Calea Lactee, în care aproape 25% dintre stele seamănă cu Soarele din galaxia noastră, ar putea conţine miliarde de planete cu mărimi comparabile cu cea a Terrei, iar unele dintre acestea sunt potenţial locuibile, au anunţat specialiştii de la NASA.

Imaginea articolului NASA: În Calea Lactee există miliarde de planete cu mărimi comparabile cu cea a Terrei

NASA: În Calea Lactee există miliarde de planete cu mărimi comparabile cu cea a Terrei (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Rezultatele acestui studiu reprezintă "roadele" celui mai vast recensământ planetar efectuat vreodată, au explicat specialiştii de la agenţia spaţială americană. Studiul comandat de NASA a fost realizat de cercetătorii de la Universitatea California şi a fost publicat în revista Science.

"Acesta este rezultatul statistic obţinut după mulţi ani de monitorizare a planetelor", a explicat astronomul Geoff Marcy, de la Universitatea California din Berkeley, unul dintre autorii studiului.

"Datele colectate ne indică faptul că galaxia noastră, care include circa 200 de miliarde de stele, conţine cel puţin 46 de miliarde de planete de aceeaşi mărime cu cea a Terrei, fără să ţinem cont de acele planete a căror orbită este prea îndepărtată de astrul lor", aflându-se dincolo de zona locuibilă, descrisă ca un spaţiu nici prea fierbinte, nici prea îngheţat, în care apa poate să existe în stare lichidă, a precizat acelaşi cercetător.

Autorii studiului au folosit telescopul optic foarte puternic în infraroşu W.M. Keck, de pe muntele Mauna Kea din statul american Hawaii, timp de cinci ani, pentru a studia 166 de stele situate la o distanţă de 80 de ani-lumină de Terra.

Ei au cercetat planete de diferite mărimi, începând cu cele care au de trei ori masa Terrei şi sfârşind cu cele a căror masă era de 1.000 de ori mai mare decât cea a planetei noastre.

Toate planetele studiate aveau o orbită apropiată de steaua lor, iar rezultatele recensământului a relevat că numărul planetelor mici este mai mare decât al celor mari, în Calea Lactee.

"Tehnologia noastră de la sol nu ne permite să vedem firele de nisip, să identificăm planetele cu mărime terestră, însă putem să estimăm numărul acestora. Astfel de planete sunt în galaxia noastră la fel cum sunt firele de nisip răspândite pe o plajă", a explicat Andrew Howard, de la Universitatea California, coordonatorul studiului.

Acelaşi studiu furnizează numeroase indicii care arată că numărul planetelor potenţial locuibile ar putea fi extrem de mare.

Astfel de planete orbitează în jurul stelei lor la o distanţă potrivită, astfel încât temperaturile de pe acele planete să fie propice vieţii.

Telescopul spaţial Kepler lansat de NASA, care studiază sistemele stelare asemănătoare celui din care facem parte, caută planetele din univers cu o mărime apropiată de cea a Terrei, iar astronomii se aşteaptă să găsească numeroase astfel de planete în anii următori.

Potrivit acestui recensământ, aproximativ 6,5% dintre stelele analizate au în jurul lor planete cu o masă intermediară - de 10-30 de ori mai mare decât cea a Terrei, similare planetelor Neptun şi Uranus.

În plus, 11,8% dintre aceste stele au în jurul lor planete denumite "super-Terra", a căror masă este de doar trei ori mai mare decât cea a Terrei.