FOCUS: Licitaţiile pentru manualele şcolare, o poveste cu repetiţie şi suspans

O nouă licitaţie pentru manualele digitale pentru clasa a patra s-a consumat şi - ca în orice situaţie care nu poate da câştig tuturor actorilor - au apărut contestări din partea celor declaraţi învinşi. Nu este nici prima, nici ultima oară, aceasta fiind o istorie cu repetiţie garantată.

190 afișări
Imaginea articolului FOCUS: Licitaţiile pentru manualele şcolare, o poveste cu repetiţie şi suspans

Licitaţiile pentru manualele şcolare, o poveste cu repetiţie şi suspans (Imagine: AFP / Mediafax Foto)

Din tirul lansat de editurile învinse nu au lipsit acuzele privind desecretizarea ofertei unei edituri în mijlocul şedinţei de depunere a ofertelor –ceea ce ar fi conferit un avantaj- ,posibila schimbare a unui proces-verbal după ce editorii au semnat documentul, trimiteri la ameninţări care ar fi fost proferate de preşedintele CNEE. Episodul contestării a fost pigmentat cu înregistrări video.

Licitaţia a fost câştigată de editura CD Press, cu 8 proiecte de manuale din noua prezentate. În replica trimisă de editură se face trimitere la această adjudecare detaşată.

Din peisaj nu a lipsit, indirect, nici ministrul Curaj, care ar fi promis o anchetă internă, că se va sfătui cu juriştii şi că va face în aşa fel încât elevii să aibă totuşi manuale noi la toamnă.

O privire mai atentă ar putea duce la concluzia că şi lumea tipăriturilor şcolare ar avea parte de o întâmplare asemănătoare cu cea a incriminării lactatelor “de Brădet”.

Astfel, unul din principalii contestatari, editura Art, a fost declarată necâştigătoare pentru toate proiectele de manuale depuse la licitaţie, cele mai bune clasări ale sale fiind de la locul 5 încolo (conform raportului oficial al procedurii). De asemenea, editura este un contestatar tradiţional al licitaţiilor de manuale digitale. Un alt contestatar, editura Corint, se înscrie cam în aceeaşi zonă.

În ceea ce priveşte procedura de secretizare, aceasta este destul de laborioasă: evaluarea a început pe 10 februarie a.c., cu deschiderea în şedinţă publică a ofertelor; o zi mai târziu, în 11 februarie, ofertele au fost secretizate de o subcomisie de secretizare care a procedat la atribuirea de coduri pentru fiecare proiect de manual şcolar, coduri care sunt confidenţiale până la încheierea sesiunii de evaluare (conform caietului de sarcini al licitaţiei). In 11, 18 şi 22 februarie, experţii evaluatori au fost selectaţi prin tragere la sorţi.

Deci, o comisie deschide şi vede ofertele, apoi altă comisie secretizează cu coduri fiecare proiect de manual şcolar şi o a treia comisie, diferită de celelalte două, primeşte spre evaluare plicuri închise, sigilate, codificate, cu proiecte depersonalizate. Si atunci unde ar fi desecretizarea invocată?

S-a făcut trimitere, mai mult sau mai puţin explicit, la posibilitatea renunţării la manuale digitale sau la anularea licitaţiei. În această situaţie, Ministerul Educaţiei va fi obligat, in toamna, să achiziţioneze în continuare manualele vechi de clasa a patra, aprobate la o licitaţie de acum zece ani. În acest posibil context, beneficiari  ar fi cei de la acea vreme, care ar reedita manualele de atunci. Printre ei, unul dintre cei doi actuali contestatari.

Arbitrul legal al litigiului este CNSC şi, în ultimă instanţă, CAB. La CNSC se depun contestaţii scrise, însoţite de argumente, şi 14 martie a.c. este ultimul termen pentru depunerea lor.

Dincolo de această dispută a maturilor, marii perdanţi rămân micii şcolari, care ar putea fi lipsiţi de manual noi, în pas cu vremurile.

Povestea continuă. (de Indira Crasnea)

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici