Diversificarea speciilor de dinozauri, mai veche decât se credea

Ipoteza unei explozii a diversităţii dinozaurilor în ultima parte a cretacicului, cu puţin timp înainte de dispariţia lor de pe Pământ, este reexaminată de cercetători după apariţia unui studiu care indică faptul că etapele cheie ale evoluţiei acestora au avut loc mai devreme.

Imaginea articolului Diversificarea speciilor de dinozauri, mai veche decât se credea

Diversificarea speciilor de dinozauri, mai veche decât se credea

Echipa de cercetători coordonată de Graeme Lloyd, de la Universitatea din Bristol (vestul Marii Britanii), reexaminează ipoteza curentă potrivit căreia cel mai amplu proces de diversificare în rândul dinozaurilor, ca şi în cazul altor specii, s-ar fi petrecut în ultima parte a cretacicului - între 125 şi 80 de milioane de ani înaintea erei noastre.

În această perioadă, foarte favorabilă vieţii pe Pământ, a avut loc o diversificare a speciilor de plante, insecte şi fluturi, mamifere şi, poate, chiar păsări.

Totuşi, dinozaurii nu au aşteptat această epocă pentru a se diversifica, potrivit studiului publicat, marţi, în Proceedings of the Royal Society B.

Specialiştii au analizat cu atenţie peste 450 de specii de dinozauri, adică aproximativ 70% dintre cele cunoscute în prezent, şi au elaborat un "super arbore" genealogic. Aceştia au explicat că o diversificare masivă a dinozaurilor a avut loc mult mai devreme, la sfârşitul triasicului - între 225 şi 200 de milioane de ani înaintea erei noastre. Această eră corespunde primei treimi a lungii perioade de existenţă a dinozaurilor pe Pământ.

O a doua etapă a procesului de diversificare, mai puţin importantă, a avut loc la mijlocul jurasicului, între 170 şi 160 de milioane de ani înaintea erei noastre.

Paleontologii au desemnat cretacicul drept etapă cheie în diversificarea dinozaurilor, datorită numărului mare de fosile descoperite în această perioadă.

Cretacicul (145 - 65 de milioane de ani î.Cr), cu climatul său cald, este considerat drept o perioadă majoră de reorganizare şi modernizare a ecosistemelor. Cretacicul s-a încheiat odată cu dispariţia dinozaurilor, fenomen adesea asociat cu căderea unui meteorit gigant în Yucatan (Mexic), care ar fi produs incendii mari, încălzind pământul şi distrugând vegetaţia.