Fizicienii Peter Higgs şi François Englert şi Organizaţia Europeană pentru Cercetări Nucleare (CERN) au fost recompensaţi miercuri cu premiul "Prinţul Asturiei" pentru Cercetări ştiinţifice şi tehnice pe 2013, pentru descoperirea existenţei particulei denumite "bosonul Higgs".

Imaginea articolului Descoperitorii bosonului Higgs, laureaţii premiului "Prinţul Asturiei" pentru Ştiinţă pe 2013

Bosonul Higgs, extrem de instabil, este considerat de oamenii de ştiinţă drept o "cheie de boltă" a teoriei care defineşte Modelul standard din fizică, fiind o particula elementară care dă masa multor alte particule.

Existenţa lui a fost postulată pentru prima dată în 1964, de fizicianul britanic Peter Higgs, al cărui nume îl poartă, în acelaşi timp cu fizicienii Robert Brout, decedat în 2011, şi cu François Englert.

După aproape cinci decenii de eşecuri, CERN a anunţat, pe 4 iulie 2012, descoperirea acestei particule, graţie celui mai mare accelerator de particule din lume, instalat la sediul instituţiei din Geneva.

François Englert s-a declarat "încântat şi mândru" de acest premiu şi a ţinut să aducă un omagiu "colegului şi prietenului (său) dintotdeauna, Robert Brout".

"Am pus la punct, în 1964, această teorie care a fost confirmată de impresionanta descoperire făcută de CERN", a adăugat el, citat într-un comunicat emis de Fundaţia Prinţul Asturiei.

"Descoperirea bosonului Higgs reprezintă un exemplu emblematic pentru felul în care Europa a dirijat un efort colectiv pentru a rezolva una dintre cele mai adânci enigme ale fizicii", a declarat juriul care acordă acest premiu.

Reuşita savanţilor de la CERN reprezintă, totodată, o descoperire importantă care îi va ajuta pe oamenii de ştiinţă să înţeleagă mai bine felul în care s-a format Universul după Big Bang.

În 2012, premiul "Prinţul Asturiei" pentru Ştiinţă a revenit biologilor Gregory Winters şi Richard Lerner, pentru cercetătorilor lor din domeniul imunologiei.

Fundaţia "Prinţul Asturiei", prezidată de prinţul moştenitor Felipe al Spaniei, decernează anual, începând din 1981, opt premii - "Comunicare şi umanitate", "Cercetări ştiinţifice şi tehnice", "Ştiinţe sociale", "Arte", "Litere", "Cooperare internaţională", "Sport" şi "Concordia" -, fiecare în valoare de 50.000 de euro, alături de câte o sculptură a artistului catalan Joan Miro.

În acest an, au fost deja acordate premiul "Prinţul Asturiei" pentru Arte - cineastului austriac Michael Haneke; pentru Ştiinţe Sociale - sociologului olandez Saskia Sassen; şi pentru Comunicare şi umanitate - fotografei americane Annie Leibovitz.

Aceste premii sunt înmânate oficial printr-o ceremonie organizată în luna octombrie în oraşul spaniol Oviedo.