Proiectul Oxigen, ADOPTAT cu modificări în CGMB: Vinieta, introdusă din 2020/ Maşinile non-Euro, 1, 2 şi 3, interzise treptat în Capitală până în 2024

Proiectul vinetei Oxigen a fost aprobat, joi, cu 31 de voturi pentru, de către consilierii municipali. Proiectul a fost votat cu un amendament prin care maşinile non-euro, Euro 1 şi 2 vor fi interzise din data de 1.01 2022, iar Euro 3 va fi interzis din 2024.

17366 afişări
Imaginea articolului Proiectul Oxigen, ADOPTAT cu modificări în CGMB: Vinieta, introdusă din 2020/ Maşinile non-Euro, 1, 2 şi 3, interzise treptat în Capitală până în 2024

A început şedinţa CGMB decisivă pentru proiectul vinietei „Oxigen”. Gabriela Firea: Nu putem vorbi despre poluarea de la periferie, care ar fi la fel ca în centru

Potrivit proiectului, din data de 1 ianuarie 2020, masinile sub Euro 4 vor plăti vinieta Oxigen, iar maşinile sub Euro 3 nu vor mai avea acces în centrul oraşului. Autoturismele Euro 4 vor plăti vinieta din 2021.

Potrivit unui amendament propus de consilierii ALDE şi aprobat in sedinta CGMB, maşinile non-euro, Euro 1 şi Euro 2 nu vor mai avea voie deloc în Bucureşti de la 1 ianuarie 2022, iar pentru cele Euro 3 restricţia este valabilă din anul 2024. Potrivit aceluiasi amendament, sunt exceptate de la plata vinietei scuterele si motocicletele, dar si autovehiculele cu norma de poluare Euro 3 care functioneaza cu GNL, GNC si GPL.

Potrivit proiectului de hotărâre adoptat, începând cu data de 01.01.2020, accesul autovehiculelor cu masa totală maximă autorizata mai mică de 5 tone pe arterele din Bucureşti este restricţionat zilnic, de luni pană vineri, cu exceptia sărbatorilor legale, în intervalul 07:00-22:00, după cum urmează:

- pentru cele cu norma de poluare non-Euro, Euro 1 şi Euro 2, accesul este interzis în Zona de Actiune pentru Calitatea Aerului (ZACA), fiind permis pentru restul arterelor din municipiul Bucureşti numai în urma achiziţionării unei viniete electronice Oxigen

- pentru cele cu norma de poluare Euro 3 şi Euro 4, accesul este pemis pe toate strazile municipiului Bucureşti numai în urma achiziţionării unei viniete electronice Oxigen; Restricţia pentru Euro 4 se aplica din 2021.

- masinile electrice, hibride sau cu norma de poluare Euro 5 şi Euro 6, au acces fără restrictii pe toate arterele;

Pentru maşinile sub Euro 3 vinieta va fi de 15 lei pe zi, iar pentru cele Euro 3 şi 4 - 5 lei pe zi.

Şoferii care circula fara vinieta corespunzătoare vor fi sancţionaţi cu amenzi de la 1.500 la 2.000 de lei.

TARIFE

· Non-euro - 15 lei/ zi, 300 lei/luna si 1.900 lei/an

· Euro 1 - 15/zi, 250 lei/luna si 1.700 lei/an

· Euro 2 - 15 lei/zi, 200 lei/luna, 1.500 lei/an

· Euro 3 - 5 lei/zi, 100 lei/luna sau 700 lei/an

· Euro 4 - 5 lei/zi, 80 lei/luna sau 500 lei/an

Următoarele categorii de autovehicule sunt exceptate:

- cele electrice şi hibrid

- scuterele şi motocicletele

- cele special adaptate pentru persoanele cu dizabilităţi precum si cele aflate in proprietatea persoanelor cu dizabilitati care poseda certificat de incadrare in grad grav de handicap, cu insotitor, eliberat de Comisia de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap de pe raza Municipiului Bucuresti

- cele destinate transmisiunilor radio şi tv

- autovehiculele aparţinând poliţiei, pompierilor, jandarmeriei, poliţiei de frontieră, Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, serviciului de ambulanţă sau medicină legală, protecţiei civile, Ministerului Apararii Naţionale, unitatilor speciale ale Serviciului Român de Informaţi şi ale Serviciului de Protectie şi Pază, Servicului de Telecomunicatii Speciale, Servicului de
Informatii Externe, Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor din cadrul Ministerului Justiţiei, precum şi autovehiculele de serviciu ale procurorilor din Ministerul Public,

- servicile publice comunitare pentru situaţii de urgenţă

- Societatea Naţională de Cruce Roşie din România

- serviciile de ambulanţă

- Societatea Transport Bucuresti STB

- cele utilizate la intervenţiile la căile de comunicaţie şi reţelele edilitare

- cele istorice, conform datelor înscrise în certificatul de înmatriculare sau în cartea de identitate a vehiculului

- cele preväzute ca fiind exceptate prin acordurile şi tratatele internaţionale la care România este parte.

Se defineşte Zona de Acţiune pentru Calitatea Aerului (ZACA) în perimetrul delimitat de: P-ţa Victoriei - bd. Iancu de Hunedoara - şos. Ştefan cel Mare str. Polonă - str. Mihai Eminescu - str. Traian bd. Nerva Traian - bd. Gheorghe Şincai - str. Lânăriei - Calea Şerban Vodă-bd. Märäşeşti - str. Mitropolit Nifon- bd. Libertăţii - Calea 13 Septembrie şos.Pandurilor şos.Cotroceni -spl. Independentei - str. Ştirbei Vodă - str. Berzei str. Buzeşti -p-ta Victoriei.

Vinietele OXIGEN se vor putea achizitiona online, din benzinarii, prin sms sau aplicatii online ale Primariei Capitalei, care vor fi realizate special in acest scop.

Zona de Actiune pentru Calitatea Aerului (ZACA) în perimetrul delimitat de: P-ţa Victoriei - bd. Iancu de Hunedoara - şos. Ştefan cel Mare str. Polonă - str. Mihai Eminescu - str. Traian bd. Nerva Traian - bd. Gheorghe Şincai - str. Lânăriei - Calea Şerban Vodă-bd. Märäşeşti - str. Mitropolit Nifon- bd. Libertăţii - Calea 13 Septembrie Şos.Pandurilor şos.Cotroceni -Spl. Independentei - str. Ştirbei Vodă - Str. Berzei str. Buzeşti -P-ta Victoriei.

Vinietele OXIGEN se vor putea achizitiona online, din benzinarii, prin sms sau aplicatii online ale Primariei Capitalei, care vor fi realizate special in acest scop.

 


Aceasta este forma proiectului, propusă pe ordinea de zi, înainte de introducerea amendamentelor:

Începând cu data de 1 ianuarie 2020, accesul autovehiculelor cu masa totală maximă autorizată mai mică de 5 tone pe arterele din municipiul Bucureşti este restricţionată zilnic, de luni până vineri, cu excepţia sărbătorilor legale, în intervalul 7-22, după cum urmează:

a) pentru cele electrice, hibrid sau cu norma de poluare Euro 5 şi Euro 6, accesul este permis fără restricţii pe toate arterele;
b) pentru cele cu norma de poluare Euro 3 şi Euro 4 accesul este permis pe toate arterele din municipiul Bucureşti numai în urma achiziţionării unei viniete electronice Oxigen;
c) pentru cele cu norma de poluare Non-Euro, Euro 1 şi Euro 2 accesul este interzis în Zona de Acţiune pentru Calitatea Aerului (ZACA), fiind permis pentru restul arterelor din municipiul Bucureşti numai în urma achiziţionării unei viniete electronice Oxigen.

Cel mai mare tarif îl vor plăti şoferii care au maşini Non Euro, taxa pentru ei fiind de 1.900 de lei pe an.

De asemenea, cel mai puţin vor plăti proprietarii de maşini cu normă de poluare Euro 4, respectiv 500 de lei pe an.

Vinieta va putea fi achiziţionată pentru o perioadă minimă de o zi (15 lei pentru maşini Non Euro şi 5 lei pentru Euro 4), până la maxim un an.

Excepţie de la plata vinietei fac autovehiculele electrice şi cele hibrid, cele pe două roţi, cele special adaptate pentru persoanele cu dizabilităţi, cele destinate transmisiunilor radio şi tv sau cele deţinute sau folosite de Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Apărării Naţionale, Serviciul Român de Informaţii, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, Administraţia Naţională a Penitenciarelor, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, Serviciul de Ambulanţă sau Medicină legală, protecţia civilă, autovehiculele de serviciu ale procurorilor din Ministerul Public, serviciile publice comunitare pentru situaţii de urgenţă, Societatea Naţională de Cruce Roşie din România, serviciile de ambulanţă, Societatea de Transport Bucureşti, cele utilizate la căile de comunicaţie şi reţelele edilitare, cele istorice şi cele prevăzute ca fiind exceptate prin acordurile şi tratatele internaţionale la care România este parte.

Potrivit proiectului de hotărâre, circulaţia maşinilor fără vinietă corespunzătoare se va sancţiona cu amendă cuprinsă între 1.500 şi 2.000 de lei.

În referatul de aprobare, se face trimitere la Planul Integrat de Calitate a Aerului, care are ca obiectiv reducerea poluării pentru încadrarea în valorile limită admise conform cerinţelor UE.
Iniţial, Gabriela Firea a anunţat, în august, proiectul prin care, de la 1 ianuarie 2020, maşinile care nu sunt înmatriculate în Bucureşti sau Ilfov vor putea intra în Capitală doar după plata unei viniete.
Maşinile sub Euro 3, indiferent unde sunt înmatriculate, urmau să nu mai aibă acces în centrul Capitalei fără plata acestei taxe, acest lucru urmând să fie extins pentru tot oraşul.

Reprezentanţii Primăriei Capitalei au prezentant, de altfel, încă de atunci, zona din centrul Capitalei unde, pentru accesul cu maşina, se va plăti o vinietă, iar pentru maşinile sub Euro 3, accesul va fi interzis. Vinieta se va putea cumpăra prin SMS sau de la benzinării, iar sistemul va fi monitorizat video.

„Cercul vinietei C este limitat prin Planul de Calitate a aerului începând din PiaţaVictoriei – Iancu de Hunedoara – şos. Ştefan cel Mare – str. Polonă – str. Mihai Eminescu – str. Traian – bd. Nerva Traian – bd. Gheorghe Şincai – str. Lânăriei – Calea Şerban Vodă – bd. Mărăşeşti – str. Mitropolit Nifon – bd. Libertăţii – Calea 13 Septembrie – str. Izvor – str. B.P. Haşdeu – str. Vasile Pârvan – str. Berzei – str. Buzeşti şi P-ţa Victoriei, inclusiv limitele acestuia. În acest interval, zilnic în intervalul 7 – 22, de luni până vineri, va fi interzis accesul fără achiziţionarea acestei viniete de către cei care au intenţia să tranziteze oraşul şi nu sunt înmatriculaţi în Bucureşti, cât şi de cei care sunt în Municipiul Bucureşti şi Ifov”, au anunţat reprezentanţii Direcţiei Transporturi din cadrul PMB.

Ştirea iniţială

Primarul general, Gabriela Firea, a declarat, joi, în contextul votului pentru proiectul vinietei Oxigen că poluarea de la periferie este mai redusă decât cea din centrul oraşului. Edilul a mai precizat că Bucureştiul este pe locul 6 în Europa în ceea ce priveşte poluarea.

„În trei ani de zile, spre deosebire de anii anteriori, s-au făcut progrese în ceea ce priveşte reducerea poluării. (...) Pentru Euro 4 se amână în 2021 (…) Niciodată, în întreaga lume, cine a luptat cu poluarea şi a luptat real, nu a realizat proiecte pentru oameni săraci şi bogaţi, separat. Se elimină poluarea”, a precizat Gabriela Firea, joi, la şedinţa CGMB, despre proiectul privind vinieta Oxigen.

Firea a reamintit faptul că Bucureştiul este al 6-lea cel mai poluat oraş din Europa.

„De ce e necesar acest proiect? Că nu ar fi aşa poluant Bucureştiul. Suntem pe locul 6 (în Europa – n.r.), un loc fruntaş la ceva negativ. Avem şi ameninţarea cu infringement. Dincolo de orice sumă şi orice ameninţare, discutăm despre sănătatea oamenilor. De aceea este necesar acest proiect. Nu putem vorbi despre poluarea de la periferie care ar fi la fel ca în centru. În centru nivelul este mult mai crescut. (…) Banii de pe vinietă vor merge către proiecte pentru mediu”, a mai precizat Gabriela Firea.

Consiliul General al Capitalei (CGMB) are pe ordinea de zi a şedinţei de joi un proiect care prevede, printre altele, că toate maşinile cu normă de poluare sub Euro 5 trebuie să achite vinietă electronică de tip Oxigen. În funcţie de norma de poluare, vinieta costă între 500 lei şi 1.900 lei pe an.

Unul dintre punctele de pe ordinea de zi a şedinţei Consiliului General al Municipiului Bucureşti de joi este proiectul de hotărâre ”privind măsuri concrete de îmbunătăţire a calităţii aerului în Municipiul Bucureşti”, iniţiat de primarul general Gabriela Firea.

Acesta prevede că toate maşinile cu normă de poluare sub Euro 5 vor plăti vinietă de tip Oxigen, taxa urmând să fie introdusă în Bucureşti de la începutul anului 2020.

Taguri:
firea,
oxigen,
vinietă

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

  

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici