Sonda spaţială americană Epoxi se pregăteşte să "intercepteze" joi cometa Hartley 2, urmând să treacă pe lângă aceasta la o distanţă de doar 700 de kilometri, au anunţat specialiştii agenţiei spaţiale americane (NASA).

Imaginea articolului Cometa Hartley 2 văzută de aproape. Sonda Epoxi trece joi la doar 700 de km - VIDEO

Cometa Hartley 2 văzută de aproape. Sonda Epoxi trece joi la doar 700 de km (Imagine: NASA)

"Aceasta va fi pentru a cincea oară în istorie când un vehicul spaţial creat de oameni se va apropia suficient de mult de o cometă pentru a fotografia nucleul acesteia", se afirmă într-un comunicat postat pe site-ul NASA.

Sonda Epoxi se va afla la o distanţă minimă faţă de cometa Hartley 2, joi, la ora 14.02 GMT.

Trecerea sondei Epoxi (Extrasolar Planet Observation and Deep Impact Extended Investigation) pe lângă cometa Hartley 2 reprezintă punctul culminant al unei misiuni spaţiale care a început în urmă cu doi ani şi jumătate.

Sonda americană, echipată cu numeroase camere video şi instrumente de măsurare, va ajunge în apropierea cometei după ce a parcurs prin tot sistemul solar o distanţă echivalentă cu de 18 ori distanţa dintre Terra şi Soare.

Epoxi va măsura temperatura nucleului cometei Hartley, va identifica mărimea acesteia, structura nucleului şi va studia proporţia dintre gaze şi praf, va repertoriza compuşii volatili din jurul nucleului, va fotografia suprafaţa acestuia şi va releva felul în care sunt distribuite craterele de pe nucleul cometei.

Hartley 2, o cometă descoperită de Malcolm Hartley în 1986, cu ajutorul telescopului Schmidt de la Observatorul Siding Spring din Australia, trece o dată la fiecare 6,46 ani prin spaţiul dintre Terra şi Soare.

Cometa, cu coada ei de culoare verde, a trecut pe 20 octombrie la cea mai mică distanţă de Terra - aproximativ 18 milioane de kilometri.

Nucleul ei, de formă elipsoidală, are o lungime de circa 2,2 kilometri şi efectuează o rotaţie completă în jurul propriei axe la fiecare 18 ore. Coada cometei este alcătuită din gaze şi particule de praf care se desprind din suprafaţa îngheţată a nucleului.

Monitorizarea cometei Hartley 2 va continua până la sfârşitul lunii noiembrie.

Epoxi a fost "reconvertită" pentru această misiune. Sonda americană a reuşit în trecut să colecteze date ştiinţifice preţioase despre cometa Tempel-1, o premieră în domeniul astronomiei.