Firmele care construiesc autostrăzi ar putea fi obligate să încheie contracte de asigurări

Deputaţii jurişti au adoptat, miercuri, un amendament la Legea privind acordarea de despăgubiri persoanelor afectate de construcţia infrastructurii de transport adoptată de Senat, potrivit căruia firmele care construiesc autostrăzi şi piste sunt obligate să încheie contracte de asigurări.

17 afișări
Imaginea articolului Firmele care construiesc autostrăzi ar putea fi obligate să încheie contracte de asigurări

Firmele care construiesc autostrăzi ar putea fi obligate să încheie contracte de asigurări (Imagine: Mediafax Foto)

"Este o propunere legislativă care reglementează cadrul legal în interiorul căruia se pot acorda despăgubiri persoanelor afectate de lucrările la reţeaua de infrastructură fie rutieră, fie navală, fie aeriană. Practic, prin această lege se instituie obligativitatea firmelor care execută astfel de lucrări să încheie contracte de asigurare cu firmele de asigurare de unde urmează să fie despăgubite persoanele care au suferit pagube în urma executării acestor lucrări", a susţinut preşedintele Comisiei Juridice, Daniel Buda.

El a explicat că noutatea constă în faptul că "în momentul de faţă există obligativitatea pentru firmele care câştigă licitaţii de a încheia contracte de asigurare pentru a putea plăti despăgubiri celor care suferă prejudicii ca urmare a construirii reţelelor de transport - aerian, naval sau rutier", această nouă prevedere constituind un amendamnet formulat de Comisie pentru modificarea actului normativ iniţiat de patru senatori.

"Până acum, această obligativitate nu era în sarcina constructorilor şi nu este normal ca un constructor să aibă posibilitatea de a construi şi în final de a încasa o sumă de bani pentru construirea unui reţele de infrastructură, provoacă prejudicii cu ocazia executării acestor lucrări, iar proprietarii rămân cu pagubele produse fără să aibă posibilitatea de a-şi recupera daunele pe care le-au suferit. E o procedură care e prevăzută a se desfăşura eminamente în mod administrativ urmând ca evaluarea pagubelor să fie făcută de un expert şi de către o comisie ce ar urma să funcţioneze pe lângă prefecturi. Această comisie ar urma să fie condusă de către un subprefect", a spus Buda.

Deputatul a subliniat că "până acum pagubele nu prea erau plătite şi oamenii, din păcate, rămâneau cu prejudiciile suferite".

"Avem nevoie de o dezvoltare şi de modernizare a reţelei de infrastructură (...) dar nu putem ignora dreptul cetăţenilor de a se bucura în deplină linişte de dreptul de proprietate. Am sistat discuţiile urmând să facem o evaluare punctuală a procedurii care va sta la baza despăgubirilor", a conchis Daniel Buda.

Deputaţii jurişti vor relua săptămâna viitoare discuţiile pe Legea privind acordarea de despăgubiri persoanelor afectate de construcţia infrastructurii de transport, raportul lor urmând să fie votat de plenul Camerei Deputaţilor, sesizată ca fiind Cameră decizională.

Legea este iniţiată de senatorul UDMR Cseke Attila şi şi Fekete Szabo Andras, fiind contrasemnat de senatorul PDL Şerban Rdulescu şi senatorul PSD Alexandru Cordoş, şi a fost adoptată de senatori în şedinţa de plen din 2 noiembrie 2009.

Iniţiativă legislativă prevede "despăgubirea persoanelor a căror sănătate este afectată de activitatea de construcţie a infrastructurii de transport, precum şi a celor ale căror imobile sunt avariate de această activitate".

Potrivit iniţiativei legislative, nivelul despăgubirilor ar urma să fie de 90 la sută din cheltuielile efectuate pentru tratamentul medical preventiv sau profilactic, după caz, pentru bolile provocate de depăşirea limitelor maxime admise pentru noxe şi zgomot şi 80 la sută din valoarea evaluată a pagubelor rezultate din activitatea de construcţie a infrastructurii de transport asupra imobilelor afectate.

Un amendament propus de Comisia pentru buget, finanţe, care a întocmit un raport suplimentar şi adoptat de plen prevede că, în aceste cazuri, constatarea pagubelor se va face de către o comisie constituită din dispoziţia prefectului judeţului, în prezenţa proprietarului afectat, în termen de 30 de zile de la primirea cererii.

Proiectul de act normativ stabileşte că din comisia de constatare a pagubelor vor face parte primarul unităţii administrativ teritoriale, un specialist de la direcţia regională de drumuri şi poduri, un reprezentant al Consiliului Judeţean, un cadru medical delegat de la Direcţia de Sănătate Publică Judeţeană, un reprezentant al Serviciului judeţean de Control Calitate Lucrări în Construcţie , un reprezentant al agenţiei judeţene de Protecţia Mediului şi un delegat din partea Direcţiei generale a finanţelor Publice judeţene.

Senatorii au mai stabilit că membrii comisiei vor stabili cuantumul sumelor destinate despăgubirilor, iar rezultatul constatărilor şi documentele întocmite în acest scop vor fi înregistrate şi centralizate la Prefectura Judeţului şi transmise Consiliului Judeţean şi, după caz, Companiei Naţionale Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, în scopul cuprinderii acestora în bugetele proprii.

Potrivit unui al amendament adoptat de parlamentari, întocmirea de acte de constatare sau de despăgubire cu date neconforme cu realitatea va constitui contravenţie şi va fi sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 25.000 de lei, constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor urmând să fie făcută de către organele fiscale competente.

Actul normativ stabileşte că vor fi considerate pagube rezultate din activitatea de construcţie a infrastructurii de transport deteriorarea sănătăţii umane ca urmare a depăşirii limitelor maxime admise pentru noxe şi zgomot, precum şi degradarea calităţii imobilelor aflate pe traseul construcţiei respective.

Iniţiativa legislativă mai prevede că despăgubirile se vor acorda persoanelor fizice a căror sănătate a fost afectată precum şi proprietarilor de imobile pentru degradarea, în urma lucrărilor de construcţie a infrastructurii de transport, a imobilelor aflate în proprietate.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici