şi „alte entităţi care comercializează bunuri sau prestează servicii, în măsura în care efectuează tranzacţii în numerar a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro, indiferent dacă tranzacţia se execută printr-o singură operaţiune sau prin mai multe operaţiuni ce par a avea o legătură între ele”.
Aceste entităţi raportoare sunt obligate să transmită ONPCSB „un raport pentru activitate suspectă” dacă acestea „cunosc, suspectează sau au motive rezonabile să suspecteze că: bunurile provin din săvârşirea de infracţiuni sau au legătură cu finanţarea terorismului; sau persoana sau împuternicitul/reprezentantul/mandatarul acesteia nu sunt cine pretind a fi”.
Totodată, raportul adoptat de comisiile de specialitate conţine amendamente care introduc în legea privind spălarea banilor o categorie intitulată "persoanelor expuse public", din care face parte Preşedintele României, membrii Guvernului, parlamentarii, conducerile partidelor şi judecătorii CCR.
Citește pe alephnews.ro: Primele probleme la cipul Neuralink: Ce s-a întâmplat în creierul primului om implantat, la doar o lună după ce a primit dispozitivul
Citește pe www.zf.ro: Temerile occidentalilor se adeveresc: China îşi transformă în continuare supracapacitatea de producţie în exporturi, iar acestea cresc, în special cele ale industriilor high-tech, pe care ţara se bazează pentru a-şi revitaliza economia
Citește pe www.zf.ro: Avertisment apocaliptic de la omul care a creat ChatGPT: ”Îmi este frică de ce va urma, este o problemă masivă. Nu realizaţi încă impactul Inteligenţei Artificiale.” Milioane de joburi vor dispărea
Citește și: Toader a vorbit despre AMNISTIE la Bruxelles: Să nu vă imaginaţi că un astfel de act de clemenţă şi-l doresc doar unii
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
Schimbarea de sex a ajuns în România. Un programator din Cluj a cerut în instanță să devină „femeie”
Temerile occidentalilor se adeveresc: China îşi transformă în continuare supracapacitatea de producţie în exporturi, iar acestea cresc, în special cele ale industriilor high-tech, pe care ţara se bazează pentru a-şi revitaliza economia
Cine este tânărul din România care a preluat conducerea imperiului de sute de milioane de euro construit de tatăl său
Oficial Direcţia Informaţii Militare: este un grad de probabilitate scăzut pentru o confruntare Rusia – NATO
FOTO. Ce transformare pentru femeia care l-a înnebunit pe Gigi Becali! A făcut avere din imaginile cu ea dezbrăcată!
PROSPORT.RO
Ce a pățit acest pensionar italian de 79 de ani, după ce s-a cuplat cu o româncă de 28 de ani. Cine (și CE) era Simona, de fapt
CANCAN.RO
Ministrul Justiţiei: La sfârşitul lunii martie cred că SIIJ poate fi desfiinţată. "Această Secţie şi-a ratat rolul pe care l-ar fi putut avea"
ULTIMA ORǍ
vezi mai multe