Cum au răspuns elevii chestionarelor trimise de MECTS privind structura bacalaureatului din 2013

Jumătate dintre elevii care au răspuns chestionarelor trimise de MECTS privind structura bacalaureatului din 2013 au optat pentru păstrarea actualei forme a examenului, iar tot atâţia vor probe diferenţiate, a declarat joi, pentru MEDIAFAX, secretarul de stat Stelian Fedorca.

740 afişări
Imaginea articolului Cum au răspuns elevii chestionarelor trimise de MECTS privind structura bacalaureatului din 2013

Fedorca: Jumătate dintre elevi vor bacalaureat diferenţiat, jumătate vor păstrarea celui actual

"Răspunsurile sunt cam 50- 50. Adică, elevii de la uman şi real au spus că în 2013 ar putea fi păstrată forma examenului de bacalaureat din acest an. În schimb, elevii de la tehnologic ar vrea ca examenul să fie diferenţiat", a precizat secretarul de stat pentru învăţământ preuniversitar din Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului (MECTS).

Potrivit lui Fedorca, elevii de la filiera teoretică au la bacalaureat, în prezent, aceleaşi subiecte cu cei de la tehnologică, însă un număr de ore diferit la materiile de examen.

"Elevii de la filiera teoretică au 40 de ore pe săptămână în cei patru ani de liceu, iar cei de la filiera tehnologică au 25 de ore pe săptămână. De asemenea, cei de la filiera tehnologică au mai puţine săptămâni de şcoală, cu trei-cinci săptămâni mai puţine pe an, şi să nu uităm că, la începutul lui 2012, s-au pierdut trei săptămâni cu acea evaluare la toate materiile, iar numărul de ore de pregătire pentru elevi a fost mult mai mic. Cu toate acestea, subiectele sunt aceleaşi", a mai spus secretarul de stat.

Mai mult, spune Fedorca, elevii de la filiera tehnologică care nu au promovat bacalaureatul sunt dezavantajaţi la angajare, pentru că sunt preferaţi cei cu diplomă de bacalaureat, în condiţiile în care ei beneficiază de un certificat de competenţe. "Foarte mulţi angajatori cer viitorilor angajaţi diplomă de bacalaureat, cu toate că ei au competenţe, au acel certificat de competenţe. Este tehnician în horticultură, are competenţe, poate fi angajat, dar lipsa diplomei de bacalaureat îl dezavantajează - fie nu îl angajează, fie ia un salariu mai mic, cu toate că cei doi, unul cu diplomă de bacalaureat şi celălalt fără, prestează aceeaşi muncă, îşi pun în valoare competenţele căpătate în practică de-a lungul anilor", a explicat secretarul de stat.

În acest context, examenul de bacalaureat pentru filiera tehnologică trebuie regândit, consideră Fedorca.

Chestionarul privind structura examenului de bacalaureat începând cu 2013, la întrebările căruia au răspuns elevii şi părinţii, a fost trimis de Ministerul Educaţiei, la mijlocul lunii iunie, inspectoratelor şcolare judeţene.

Potrivit Legii educaţiei, adoptată în mandatul ministrului Daniel Funeriu, bacalaureatul diferenţiat ar urma să intre în vigoare din 2016, adică începând cu generaţia de elevi care începe clasa a IX-a în anul şolar 2012-2013.

În 3 iunie, federaţiile sindicale din învăţământul preuniversitar au cerut însă USL, printr-o scrisoare deschisă, modificarea sistemului de organizare a bacalaureatului, astfel încât acesta să includă, din 2013, şi probe scrise diferenţiate, în funcţie de profil şi filieră, pentru a nu se repeta "rezultatele dezastruoase" de la acest examen.

"Reglementarea vine în întâmpinarea dorinţelor elevilor, ale părinţilor acestora şi ale cadrelor didactice, care au militat pentru susţinerea examenului de bacalaureat la disciplinele pentru care elevii au optat în cursul învăţământului liceal, iar nu la obiecte pe care nu au fost interesaţi să le studieze şi nici nu aveau cum, având în vedere profilul unităţii de învăţământ", s-a arătat într-o scrisoare deschisă adresată USL şi preşedinţilor PSD şi PNL, Victor Ponta şi Crin Antonescu, de liderii Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI), Federaţiei "Spiru Haret" şi Federaţiei Educaţiei Naţionale (FEN).

Ministrul interimar al Educaţiei, Liviu Pop, a declarat atunci că propunerea sindicatelor privind introducerea bacalaureatului diferenţiat din 2013 este pertinentă, deoarece forma actuală a acestui examen nu mai este adaptată situaţiei din sistemul de învăţământ.

Pop a subliniat că propunerea de introducere a bacalaureatului diferenţiat din 2013, şi nu din 2016, aşa cum prevede Legea educaţiei naţionale, va fi discutată la nivelul guvernului, urmând să fie şi "dezbateri serioase cu elevii" pe acest subiect.

Fostul ministru Daniel Funeriu a spus că introducerea bacalaureatului diferenţiat încă de anul viitor este o eroare majoră, întrucât elevii nu sunt pregătiţi pentru această schimbare.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici