Cercetătorii au descoperit elemente surprinzătoare în formarea norilor

Fizicienii de la CERN (Laboratorul European pentru Fizica Particulelor Elementare) au descoperit detalii surprinzătoare în ceea ce priveşte formarea norilor, în timpul unui studiu în care au încercat să creeze aerosoli de particule fine, precum aceia care ajută la apariţia acestora.

Imaginea articolului Cercetătorii au descoperit elemente surprinzătoare în formarea norilor

Cercetătorii au descoperit elemente surprinzătoare în formarea norilor (Imagine: Shutterstock)

Primele rezultate, publicate joi în revista ştiinţifică Nature, ar putea conduce la corectarea unor modele climatice actuale.

"După primele noastre rezultate, este clar că metoda de formare a aerosolilor din modelele climatice va trebui să fie revizuită substanţial", a declarat Jasper Kirkby, în numele echipei sale de la CERN.

Pentru a simula procesul care se derulează în atmosfera terestră sub efectul razelor cosmice cu energie mare venite din galaxia noastră, fizicienii au folosit un accelerator de particule şi camere cu ceaţă.

"În prima parte a experimentului nostru, am pus acid sulfuric şi amoniac în aceste camere cu ceaţă, pentru a înţelege cum sunt creaţi aerosolii în partea joasă a atmosferei", a explicat Kirkby. Fasciculul de particule ieşite din accelerator era folosit pentru a simula acţiunea razelor cosmice.

Rata de producere a aerosolilor s-a dovedit a fi cu de 10 până la 1.000 de ori mai scăzută decât cea observată la baza atmosferei, chiar dacă se ia în calcul şi efectul pozitiv al razelor cosmice.

Acest lucru înseamnă, în opinia cercetătorilor, că, în afară de acid sulfuric, amoniac şi vapori de apă, trebuie să se ţină seama şi de alte elemente pentru a se ajunge la rate de formare a aerosolilor comparabile cu cele înregistrate la baza atmosferei, până la altitudinea de 1.000 de metri.

"A fost o mare surpriză să constatăm că formarea de aerosoli la baza atmosferei nu are la bază doar acid sulfuric, apă şi amoniac", a rezumat Kirkby, în timp ce "toate modelele" climatice actuale presupuneau că aceste elemente sunt suficiente pentru formarea unor nuclee de condensare.

În troposfera medie (dincolo de altitudinea de 5.000 de metri), razele cosmice "cresc semnificativ" - între de două şi zece ori - volumul de aerosoli formaţi din particule fine în suspensie în atmosferă. Însă aceste particule create "rămân prea mici pentru a servi drept germeni pentru picăturile din nori", a precizat acelaşi savant.

Cercetătorii care au lucrat la programul CLOUD (Cosmics Leaving OUtdoor Droplets), ce are ca scop studierea rolului avut de razele cosmice în procesul de formare de aerosoli, intenţionează să îşi continue cercetările pentru a descoperi celelalte elemente necesare formării acestora.