Minimum 500 de intervenţii chirurgicale, printre criteriile de acreditare a centrelor de transplant

Experienţă de cel puţin 500 de intervenţii chirurgicale specifice, echipă de trei-patru chirurgi disponibilă non-stop şi activitate de transplant pe animale - acestea sunt trei dintre criteriile de acreditare a centrelor de transplant de organe, potrivt unui proiect propus de Ministerul Sănătăţii.

230 afișări
Imaginea articolului Minimum 500 de intervenţii chirurgicale, printre criteriile de acreditare a centrelor de transplant

Minimum 500 de intervenţii chirurgicale, printre criteriile de acreditare a centrelor de transplant (Imagine: Elvira Gheorghita/Mediafax Foto)

Ministerul Sănătăţii a lansat în dezbatere publică, vineri, un proiect de ordin pentru aprobarea unui nou set de criterii de acreditare a unităţilor care activează în domeniul transplantului de organe, ţesuturi şi celule de origine umană.

Centrele de prelevare de organe trebuie să fie dotate cu secţie Anestezie şi Terapie Intensivă (ATI) dotată corespunzător pentru depistarea, declararea şi întreţinerea donatorului în moarte cerebrală (EEG, analizor EAB, ventilatoare mecanice), cu supraveghere continuă, laborator (în structura unităţii sau prin servicii externalizate) autorizat sanitar şi acreditat conform prevederilor legale, serviciu de anatomie patologică, dotat corespunzător pentru studiul biopsiei de organ (în structura unităţii sau prin servicii externalizate), secţie/clinică de neurologie/neurochirurgie şi secţie/clinică de radiologie şi imagistică medicală, potrivit proiectului.

Pe lângă un coordonator, în aceste centre ar trebui să lucreze un medic primar ATI, o echipă chirurgicală şi personal medical mediu cu experienţă în îngrijirea bolnavilor critici.

În centrele de transplant de organe, ar trebui în schimb să existe o sală de operaţie corespunzătoare pentru transplant, posibilităţi de izolare în ATI, salon/rezervă dedicate pacienţilor posttransplant până la prima externare, circuite corespunzătoare pentru pacienţii transplantaţi, unitate specializată de laborator acreditată pentru activitatea de transplant, cu personal care să asigure funcţionarea permanentă a laboratorului.

În structura centrului sau prin servicii externalizate, ar trebui totodată să fie asigurate o unitate de imunologie clinică acreditată şi un serviciu de anatomie patologică acreditat, dotat corespunzător pentru studiul biopsiei de organ.

Centrul trebuie să aibă experienţă ca prim operator de cel puţin 500 intervenţii chirurgicale specifice (urologice, gastroenterologice, cardiace etc.) în funcţie de tipul de transplant pentru care solicită acreditarea şi să prezinte date privind experienţa chirurgicală şi tipurile de intervenţii chirurgicale efectuate, transplantul putându-se realiza doar în secţii/clinici cu număr mare de intervenţii chirurgicale complexe.

În ceea ce priveşte personalul medical, trebuie să existe un medic coordonator al echipei chirurgicale cu experienţă recunoscută în activitatea de transplant (supraspecializare în transplant de organ, experienţă de cel puţin cinci ani dobândită în centre cu activitate recunoscută de transplant, activitate practică de cel puţin 20 de transplanturi ca operator principal pe parcursul unui an), o echipă de trei - patru chirurgi în diverse faze de pregătire profesională (medic primar, medic specialist etc.) - disponibilă 24 de ore pe zi, şapte zile pe săptămână, tot anul, minim doi medici cu diplome de absolvire a unor competenţe pe linie de transplant sau stagii de pregătire în domeniul transplantului, un medic specialist sau primar ATI cu specializare în transplant prin cursuri şi/sau stagii efectuate în centre de transplant acreditate documentate prin diplome sau atestate şi o echipă multidisciplinară care asigură iniţierea/monitorizarea posttransplant formată din medici specialişti (nefrolog, gastroenterolog, cardiolog etc.) cu specializare în transplant prin cursuri şi/sau stagii efectuate în centre de transplant acreditate documentate prin diplome sau atestate.

Totodată, echipa medicală trebuie să fi desfăşurat activitate de transplant experimentală pe animale, confirmată prin publicaţii.

Centrele de transplant de ţesuturi trebuie să îndeplinească aceleaşi criterii ca experienţă în chirurgie şi din punctul de vedere al personalului, cu diferenţa că medicul coordonator trebuie să aibă experienţă de cel puţin trei ani dobândită în centre cu activitate recunoscută de transplant şi certificare prin documente care să ateste că a desfăşurat inclusiv activitate practică ca operator principal, fără a se indica un anumit număr de transplanturi efectuate.

Din echipa centrului de transplant de celule stem hematopoetice centrale şi din sângele periferic trebuie să facă parte minim doi medici (incluzând şi coordonatorul medical), în diverse faze de pregătire profesională (medic primar, medic specialist, etc.), specializaţi în hematologie sau oncologie medicală ori pediatrie cu supraspecializarea hematologie şi/sau oncologie pediatrică şi cu experienţă clinică practică în transplantul medular/celule stem hematopoietice. Amândoi trebuie să aibă experienţă practică de cel puţin şase luni cu participarea la un număr minim de 50 de transplante de celule stem, pentru coordonator cerându-se experienţă de cel puţin doi ani în centre de transplant.

Alături de aceştia, trebuie să fie un număr adecvat de asistenţă medicali cu experienţă în domeniul transplantului de celule stem şi echipa multidisciplinară de medici specialişti care asigură iniţierea/ monitorizarea posttransplant.

Proiectul de ordin de ministru mai cuprinde criteriile de acreditare pentru laboratoarele HLA (pentru testele de histocompatibilitate) şi activităţile de ambalare, etichetare şi transport specializat pentru organe.

Acelaşi proiect prevede ca unităţi sanitare care sunt deja acreditate pentru activităţile din domeniul transplantului să fie reacreditate după noul set de criterii, în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a ordinului.

"Având în vedere faptul că există unităţi sanitare acreditate pentru activităţile din domeniul transplantului pentru o perioadă neprecizată, iar articolul 160, alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare, prevede că «acreditarea în domeniul transplantului a unităţilor sanitare publice sau private are valabilitate de cinci ani», se propune reacreditarea acestor unităţi, în funcţie de criteriile menţionate, în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prevederilor prezentului ordin", se arată în referatul de aprobare a proiectului.

Proiectul de ordin se află în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Sănătăţii până la 24 iunie.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici