Studiu: Cărţile pentru copii ar putea încuraja stereotipurile de gen

  • Au fost analizate pentru acest studiu peste 240 de cărţi scrise pentru copii cu vârsta de cinci ani.
  • Titlurile cu protagonist masculin tind să se axeze pe profesii şi unelte, în timp ce cărţile care au personaje principale feminine se concentrează mai mult pe afecţiune şi comunicare.
466 afișări
Imaginea articolului Studiu: Cărţile pentru copii ar putea încuraja stereotipurile de gen

Cărţile destinate copiilor pot perpetua stereotipurile de gen, avertizează un nou studiu, potrivit Daily Mail. Peste 240 de cărţi scrise pentru copii au fost analizate de o echipă de cercetători de la Universitatea Carnegie Mellon şi Universitatea Wisconsin-Madison. Aceştia au descoperit că poveştile cu un personaj principal masculin sunt mai degrabă despre meserii în timp cărţile care au în centru personaje feminine sunt despre afecţiune, şcoală sau arte.

Unele dintre stereotipurile care au fost studiate de literatura de specialitate pe psihologie socială sunt prezente în aceste cărţi, cum ar fi că fetele sunt mai bune la citit şi băieţii sunt mai buni la matematică” a spus Molly Lewis, coordonatorul studiului.

Autorii cred că aceste cărţi de gen citite copiilor în educaţia timpurie “ar putea juca un rol esenţial în consolidarea percepţiilor de gen la copiii mici”.

Echipa de cercetători a descoperit că în funcţie de protagonist limbajul folosit se schimbă. În cărţile cu protagonist feminin sunt folosite mai des cuvinte asociate femeilor concentrate pe afecţiune, cuvinte legate de şcoală şi verbe de comunicare cum ar fi “a explicat” şi “a ascultat”. În schimb, în cărţile cu protagonist masculine sunt utilizate cuvinte ce pun accent pe profesii, transport şi unelte, mai puţin pe nevoile emoţionale.

Apoi au comparat descoperirile lor cu ficţiunea pentru adulţi, constatând că beletristica pentru copii prezenta mai multe stereotipuri de gen decât cărţile de ficţiune citite de adulţi. Ei s-au concentrate pe cât de des femeile au fost asociate cu termeni precum bine, familie, limbaj şi arte, şi cât de des bărbaţii erau asociaţi cu rău, cariere şi matematică. În comparaţie cu cărţile pentru adulţi, care au fost destul de neutre în ceea ce priveşte asocierile dintre gen, limbaj, arte şi matematică, cărţile pentru copii tind să asocieze femeile cu artele şi bărbaţii cu matematica.

Datele noastre sunt doar o parte a poveştii, ca să spunem aşa” a declarat Mark Seidenberg, profesor de psihologie la Unversitatea din Wisconsin. “Datele se bazează pe cuvintele din cărţile pentru copii şi nu spun nimic despre caracteristici care contează: povestea, emoţiile pe care le evocă, modurile în care poveştile extind cunoştinţele copiilor despre lume” a mai spus acesta.

Ştiind că stereotipurile se strecoară în mai multe cărţi şi că cei mici dezvoltă atitudini despre gen la o vârstă fragedă, probabil că vrem să luăm în considerare cărţile ţinând cont de acest lucru” a explicat. Seidenberg.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici