Cei mai mari dinozauri carnivori erau semiacvatici

Spinosaurii, cei mai mari prădatori tereştri, îşi petreceau o mare parte a timpului în apă, o demonstrează o analiză a dinţilor fosilizaţi ai acestor animale, potrivit unui studiu publicat luni în revista americană Geology.

Imaginea articolului Cei mai mari dinozauri carnivori erau semiacvatici

Cei mai mari dinozauri carnivori erau semiacvatici (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Spinosaurii, care puteau avea o lungime de până la 18 metri şi putea cântări până la 11 tone, au trăit cu 150-90 de milioane de ani înaintea erei noastre şi "aveau un mod de viaţă semiacvatic, similar celui al crocodililor sau al hipopotamilor actuali", se afirmă într-un comunicat emis de Centre National de la Recherche Scientifique (CNRS) din Franţa, care a participat la acest studiu.

"Până recent, dinozaurii erau cu toţii consideraţi ca fiind animale exclusiv terestre, deoarece anatomia lor nu indica nicio adaptare specială pentru modul de viaţă acvatic", a declarat paleontologul francez Romain Amiot.

Regimul lor alimentar, compus în mare parte din peşti, sugera, însă, că spinosaurii îşi petreceau mult timp cu picioarele în apă. Analiza oxigenului conţinut în apatit, un mineral fabricat de organism care se găseşte în oase şi în dinţi, a permis confirmarea acestei ipoteze.

Raportul dintre cantitatea de oxigen 16 şi oxigen 18 (cifrele 16 şi 18 desemnează numărul de neutroni pentru fiecare nucleu atomic) este într-adevăr foarte diferit la animalele terestre, care elimină multă apă prin transpiraţie, comparativ cu animalele acvatice.

În cazul animalelor actuale, această diferenţă se regăseşte, de exemplu, în cazul hipopotamilor şi al celorlalte mamifere care trăiesc în aceleaşi zone.

Viaţa semi-acvatică a spinosaurilor le-a permis acestora "să coexiste cu alte teropode mari - un subordin care include toţi marii dinozauri carnivori - reducând astfel competiţia pentru hrană şi teritoriu", se afirmă în acest studiu.

Studiul a fost parţial finanţat de Jurassic Foundation, înfiinţată de regizorul Steven Spielberg - graţie veniturilor aduse de produsele derivate din filmul "Jurassic Park" -, dar şi de CNRS din Franţa.